AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #1 Skrevet 17. september 2017 Hurra! Jeg har hatt min første joggetur, ever. Eller, det ble ikke skikkelig jogging, men et par hundre meter jogg, et par hundre meter rask gange osv i ca 2 km Jeg har aldri i løpet av mine 40 år jogget. Har tatt tak i meg selv og begynt å trene, har svømt en del det siste året. Drevet med powerwalks og jobbet meg opp mot å jogge for første gang. Kunne ikke sette igang med jogging uten å trene meg opp først pga kronisk sykdom, generelt ute av form osv Fikk tilpasset sko for formålet på xxl med skikkelig demping osv. Kostet skjorta (og buksa og jakka) så de er nok ganske bra. Men jeg fikk så vondt foran på leggen. Kjennes ikke ut som at det er muskulært, men i beinet. Har ikke opplevd dette mens jeg har drevet med powerwalks, dansing eller annen trening, så jeg regner med at jeg jogger feil på en eller annen måte. Det skal sies at jeg nok er litt stiv og anspent siden jeg begir meg ut på noe nytt, og jeg kjenner at kroppen stritter litt imot på en måte. Er det noe jeg må tenke på når jeg jogger for å unngå dette? Jogget litt på asfalt, men mest på mykt underlag (av typen som pleier å være i lysløyper/parker). Kan det ha noe med hvordan jeg lander med foten når jeg jogger og noe jeg burde trene på? takker på forhånd for alle tips og råd 👍 Anonymkode: 38a66...53c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #2 Skrevet 17. september 2017 Ligg helt unna asfalt Anonymkode: fedc7...f93
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #3 Skrevet 17. september 2017 Det er nok fordi det er en totalt uvant greie for kroppen din. Du bør passe på å ha skikkelige sko. Anonymkode: d6744...d6e 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #4 Skrevet 17. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ligg helt unna asfalt Anonymkode: fedc7...f93 Ok, så da kan jeg jo gå i rask gange frem til lysløypen da, og bare jogge der borte 👍 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok fordi det er en totalt uvant greie for kroppen din. Du bør passe på å ha skikkelige sko. Anonymkode: d6744...d6e Som sagt så har jeg kjøpt skikkelige sko, men jeg får vel kanskje bare fortsette å stå i det og venne kroppen til at dette er bra for meg 😁 Anonymkode: 38a66...53c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #5 Skrevet 17. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, så da kan jeg jo gå i rask gange frem til lysløypen da, og bare jogge der borte 👍 Som sagt så har jeg kjøpt skikkelige sko, men jeg får vel kanskje bare fortsette å stå i det og venne kroppen til at dette er bra for meg 😁 Anonymkode: 38a66...53c Dette har ikke med tilvenning å gjøre. De smertene du kjenner er typisk for betennelse i beinhinna (eller hva det heter) foran på skarpleggen. Du bør ha sko med skikkelig demping på asfalt, og aller helst unngå å løpe på asfalt. Vent med å jogge og vent med å belaste leggene på andre lignende måter som jogging til du har blitt helt bra (VIKTIG, ettersom det kan bli kronisk betennelse om du ikke følger dette rådet). Anonymkode: 37264...300
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #6 Skrevet 17. september 2017 Er det demping både foran og bak på joggeskoene dine ts? Anonymkode: 37264...300
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #7 Skrevet 17. september 2017 Smertene kommer av overbelastning, og smertene du kjenner er sannsynligvis en liten beinhinnebetennelse. Du bør derfor begynne litt roligere, feks med lyktestolpetrening i lysløyper. Uke 1 - Gå mellom tre lyktestolper, jogg den fjerde og gjenta. Uke 2 - Gå to, løp en. Uke 3 - gå en, løp en, osv. Anonymkode: def2d...8c2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #8 Skrevet 17. september 2017 Betennelsen som jeg regner med at de smertene du forteller om, er en belastningsskade. Anonymkode: 37264...300
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #9 Skrevet 17. september 2017 Ok, takk for svar folkens. Da skal jeg ikke jogge mer før jeg kjenner at smertene er helt borte og så prøve meg på såkalt lyktesolpetrening 👍 Imellomtiden får jeg trene litt annet enn jogging og powerwalks, og heller fokusere på svømming, kettlebell osv. Anonymkode: 38a66...53c 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #10 Skrevet 17. september 2017 Begynte du rett på løpinga uten oppvarming? Drev med løping før, og da brukte vi minst 15 min på å varme opp beina. Strakk ut leggene, tok utfall, tåhev, strakk undersiden av foten opp mot en vegg osv. før vi begynte å jogge/løpe. Brukte like lang tid på de samme øvelsene når vi var ferdige med å løpe, slik at vi unngikk beinhinnebetennelse og andre skader. Anonymkode: e84ec...617 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #11 Skrevet 17. september 2017 Nei jeg varmet opp først, men kanskje ikke lenge nok. Var nok litt utålmodig og higet etter å teste ut 🙈 Anonymkode: 38a66...53c
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #12 Skrevet 18. september 2017 Syns det er merkelig at dere så bastant kan gi henne en diagnose over nett. Beinhinnebetennelse etter første joggetur uten at du har kjent disse antydning til lignende smerter før syns jeg er rart. Jeg har beinhinnebetennelse, men på innsiden av leggene. Anonymkode: 06f02...ec1 6
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #13 Skrevet 18. september 2017 Hvor god er teknikken din? Løper du riktig og lander riktig på beina? Anonymkode: f33d0...56a
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #14 Skrevet 18. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det er merkelig at dere så bastant kan gi henne en diagnose over nett. Beinhinnebetennelse etter første joggetur uten at du har kjent disse antydning til lignende smerter før syns jeg er rart. Jeg har beinhinnebetennelse, men på innsiden av leggene. Anonymkode: 06f02...ec1 Jeg fikk de samme smertene på samme sted som ts av å gå langt på asfalt i sko uten demping (og nei, jeg var ikke tung, men svært lett). Og ts sine smerter er akkurat på det samme stedet som er typisk for denne belastningsskaden. Derfor foreslo jeg at det kunne være dette. Anonymkode: 37264...300 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #15 Skrevet 18. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Syns det er merkelig at dere så bastant kan gi henne en diagnose over nett. Beinhinnebetennelse etter første joggetur uten at du har kjent disse antydning til lignende smerter før syns jeg er rart. Jeg har beinhinnebetennelse, men på innsiden av leggene. Anonymkode: 06f02...ec1 Jeg fikk det også akutt, uten å ha kjent antydning til lignende smerter før, nettopp grunnet akkurat den belastningen. som jeg ikke hadde utsatt bena mine for før. Anonymkode: 37264...300
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #16 Skrevet 18. september 2017 Mulig det er litt bastant, og jeg tar alt jeg leser på nett med en klype salt og går ikke rundt og tror jeg nå har beinhinnebetennelse. MEN, dette er erfaringen til flere her og jeg vil mye heller være på den sikre siden og ikke gjøre ting verre i tilfelle det faktisk ER beinhinnebetennelse 👍 For den diagnosen hadde aldri falt meg inn, og risikoen hadde vært at jeg hadde fått det uten å vite det og pushet meg selv i den tro at det blir bedre. Har fortsatt litt vondt i leggene så k dag har jeg bare trent kettlebell og jeg skal svømme senere i dag. Innimellom blir det en del rask gange (som jeg aldri har fått vondt av tidligere) men jeg passer litt ekstra på Så skal jeg etterhvert forsøke meg på lyktestolpetreningen som ble nevnt over her. Legger eller ikke, så høres det ut som en veldig fin treningsmetode for meg som er ganske utrent 😊 Jeg vet ikke hvordan teknikken min er, nettopp av den enkle grunn at jeg hadde min første joggetur i går som sagt. Men jeg tror jeg lander ganske midt på foten når jeg begivenhet meg fremover. Når jeg har hatt saltrening og jogget på stedet/begrenset område så lander jeg mer på tærne. Så det kan være at jeg ikke merket noe før, men at føttene ikke er vant til å lande mer midt på TS 🤗 Anonymkode: 38a66...53c 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #17 Skrevet 18. september 2017 Skal mye til å få betennelse etter en liten tur. Jeg er selvfølgelig ingen ekspert, men jeg synes dette høres ut som en støl muskel. Vi har muskler på framsiden av leggen også, og de er ikke vant til den belastningen det er å jogge når det ikke er noe du er vant med. Det hender jeg også får vondt på samme måte som du beskriver hvis jeg har jogget en del lenger enn jeg pleier, særlig hvis det hat vært på asfalt. Anonymkode: 7592f...d58
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #18 Skrevet 18. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal mye til å få betennelse etter en liten tur. Jeg er selvfølgelig ingen ekspert, men jeg synes dette høres ut som en støl muskel. Vi har muskler på framsiden av leggen også, og de er ikke vant til den belastningen det er å jogge når det ikke er noe du er vant med. Det hender jeg også får vondt på samme måte som du beskriver hvis jeg har jogget en del lenger enn jeg pleier, særlig hvis det hat vært på asfalt. Anonymkode: 7592f...d58 Ja men dette kjennes som sagt absolutt ikke muskulært ut, var derfor jeg reagerte. Støle muskler er jeg godt kjent med og det samme med mange forskjellige typer smerter pga min kroniske sykdom. Så jeg tror jeg klarer å skille mellom en støl muskel og en annen type smerte ganske godt Og smerten henger fortsatt igjen ganske bra Anonymkode: 38a66...53c
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #19 Skrevet 18. september 2017 Hvis det kjennes litt ut som at du tar på potetmel når du trykker på leggene har du beinhinnebetennelse. Anonymkode: 3d59e...357
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #20 Skrevet 18. september 2017 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis det kjennes litt ut som at du tar på potetmel når du trykker på leggene har du beinhinnebetennelse. Anonymkode: 3d59e...357 Nei jeg syns ikke det kjennes ut som at jeg tar på potetmel. Det er mer knudrete, nesten som at det er små kuler der. Og det gjør vondere om jeg trykker hardt Anonymkode: 38a66...53c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå