AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #1 Skrevet 17. september 2017 Og hun har rett på dagpenger, men siden det bare er 62% av lønna, taper hun 13 000 kroner hver måned. Om dette blir langvarig, kommer hun ikke til å ha råd til å betale alle regninger, uansett om hun så kutter ut alle "unødvendige" utgifter. Hun er alenemor med tre barn, og selv om jeg jobber, så har jeg såpass dårlig lønn at jeg rett og slett ikke har råd til å bidra i noen stor grad. Har hun virkelig ikke rett på noe mer? Synes det er skikkelig ille om hun skal havne i et sånn uføre, for hun er veldig flink med penger, men det kommer rett og slett ikke til å gå rundt om det fortsetter sånn. Blir egentlig veldig fortvilet og ser for meg worst case scenario her... Anonymkode: 1bed5...ee0
Grandidosa83 Skrevet 17. september 2017 #2 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Og hun har rett på dagpenger, men siden det bare er 62% av lønna, taper hun 13 000 kroner hver måned. Om dette blir langvarig, kommer hun ikke til å ha råd til å betale alle regninger, uansett om hun så kutter ut alle "unødvendige" utgifter. Hun er alenemor med tre barn, og selv om jeg jobber, så har jeg såpass dårlig lønn at jeg rett og slett ikke har råd til å bidra i noen stor grad. Har hun virkelig ikke rett på noe mer? Synes det er skikkelig ille om hun skal havne i et sånn uføre, for hun er veldig flink med penger, men det kommer rett og slett ikke til å gå rundt om det fortsetter sånn. Blir egentlig veldig fortvilet og ser for meg worst case scenario her... Anonymkode: 1bed5...ee0 Jeg er ikke i stand til å gi råd om rettigheter og muligheter hun måtte ha, men det kan de hos Nav. Istedenfor at hun blir sittende stille i båten på vei mot stupet ville jeg tatt en dialog med dem asap. På den måten kan man kanskje unngå å at situasjonen blir værre enn det den må bli. På et forum får man ofte et negativt inntrykk av tjenester som Nav, men husk på at det er langt flere fornøyde brukere enn det er folk som klager på KG... 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #3 Skrevet 18. september 2017 Hvis hun til vanlig har utbetalt over 34 000 pluss barnebidrag for 3 barn og barnetrygd for 4 må hun da vel ha en grei buffer spart opp og med ca 25 000 utbetalt i tillegg til barnebidrag må hun da vel greie å få det til å gå rundt til hun får seg en ny jobb? Anonymkode: de790...5fe 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #4 Skrevet 18. september 2017 Sånn er det for veldig mange i Norge nå. Jeg tape det samme,men er alene. Jeg har ikke nok. Det er banklån, kommunale utgifter,forsikring osv. Har kuttet alt. Tar ikke buss engang. Fått noen kortvarige vikariater innimellom, som har hjUlset meg litt. En mnd ble det 1500 kr ekstra til strøm og forsikring. Balanserer på stupet. Anonymkode: d2f3b...066 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #5 Skrevet 18. september 2017 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hun har rett på dagpenger, men siden det bare er 62% av lønna, taper hun 13 000 kroner hver måned. Om dette blir langvarig, kommer hun ikke til å ha råd til å betale alle regninger, uansett om hun så kutter ut alle "unødvendige" utgifter. Hun er alenemor med tre barn, og selv om jeg jobber, så har jeg såpass dårlig lønn at jeg rett og slett ikke har råd til å bidra i noen stor grad. Har hun virkelig ikke rett på noe mer? Synes det er skikkelig ille om hun skal havne i et sånn uføre, for hun er veldig flink med penger, men det kommer rett og slett ikke til å gå rundt om det fortsetter sånn. Blir egentlig veldig fortvilet og ser for meg worst case scenario her... Anonymkode: 1bed5...ee0 Skatten blir jo mye mindre. Man må jo sette seg ned og se hva man må kutte ut og hva man må prioritere. Det er hardt å få lønna redusert uansett. Anonymkode: dbf83...c09
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #6 Skrevet 18. september 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun til vanlig har utbetalt over 34 000 pluss barnebidrag for 3 barn og barnetrygd for 4 må hun da vel ha en grei buffer spart opp og med ca 25 000 utbetalt i tillegg til barnebidrag må hun da vel greie å få det til å gå rundt til hun får seg en ny jobb? Anonymkode: de790...5fe Mange må jo klare seg med mye mindre enn det. Det er faktisk mer enn jeg har utbetalt i full jobb ... Men mange har jo store boutgifter og andre utgiftet de ikke har mulighet til å kutte i. Vil jo naturligvis unngå å selge huset, f.eks. Og noen bor faktisk slik til at de er fullstendig avhengig av bil om de skal komme seg noe sted. Anonymkode: deb14...39e 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #7 Skrevet 18. september 2017 Om hun har huslån så bør hun ta kontakt med banken sin, forklare situasjonen og be om å få en periode med avdragfrihet på lånet. Da vil det kun være renter og omkostninger hun betaler på lånet sitt i den perioden. Så må hun tenke på om det finnes jobber utenfor hjemkommunen. Og finnes det jobber der, så må hun søke. Ja, det kan bety at hun og dine søsken må flytte, men det bør gå bra så lenge mor da har en ny jobb å gå til. Anonymkode: 88d93...dc3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #8 Skrevet 18. september 2017 Moren din må ha elendig styring på egen økonomi om hun ikke klarer seg med denne utbetalingen. Beklager, null sympati herfra. Anonymkode: 76115...6a2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #9 Skrevet 18. september 2017 21 hours ago, Grandidosa83 said: Jeg er ikke i stand til å gi råd om rettigheter og muligheter hun måtte ha, men det kan de hos Nav. Istedenfor at hun blir sittende stille i båten på vei mot stupet ville jeg tatt en dialog med dem asap. På den måten kan man kanskje unngå å at situasjonen blir værre enn det den må bli. Hun får ikke mer enn dagpengene. Ikke innbill TS noe annet. Anonymkode: 76115...6a2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #10 Skrevet 18. september 2017 Dette er dessverre en vanlig situasjon for folk som mister jobb, blir permittert eller langvarig syk. Det er veldig mange som har måtte selge unna store deler av det dem eier, inkludert hus, for å berge igjennom trange tider. Derfor har mange forsikringer mot akkurat sånt. Hun kan kanskje ha krav på bostøtte i tillegg til dagpenger, alt ettersom hvordan dem bor pr i dag, og hvor gamle barna er. Anonymkode: d7b9f...776
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #11 Skrevet 18. september 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Og hun har rett på dagpenger, men siden det bare er 62% av lønna, taper hun 13 000 kroner hver måned. Om dette blir langvarig, kommer hun ikke til å ha råd til å betale alle regninger, uansett om hun så kutter ut alle "unødvendige" utgifter. Hun er alenemor med tre barn, og selv om jeg jobber, så har jeg såpass dårlig lønn at jeg rett og slett ikke har råd til å bidra i noen stor grad. Har hun virkelig ikke rett på noe mer? Synes det er skikkelig ille om hun skal havne i et sånn uføre, for hun er veldig flink med penger, men det kommer rett og slett ikke til å gå rundt om det fortsetter sånn. Blir egentlig veldig fortvilet og ser for meg worst case scenario her... Anonymkode: 1bed5...ee0 Det er ganske vanlig. Anonymkode: faffc...225
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #12 Skrevet 18. september 2017 Det er tøft, men i noen land får man faktisk 0 % og ikke 62 % når man ikke jobber. Heldig som bor i Norge. Kommer nok seg i arbeid igjen, håper jeg! Anonymkode: 74a31...31d 5
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #13 Skrevet 18. september 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun til vanlig har utbetalt over 34 000 pluss barnebidrag for 3 barn og barnetrygd for 4 må hun da vel ha en grei buffer spart opp og med ca 25 000 utbetalt i tillegg til barnebidrag må hun da vel greie å få det til å gå rundt til hun får seg en ny jobb? Anonymkode: de790...5fe Hun har en buffer ja, men så stor er den ikke. Barnebidraget er lavt, da faren min ikke har så mye å bidra med. I tillegg er jeg over 18, så hun får ikke noe for meg, men jeg skal prøve å bidra med de få pengene jeg har. Ellers er de faste utgiftene hun har ganske høye i forhold til lønna, men til vanlig går det fint rundt. Det er jo dette tapet på 13 000 kroner i måneden som er problemet, for det er jo faktisk nesten halve lønna som forsvinner. Hun søker aktivt på andre jobber i tilfelle bedriften hun jobber for går dukken, men heldigvis så ser det lysere ut nå på den fronten Anonymkode: 1bed5...ee0
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #14 Skrevet 18. september 2017 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Moren din må ha elendig styring på egen økonomi om hun ikke klarer seg med denne utbetalingen. Beklager, null sympati herfra. Anonymkode: 76115...6a2 Ikke kom her og fortell meg at du hadde klart deg så inderlig bra som alenemor med tre barn, hus og bil om du mistet halve lønna. Ærlig talt. Anonymkode: 1bed5...ee0 9
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #15 Skrevet 19. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har en buffer ja, men så stor er den ikke. Barnebidraget er lavt, da faren min ikke har så mye å bidra med. I tillegg er jeg over 18, så hun får ikke noe for meg, men jeg skal prøve å bidra med de få pengene jeg har. Ellers er de faste utgiftene hun har ganske høye i forhold til lønna, men til vanlig går det fint rundt. Det er jo dette tapet på 13 000 kroner i måneden som er problemet, for det er jo faktisk nesten halve lønna som forsvinner. Hun søker aktivt på andre jobber i tilfelle bedriften hun jobber for går dukken, men heldigvis så ser det lysere ut nå på den fronten Anonymkode: 1bed5...ee0 Men om du er over 18 så er hun jo bare alenemor for 2 barn. Du er jo voksen. Anonymkode: de790...5fe 6
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #16 Skrevet 19. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun har en buffer ja, men så stor er den ikke. Barnebidraget er lavt, da faren min ikke har så mye å bidra med. I tillegg er jeg over 18, så hun får ikke noe for meg, men jeg skal prøve å bidra med de få pengene jeg har. Ellers er de faste utgiftene hun har ganske høye i forhold til lønna, men til vanlig går det fint rundt. Det er jo dette tapet på 13 000 kroner i måneden som er problemet, for det er jo faktisk nesten halve lønna som forsvinner. Hun søker aktivt på andre jobber i tilfelle bedriften hun jobber for går dukken, men heldigvis så ser det lysere ut nå på den fronten Anonymkode: 1bed5...ee0 Nei, det er ikke nesten halve lønna netto som "forsvinner". Det er 38% av bruttoinntekt. Og når bruttoinntekten blir lavere, blir også skattetrekket i prosent lavere, så i realiteten vil hun minimum ha utbetalt 2/3 av tidligere nettoinntekt. Antagelig mer. Det høres ut som om hun lever helt på grensen, og bør nå benytte muligheten til å se på de faste utgiftene og kutte i dem. For hvordan har hun tenkt å klare seg dersom kun blir langtidsledig eller langvarig syk med påfølgende AAP? Anonymkode: ec548...6d5 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #17 Skrevet 19. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Men om du er over 18 så er hun jo bare alenemor for 2 barn. Du er jo voksen. Anonymkode: de790...5fe Voksen ja, men jeg bor hjemme og er jo fortsatt til en viss grad en utgift for moren min. 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ikke nesten halve lønna netto som "forsvinner". Det er 38% av bruttoinntekt. Og når bruttoinntekten blir lavere, blir også skattetrekket i prosent lavere, så i realiteten vil hun minimum ha utbetalt 2/3 av tidligere nettoinntekt. Antagelig mer. Det høres ut som om hun lever helt på grensen, og bør nå benytte muligheten til å se på de faste utgiftene og kutte i dem. For hvordan har hun tenkt å klare seg dersom kun blir langtidsledig eller langvarig syk med påfølgende AAP? Anonymkode: ec548...6d5 Du sier noe der ja, det tenkte jeg ikke på. Likevel mister hun jo mye. Hun har som sagt allerede kuttet i matbudsjettet, og der kan jo jeg også spytte inn litt penger. Vet ikke hvilke andre utgifter hun skal kutte i, men regner med hun har kontroll. Krysser fingrene for at hun snart er tilbake i jobb i hvert fall. Anonymkode: 1bed5...ee0
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #18 Skrevet 19. september 2017 Jobber du Ts? I så fall er det på tide å betale litt i husleie for å hjelpe moren din. Anonymkode: d5f62...009 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #19 Skrevet 19. september 2017 Siden du er voksen skal jo du enten flytte hjemmefra eller betale husleie og også dekke eventuelle andre utgifter det skaper at du bor hjemme. Altså er du ikke en utgift, men en potensiell inntektskilde dersom du blir boende hjemme. Anonymkode: de790...5fe 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #20 Skrevet 19. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber du Ts? I så fall er det på tide å betale litt i husleie for å hjelpe moren din. Anonymkode: d5f62...009 Jeg er førsteårslærling, og har litt over 7000 kroner utbetalt i måneden, men lønna stiger hvert halvår. Fra før har jeg rundt 3000 kroner i faste utgifter hver måned, hvor 1000 av de skal gå til moren min, så husleie er ikke aktuelt. Derimot har jeg sagt at jeg kan bidra økonomisk på andre måter, som for eksempel å betale for lørdagshandelen en gang i uka. Kommer egentlig ikke på andre ting jeg kan bidra med, så tar gjerne mot tips Anonymkode: 1bed5...ee0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå