Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #1 Skrevet 18. januar 2005 Hvilke krydder er de viktigste du har i krydderskapet? Jeg er også "nybegynner" i matlaging og lurer på hva jeg bør ha i skapet for å lage mest mulig mat fra bunnen av?
Titti Skrevet 18. januar 2005 #2 Skrevet 18. januar 2005 Salt, pepper, hvitløkskrydder, basilikum, oregano, cajennepepper, piffi, urteblanding, karri, estragon, gressløk, paprika, sitronpepper, ingefær, nellikspiker, muskat, kardemomme, .... -ja, da tror jeg at jeg har husket de flese jeg bruker av slike krydderglass/poser....
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2005 #3 Skrevet 18. januar 2005 Ser Titti har nevnt de jeg bruker. Men i tillegg er det kjekt å ha laurbærblader og muskat + karve.
Gjest 1111 Skrevet 18. januar 2005 #4 Skrevet 18. januar 2005 Og kanel og gurkemeie. dessuten kan det jo være greit med en helt enkel krydderblanding som f.eks piffi.
Gjest Anonymous Skrevet 18. januar 2005 #5 Skrevet 18. januar 2005 Jeg vet at Piffi er veldig populært, og det er mulig jeg støter noen nå. Hvis du har lyst til å lære å lage skikkelig god mat, så prøv å venne deg til å ikke bruke blandinger som Piffi. De inneholder masse glutamat, og får egentlig hjemmelaget mat til å smake som halvfabrikata. Hold deg til rene ordentlige kryddere, så lærer du mye mer om hvordan du får mat til å smake. Lykke til med matlagingen :-)
Gjest Andromeda Skrevet 18. januar 2005 #6 Skrevet 18. januar 2005 Hva slags krydder du har i skapet avhenger veldig av hva slags mat du lager. De viktigste vi har er oregano, timian, basilikum, paprika, chili, kanel, gressløk, kardemomme, persille og selvfølgelig salt og pepper. Dette er krydder vi bruker masse. Vi bruker nesten aldri f.eks. estragon, piffi, hvitløkskrydder (vi bruker fersk hvitløk), karri, ingefær, etc. Tror det er lurt å kjøpe krydder etterhvert som du ser du trenger det..
Gjest Gjesta Skrevet 18. januar 2005 #7 Skrevet 18. januar 2005 -Sitronpepper -Kyllingkrydder -basilikum -estragon -Peppermix -Allroundkrydder -Karri -Løkpulver -hvitløkpulver Jeg spiser MYE kyllingfileter.. Det kan bli i tørreste laget til tider
Gjest gjest1 Skrevet 18. januar 2005 #8 Skrevet 18. januar 2005 -Salt -Pepper -Basilkum -Provencekrydder -Piri piri -Sitronpepper -Kyllingkrydder -Trocomare urtesalt -Grillkrydder -Pizzakrydder ***************'' Tror dette er hva vi bruker mest hjemme hos meg.
Gjest GreenSky Skrevet 18. januar 2005 #9 Skrevet 18. januar 2005 Svart og hvit pepper, chilli, paprikapulver, muskat, kanel, karri og urter som gressløk, dill og persille. Og hvitløkspulver. Og tabasco.
Laban Skrevet 19. januar 2005 #10 Skrevet 19. januar 2005 Rosmarin! Et must til lam, men bruker det også ofte til kylling, i sauser og faktisk funker det godt med hvit fisk også.
Titti Skrevet 19. januar 2005 #11 Skrevet 19. januar 2005 Jeg vet at Piffi er veldig populært' date=' og det er mulig jeg støter noen nå. Hvis du har lyst til å lære å lage skikkelig god mat, så prøv å venne deg til å ikke bruke blandinger som Piffi. De inneholder masse glutamat, og får egentlig hjemmelaget mat til å smake som halvfabrikata. Hold deg til rene ordentlige kryddere, så lærer du mye mer om hvordan du får mat til å smake.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #12 Skrevet 19. januar 2005 Jeg bruker Pepper salt karry og kayennepepper. Alt annet blir for avansert for meg.
Gjest En annen gjest Skrevet 19. januar 2005 #13 Skrevet 19. januar 2005 Tror jeg har alt som er nevt over her. Hyllene revner, men jeg bruker det aller meste støtt og stadig. Ser at paprikapulver ikke er nevnt. Jeg passer også på å ha et lite lager av safran, vaniljestang og kanelstang liggene. Det er nemlig slik at plutselig får jeg lyst til å lage noe og da gjelder det å ha ting tilgjengelig. Dessuten. Pepper er ikke pepper om den ikke knuses fra korn rett før den brukes. Det samme gjelder salt til en viss grad. Er det forresten noen som vet om en fin serie med bokser (med navn og kanskje et bilde) som ser litt penere ut enn de posene eller glassboksene en kjøper i butikken? De må selvfølgelig være lufttette.
Gjest Gjesta Skrevet 19. januar 2005 #14 Skrevet 19. januar 2005 Ser at paprikapulver ikke er nevnt. Hva slags krydder du har i skapet avhenger veldig av hva slags mat du lager. De viktigste vi har er oregano' date=' timian, basilikum, [b']paprika, chili, kanel, gressløk, kardemomme, persille og selvfølgelig salt og pepper. Dette er krydder vi bruker masse. Ånei?
Arkana Skrevet 19. januar 2005 #15 Skrevet 19. januar 2005 Jeg har et skap fullt av krydder, lager mye mat. De viktigste jeg har er: paprikapulver, chilipulver, tørket chili, cayennepepper, oregano, timian, rosmarin, basilikum, laurbærblader, spisskummen, kardemomme, kanel, malt ingefær, muskat, malt koriander, safran, kanelstang, vaniljestang, hvitløkspulver, løkpulver, sennepsfrø, anisfrø, pepper (både svart, hvit og rosé), karri (hot), salt (havsalt og maldonsalt), nellikspiker, garam masala, cajun spice mix (lager selv), allehånde og sikkert flere jeg ikke husker nå. Piffikrydder får aldri komme innenfor kjøkkendøra mi, men jeg kan godt bruke krydderblandinger som Hot Beauty Spice Mix, Barbecuekverner med forskjellige blandede krydder i o.l. Som noen andre sa her, det man har av krydder avhenger av hva slags mat man lager. Jeg lager mat selv hver dag og mye forskjellig mat, dermed trenger vi også ganske mye forskjellig krydder.
Gjest En annen gjest Skrevet 19. januar 2005 #16 Skrevet 19. januar 2005 Ånei? Jepps, så det sånn ca 1/2 sek etter at jeg la til innlegget. :-?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå