Gå til innhold

Viktige krydder?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvilke krydder er de viktigste du har i krydderskapet? Jeg er også "nybegynner" i matlaging og lurer på hva jeg bør ha i skapet for å lage mest mulig mat fra bunnen av? :roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salt, pepper, hvitløkskrydder, basilikum, oregano, cajennepepper, piffi, urteblanding, karri, estragon, gressløk, paprika, sitronpepper, ingefær, nellikspiker, muskat, kardemomme, .... -ja, da tror jeg at jeg har husket de flese jeg bruker av slike krydderglass/poser....

Skrevet

Ser Titti har nevnt de jeg bruker. Men i tillegg er det kjekt å ha laurbærblader og muskat + karve.

Skrevet

Og kanel og gurkemeie. dessuten kan det jo være greit med en helt enkel krydderblanding som f.eks piffi.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vet at Piffi er veldig populært, og det er mulig jeg støter noen nå. Hvis du har lyst til å lære å lage skikkelig god mat, så prøv å venne deg til å ikke bruke blandinger som Piffi. De inneholder masse glutamat, og får egentlig hjemmelaget mat til å smake som halvfabrikata. Hold deg til rene ordentlige kryddere, så lærer du mye mer om hvordan du får mat til å smake.

Lykke til med matlagingen :-)

Gjest Andromeda
Skrevet

Hva slags krydder du har i skapet avhenger veldig av hva slags mat du lager. De viktigste vi har er oregano, timian, basilikum, paprika, chili, kanel, gressløk, kardemomme, persille og selvfølgelig salt og pepper.

Dette er krydder vi bruker masse.

Vi bruker nesten aldri f.eks. estragon, piffi, hvitløkskrydder (vi bruker fersk hvitløk), karri, ingefær, etc.

Tror det er lurt å kjøpe krydder etterhvert som du ser du trenger det..

Skrevet

-Sitronpepper

-Kyllingkrydder

-basilikum

-estragon

-Peppermix

-Allroundkrydder

-Karri

-Løkpulver

-hvitløkpulver

Jeg spiser MYE kyllingfileter.. Det kan bli i tørreste laget til tider :P

Skrevet

-Salt

-Pepper

-Basilkum

-Provencekrydder

-Piri piri

-Sitronpepper

-Kyllingkrydder

-Trocomare urtesalt

-Grillkrydder

-Pizzakrydder

***************''

Tror dette er hva vi bruker mest hjemme hos meg.

Gjest GreenSky
Skrevet

Svart og hvit pepper, chilli, paprikapulver, muskat, kanel, karri og urter som gressløk, dill og persille. Og hvitløkspulver. Og tabasco.

Skrevet

Rosmarin!

Et must til lam, men bruker det også ofte til kylling, i sauser og faktisk funker det godt med hvit fisk også.

Skrevet
Jeg vet at Piffi er veldig populært' date=' og det er mulig jeg støter noen nå. Hvis du har lyst til å lære å lage skikkelig god mat, så prøv å venne deg til å ikke bruke blandinger som Piffi. De inneholder masse glutamat, og får egentlig hjemmelaget mat til å smake som halvfabrikata. Hold deg til rene ordentlige kryddere, så lærer du mye mer om hvordan du får mat til å smake.
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bruker

Pepper

salt

karry og kayennepepper.

Alt annet blir for avansert for meg.

Gjest En annen gjest
Skrevet

Tror jeg har alt som er nevt over her. Hyllene

revner, men jeg bruker det aller meste støtt og

stadig.

Ser at paprikapulver ikke er nevnt.

Jeg passer også på å ha et lite lager av

safran, vaniljestang og kanelstang liggene. Det

er nemlig slik at plutselig får jeg lyst til å lage noe

og da gjelder det å ha ting tilgjengelig.

Dessuten. Pepper er ikke pepper om den ikke

knuses fra korn rett før den brukes. Det samme

gjelder salt til en viss grad.

Er det forresten noen som vet om en fin serie

med bokser (med navn og kanskje et bilde) som

ser litt penere ut enn de posene eller

glassboksene en kjøper i butikken? De må

selvfølgelig være lufttette.

Skrevet
Ser at paprikapulver ikke er nevnt.

Hva slags krydder du har i skapet avhenger veldig av hva slags mat du lager. De viktigste vi har er oregano' date=' timian, basilikum, [b']paprika, chili, kanel, gressløk, kardemomme, persille og selvfølgelig salt og pepper.

Dette er krydder vi bruker masse.

Ånei? :wink:

Skrevet

Jeg har et skap fullt av krydder, lager mye mat. De viktigste jeg har er:

paprikapulver, chilipulver, tørket chili, cayennepepper, oregano, timian, rosmarin, basilikum, laurbærblader, spisskummen, kardemomme, kanel, malt ingefær, muskat, malt koriander, safran, kanelstang, vaniljestang, hvitløkspulver, løkpulver, sennepsfrø, anisfrø, pepper (både svart, hvit og rosé), karri (hot), salt (havsalt og maldonsalt), nellikspiker, garam masala, cajun spice mix (lager selv), allehånde og sikkert flere jeg ikke husker nå. Piffikrydder får aldri komme innenfor kjøkkendøra mi, men jeg kan godt bruke krydderblandinger som Hot Beauty Spice Mix, Barbecuekverner med forskjellige blandede krydder i o.l.

Som noen andre sa her, det man har av krydder avhenger av hva slags mat man lager. Jeg lager mat selv hver dag og mye forskjellig mat, dermed trenger vi også ganske mye forskjellig krydder.

Gjest En annen gjest
Skrevet

Ånei? :wink:

Jepps, så det sånn ca 1/2 sek etter at jeg la til innlegget. :-?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...