Gå til innhold

Blank hud og sminken blir så kakete med mattende hudkrem what to do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere! 
Jeg har hud uten kviser eller acne  men som blir veldig fort blank!  Jeg har prøvd mattende dagkrem men da blir sminken oppå veldig kakete og synlig/stygg. Hva kan jeg gjøre? 

Jeg bruker 
Low PH morning gel rens med lav dose tea tree 
Egentlig Elixir Niactil dagkrem , den gir glød og ser fin ut men føler ikke den trekker godt nok inn, har prøvd flere mattende dagkremer inni mellom men det ser ikke bra ut 
Mineral pudder 
Samme rens til kvelden som på morgenen
Elixir Smoothing Gel fruktsyre peel nattkrem to ganger i uka 
Skrubb fra garnier med salisyl syre to ganger i uka for å prøve å fjerne hudormer

Vil si det er noe synligere og raskere blankhet med sminke på enn uten, men nettopp derfor har jeg valgt pudder siden det skal være bedre for oljete hud enn foundation.  
Jeg må ha en dagkrem for sensitiv hud for om den er for sterk eller har parfyme eller sterke kjemikalier så får jeg kviser. 

Anonymkode: c035b...867

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tenker at du i utgangspunktet mangler fukt i huden din, og at den da kompenserer ved å produsere enda mer olje. Hva med å prøve å legge inn en fuktighetsgivende toner (type japansk - jeg regner med det er Cosrx sin rens du bruker om morgenen og at du derfor er bevandret i ebay-verden? ;) ) etter rens og før fuktighetskrem. Jeg elskerelskerelsker denne. Den er magisk. Det finnes også en ''bare'' ''Moist'' type, som gir ørlite mindre fuktighet. Det er den oransje. 

Jeg ville også prøvd å finne en annen fuktighetskrem. Jeg har nettopp kjøpt meg La Roche Posay Effaclar Mat. Den funker ikke mattende på meg dessverre, men den gir ihvertfall nok fukt. Tror det med mattende vs. fukt er et lite paradoks, da man må strippe noe av fuktigheten for å få mattende effekt = tørrere hud = mer olje. Og omvendt. Nok fukt, ikke matt nok. :P Ellers er favoritten min Cerave Moisturizing Lotion PM. Den har gode ingredienser og gir mye fuktighet samtidig som den ikke er ''tung'' i det hele tatt. La Roche Posay har forøvrig mange gode produkter. Effaclar H er en helt fantastisk god fuktighetskrem, men den er udrøy ulik noe jeg har prøvd før. 

Alle de produktene jeg har anbefalt er parfymefri.

Endret av ^^Belle^^
  • Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elixir Smoothing Gel fruktsyre peel nattkrem to ganger i uka 
Skrubb fra garnier med salisyl syre to ganger i uka for å prøve å fjerne hudormer

Hvorfor bruker du to peelinger, 4 ganger i uka? Og skal ikke den fruktsyre peelen fra Elixir hjelpe mot hudormer alene? Hvor lenge har du brukt Elixir?
Har du forsøkte å kutte ned på peelingen? Jeg har blank hud og blir ENDA blankere om jeg peeler for ofte.

Skrevet

Det var voldsomt til peeling ja. Jeg ville halvert det. Ville også kuttet ut mattende krem (dårlig erfaring med det) og heller sørget for nok fukt i håp om at det bidrar til å redusere oljeproduksjonen.

Min personlige erfaring er at huden bare blir mer oljete av produkter som skal matte den ned.

Anonymkode: 04b3c...289

Skrevet
15 timer siden, ^^Belle^^ skrev:

Jeg tenker at du i utgangspunktet mangler fukt i huden din, og at den da kompenserer ved å produsere enda mer olje. Hva med å prøve å legge inn en fuktighetsgivende toner (type japansk - jeg regner med det er Cosrx sin rens du bruker om morgenen og at du derfor er bevandret i ebay-verden? ;) ) etter rens og før fuktighetskrem. Jeg elskerelskerelsker denne. Den er magisk. Det finnes også en ''bare'' ''Moist'' type, som gir ørlite mindre fuktighet. Det er den oransje. 

Jeg ville også prøvd å finne en annen fuktighetskrem. Jeg har nettopp kjøpt meg La Roche Posay Effaclar Mat. Den funker ikke mattende på meg dessverre, men den gir ihvertfall nok fukt. Tror det med mattende vs. fukt er et lite paradoks, da man må strippe noe av fuktigheten for å få mattende effekt = tørrere hud = mer olje. Og omvendt. Nok fukt, ikke matt nok. :P Ellers er favoritten min Cerave Moisturizing Lotion PM. Den har gode ingredienser og gir mye fuktighet samtidig som den ikke er ''tung'' i det hele tatt. La Roche Posay har forøvrig mange gode produkter. Effaclar H er en helt fantastisk god fuktighetskrem, men den er udrøy ulik noe jeg har prøvd før. 

Alle de produktene jeg har anbefalt er parfymefri.

Tusen takk for tips, ja jeg prøver å følge litt med i korensk hudpleie og ebay :)
Skal bestille den kremen du linker til! 

Har brukt La Roche Posay sin Effaclar, mange år siden så husker faktisk ikke hvordan den var, men det var sikkert en grunn til at jeg ikke fortsatte med den... Tror jeg har tuben i skapet, kan jo gi den en sjanse men er så redd for å bytte siden jeg så lett får kviser av hudprodukter  - men kjempenyttig at du skriver at de du nevnte er parfymefri! :) 

Skrevet
12 timer siden, Hypnosee skrev:

Hvorfor bruker du to peelinger, 4 ganger i uka? Og skal ikke den fruktsyre peelen fra Elixir hjelpe mot hudormer alene? Hvor lenge har du brukt Elixir?
Har du forsøkte å kutte ned på peelingen? Jeg har blank hud og blir ENDA blankere om jeg peeler for ofte.

Hudpleieren sa at man egentlig skal bruke Elixir Smoothing kremen hver natt, bare bygge opp en startfase med to ganger i uken.
Har brukt den litt over et halvt år og fortsatt ikke trappet opp bruket til oftere, så jeg har aldri tenkt at jeg bruker den for ofte? 

Jo den skal vel hjelpe mot hudormer, men jeg føler jeg må "pirke" eller skrubbe for at de virkelig skal bli påvirket (mulig det bare er noe jeg har fått for meg, og man egentlig ikke trenger?!) så derfor har jeg brukt skrubben med kuler i til Garnier, men den er veldig sterk ja og jeg merker huden er ekstra blank dagen etter jeg har skrubbet med den. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ville også kuttet ut mattende krem (dårlig erfaring med det) og heller sørget for nok fukt i håp om at det bidrar til å redusere oljeproduksjonen.

Min personlige erfaring er at huden bare blir mer oljete av produkter som skal matte den ned.

Anonymkode: 04b3c...289

Ja , jeg merker jeg har mye tørrere hud rett etter påføring av mattende krem , og får ofte bitte små hvite kviser av det, akuratt som at kremen lukker nautrlig fett inne. Så etter noen timer blir huden utrolig blank. 

Men jeg har fet hudtype (trooor jeg) , og ikke en tørr hudtype naturlig. Store porer og smører jeg ikke ansiktet etter dusj så er nesen blank etter 2 timer, kinnene er "normale". Så passer alltid på å smøre nettopp for at huden ikke skal overprodusere olje for å kompensere for tørrhet. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hudpleieren sa at man egentlig skal bruke Elixir Smoothing kremen hver natt, bare bygge opp en startfase med to ganger i uken.
Har brukt den litt over et halvt år og fortsatt ikke trappet opp bruket til oftere, så jeg har aldri tenkt at jeg bruker den for ofte? 

Jo den skal vel hjelpe mot hudormer, men jeg føler jeg må "pirke" eller skrubbe for at de virkelig skal bli påvirket (mulig det bare er noe jeg har fått for meg, og man egentlig ikke trenger?!) så derfor har jeg brukt skrubben med kuler i til Garnier, men den er veldig sterk ja og jeg merker huden er ekstra blank dagen etter jeg har skrubbet med den. 

Etter et halvt år burde det vel være godt innafor å trappe opp. Hva sier hudpleieren din? Du kunne jo forsøkt å kutte ut skrubben, og bruke Elixir Smoothing krem flere ganger i uka. :) Tipper huden din kommer til å reagere med å bli tørrere og kanskje får du flere hudormer en periode etter at du kutter ut skrubben til Garnier. Men det går over når huden normaliserer seg.

Jeg er veldig glad i å peele huden min. Den føles så myk og ren ut etterpå! Men jeg må dessverre kutte ned peeling til annenhver uke. Gjør jeg det oftere havner huden min i en vond sirkel hvor jeg er blank hele tida. Den er faktisk penere jo mindre jeg peeler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...