Gå til innhold

Barn og kjønnsskifte

Barn og kjønnsskifte  

31 stemmer

1. 1. Bør barn ha lov å skifte kjønn?(få hormonbehandling osv.)

• Ja
      10
    • Nei
      21

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør barn ha lov å skifte kjønn?(få hormonbehandling osv.)

Anonymkode: 548f1...edd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei jeg syntes ikke det. 
Men jeg kan veldig lite om temaet , og tenker at alle barn går gjennom faser.  
Men nå kjenner jeg ingen som føler seg transkjønnet, så jeg kan ikke si noe om det er sånn man bare vet hele livet, eller om det formes med "ytre påvirkninger som media og utforskningslyst og miljø". 

Anonymkode: 6afa0...9df

Skrevet

Nei, jeg mener det skal være 18 årsgrense.

Anonymkode: af023...9a8

• Liker 1
Gjest Esperanza98
Skrevet

Tenker det kommer helt an på situasjonen. 

Skrevet

Dette er det alt aldersgrenser, tester og regler for. Blir et menneske født i feil kropp, så støtter man opp om mennesket uten fordommer, stigma og andre negative tanker. Ingen går igjennom et kjønnskifte og det det medfører uten å ha en god grunn uansett alder. 

Tor mange ville hatt godt av å møte og å kjenne noen som gjennomgår kjønnsskifte. Husk du vet ikke når eller om noen du er glad i bærer på en slik hemmelig. Hva om du fikk et barn, et tantebarn eller et barnebarn født i feil kropp, hva ville du da sagt og gjort? 

Anonymkode: 4e61a...2e4

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg mener det skal være 18 årsgrense.

Konsekvensen av det vil være pubertale hormonendringer som aldri kan reverseres. Ts spør om barn bør kunne få hormonbehandling. Mange barn og foreldre er klar over problematikken i god tid før puberteten og dermed kan det gis pubertetsutsettende hormoner, som igjen vil gi et godt resultat etter kjønnsskifte ved 18 års alder. Skal man nekte den hjelpen får jo det enorme konsekvenser for personen det gjelder.

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, palamina skrev:

Konsekvensen av det vil være pubertale hormonendringer som aldri kan reverseres. Ts spør om barn bør kunne få hormonbehandling. Mange barn og foreldre er klar over problematikken i god tid før puberteten og dermed kan det gis pubertetsutsettende hormoner, som igjen vil gi et godt resultat etter kjønnsskifte ved 18 års alder. Skal man nekte den hjelpen får jo det enorme konsekvenser for personen det gjelder.

Tenkte opprasjon jeg,

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tenkte opprasjon jeg,

Skjønner, men det blir noe annet enn det ts skisserte i innlegget sitt tror jeg. Det kom ikke veldig godt frem hva innholdet var i det man skulle stemme på egentlig. 

Skrevet

Nei. Mennesker med alvorlige vrangforestillinger trenger psykiatrisk hjelp 

• Liker 1
Skrevet

Hormonbehandling bør de vel begynne å få allerede før puberteten? Men selve kjønnskorrigerende inngrep mener jeg ingen bør få før de er fylt 18 år. 

Anonymkode: 6e2df...e60

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Testosteron skrev:

Enig men det er ikke det som diskuteres i denne tråden

Anonymkode: a2041...7e5

• Liker 2
Skrevet

Generelt tror jeg det er en dårlig idé. Barn har gjerne mange faser, og jeg er redd for at man oppmuntrer og dyrker dette hos barn og innbiller dem at de faktisk kan "skifte" kjønn. Resultatet tror jeg blir mange desillusjonerte og ulykkelige barn som har blitt oppfordret til å følge en sti de ellers ville valgt vekk og blir ødelagt for livet. For all del, for noen er det sikkert det riktige, men jeg er veldig redd vi vil gjøre dette med flere som kunne vært behandlet på andre måter enn som virkelig trenger det.  

• Liker 2
Skrevet

Nei, jeg synes at det burde vente til de har fylt atten år...     

Anonymkode: 84054...659

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke noe om temaet. Har jo sett litt i media. Når foreldre er enig med en 8 åring, jo....vi støtter deg. Klart det,men når det planlegges behi nær fremtid, fremdeles ung...da henger jeg ikke med lengre. 

Anonymkode: 7eea0...baf

Skrevet

Ja. Helst før puberteten.

Anonymkode: 103b5...74a

• Liker 2
Gjest Esperanza98
Skrevet
På 17/9/2017 den 23.41, Testosteron skrev:

Å være født i feil kropp kan ikke sammenlignes med å ha vrangforestillinger. I noen tilfeller kanskje, men slettes ikke i alle. Det blir som en annen nevnte ikke det som diskuteres her i denne tråden

Skrevet
3 timer siden, Esperanza98 skrev:

Å være født i feil kropp kan ikke sammenlignes med å ha vrangforestillinger. I noen tilfeller kanskje, men slettes ikke i alle. Det blir som en annen nevnte ikke det som diskuteres her i denne tråden

Jo, for tema for denne tråden er "Bør barn ha lov å skifte kjønn?(få hormonbehandling osv.)". Dette spørsmålet besvarte jeg med et "Nei", og så begrunnet jeg hvorfor, nemlig fordi "Mennesker med alvorlige vrangforestillinger trenger psykiatrisk hjelp". Å begrunne et standpunkt er ingen avsporing. Det er tvert imot du selv som avsporer trådens tema ved å beskylde meg for å avspore. 

Gjest Esperanza98
Skrevet
6 minutter siden, Testosteron skrev:

Jo, for tema for denne tråden er "Bør barn ha lov å skifte kjønn?(få hormonbehandling osv.)". Dette spørsmålet besvarte jeg med et "Nei", og så begrunnet jeg hvorfor, nemlig fordi "Mennesker med alvorlige vrangforestillinger trenger psykiatrisk hjelp". Å begrunne et standpunkt er ingen avsporing. Det er tvert imot du selv som avsporer trådens tema ved å beskylde meg for å avspore. 

Da lurer jeg på hvorfor du mener at barn som vil skifte kjønn har alvorlige vrangforestillinger som trenger psykiatrisk hjelp?

Skrevet

Jeg tenker at man bør vurdere barnets modenhet og ellers gjøre som man gjør med voksne. Kjønnskifte er ikke noe man gjør i en håndvending. Det er mye samtaler og lange utredninger før man kommer til det. Det er mange fordeler med å begynne tidlig, men jeg syntes ikke at man skal begynne å skifte kjønn på en 8-åring, så en viss nedre aldersgrense burde det vært, evt en veiledende aldersgrense som kan diskuteres sammen med barnets modenhet

Skrevet
10 minutter siden, Esperanza98 skrev:

Da lurer jeg på hvorfor du mener at barn som vil skifte kjønn har alvorlige vrangforestillinger som trenger psykiatrisk hjelp?

Fordi det er samsvar mellom kropp og kjønn akkurat som er det samsvar mellom kropp og rase og kropp og alder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...