Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det flere som sliter med å få svar når det gjelder ferie på sin arbeidsplass? Jeg hadde planer om å reise vekk i julen men sjefen sier hele tiden "det kan jeg ikke ta stilling til nå siden det er så langt fram". Sånn er det med påskeferie/sommerferie også. Er jo håpløst å planlegge noe som helst! Vi fikk svar ang. sommerferie i slutten av mai liksom.. Og jeg er ikke bare oppgitt på vegne av meg selv, er flere på jobb som har barn og er avhengige av å planlegge reiser i skoleferien. 

Jeg er invitert i bryllup neste år i utlandet, men når jeg aldri får svar før rett før avreise så vil jeg mest sannsynlig ikke kunne reise. Syns dette er så teit.. jeg er tillitsvalgt og har sjekket dette, viser seg at sjefen må avklare ferie senest 2 mnd på forhånd. Så han holder seg innenfor loven men skaper mye misnøye og lite motivasjon på avdelingen. Og ja jeg har tatt det opp med han, men nytter ikke. 

Hva gjør man i sånne tilfeller? Jobben og sjefen er grei bortsett fra akkurat dette.

Anonymkode: 01226...36b

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik er det hos oss også. Jeg har to små barn og er avhengig av å bestille flybilletter når det er lave priser, ikke vente til slutten av mai. Jeg kjøper billettene uansett, på nyttårsdagen, og tar alltid ferie på sommerens minst attraktive ferietid (jeg hører med kollegaene på forhånd, og ingen av dem pleier å ta ferie i juni - så det gjør jeg da... ) Det går alltid bra. Andre gjør også dette på min jobb.

Anonymkode: 24131...7b3

Skrevet

Sånn har det vært hele tiden på jobb, dvs. sjefen godkjenner jo alltids formelt, men siden man selv har ansvar for å ta ut ferie ku når det ikke forstyrrer oppgavene på jobben og det aldri settes inn vikarer, så er det umulig å planlagge. Beskjed i slutten av mai i forhold til sommerferie hadde jeg faktisk blitt glad for, for min del vet jeg det som regel ikke før noen dager i forveien. 

Anonymkode: 949d6...03f

Skrevet

Hva sier sjefen din når du sier at nå har du lagd planner og du trenger da fri da og da?  Hva er det med ferie her i Norge? Skjønner ikke hele greier  - trenger du ferie, tar du ferie! 

Anonymkode: ddab4...78c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva sier sjefen din når du sier at nå har du lagd planner og du trenger da fri da og da?  Hva er det med ferie her i Norge? Skjønner ikke hele greier  - trenger du ferie, tar du ferie! 

Enig!

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt gjør man det iblant, men det betyr jo ikke at sjefen hverken sier ja eller gidder å planlegge i forveien av den grunn. Om du har lagt store planer, bestilt dyre billetter f. eks., sier at du må ha fri da og da og sjefen sier nei, så må man selv betale for ubrukte billetter. 

Skrevet

I følge arbeidsmiljøloven har du krav på å få arklaring på ferie minst 2 mnd før ferien skal tas. Så strengt tatt har du ikke krav på å få avklart juleferien før i oktober. 

Drittkjipt, ja, men sånn er det mange steder. Det kan være vanskelig å planlegge lang tid i forveien, om det er sånn at så og så mange folk MÅ være tilstede, og man gjerne ikke vet så lang tid i forveien om noen kommer til å si opp, gå ut i permisjon, etc. 

Anonymkode: eee91...5ea

Skrevet

2 mnd i forveien er da god tid!

Anonymkode: 8175d...3f8

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

2 mnd i forveien er da god tid!

Anonymkode: 8175d...3f8

Kanskje hvis man skal ta danskebåten, men hvis man skal reise rundt i Latin-Amerika så krever det en del planlegging altså.. Nå fikk jeg svar i dag om ferie og jeg får reise i slutten av november. Koster meg en formue i flybilletter + hotellene var nesten utsolgt der jeg skulle :( 

Kollegaen min har spurt om å få ferie i slutten av juni 2018, da det passet for familien. "Kan ikke ta stilling til det nå" var som vanlig svaret. Flere tenker på å slutte pga dette. Jeg vurderer nesten å ikke ta noe ferie i det hele tatt neste år på pur f. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sier: "Det kan jeg ikke ta stilling til akkurat nå. Hvis du bestiller flybilletter er det på eget ansvar, siden jeg ikke kan svare på om du får fri før det nærmer seg." Er jo ikke så gira på å tape flere tusen i flybilletter heller, tjener jo ikke såå voldsomt bra. 

• Liker 1
Skrevet

Sånn er det i bedriften jeg jobber i også. Flere har til og med fått avslag til å gå sitt eget barns bryllup.

Nytter ikke å planlegge noe som helst. Vi får tildelt ferie hvert år og passer ikke det så må vi selv bytte med kolleger. Helsikes stress hvert år.

Anonymkode: 1af66...277

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det i bedriften jeg jobber i også. Flere har til og med fått avslag til å gå sitt eget barns bryllup.

Nytter ikke å planlegge noe som helst. Vi får tildelt ferie hvert år og passer ikke det så må vi selv bytte med kolleger. Helsikes stress hvert år.

Anonymkode: 1af66...277

Tuller du? Skjønner ikke at en arbeidsplass kan være så lite fleksibel :( 

Skrevet

Utrolig svakt av disse "sjefene". De blåser i andres liv og tenker ikke på planlegging mens de selv tar fri som de ønsker.

Får ikke jeg svar så tar jeg ferien uansett. Min leder er så sløv at han vet ikke hvem som skal være på jobb engang.

• Liker 1
Skrevet

Jeg jobber i en stor bedrift med over tusen ansatte, vi er tre stykker som gjør det jeg gjør og vi avtaler oss i mellom og gir bare beskjed til sjefen via et webskjema når vi tar ferie. Om vi hadde blitt uenige om hvem som skulle hatt feire når er jeg sikker på sjefen hadde bedt oss trekke lodd eller noe. Er ikke en gang sikker på at han vet hva vi gjør. 

Noterer ferieavvikling på plussiden for jobben min. Det er ikke så mange ting å skrive opp der.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han sier: "Det kan jeg ikke ta stilling til akkurat nå. Hvis du bestiller flybilletter er det på eget ansvar, siden jeg ikke kan svare på om du får fri før det nærmer seg." Er jo ikke så gira på å tape flere tusen i flybilletter heller, tjener jo ikke såå voldsomt bra. 

Si at flere vurderer å slutte på grunn av at man aldri vet når ferien er. 

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje hvis man skal ta danskebåten, men hvis man skal reise rundt i Latin-Amerika så krever det en del planlegging altså.. Nå fikk jeg svar i dag om ferie og jeg får reise i slutten av november. Koster meg en formue i flybilletter + hotellene var nesten utsolgt der jeg skulle :( 

Kollegaen min har spurt om å få ferie i slutten av juni 2018, da det passet for familien. "Kan ikke ta stilling til det nå" var som vanlig svaret. Flere tenker på å slutte pga dette. Jeg vurderer nesten å ikke ta noe ferie i det hele tatt neste år på pur f. 

Ja, det kan være kjipt, men tro meg - jeg hadde blitt glad for å vite det 2 måneder i forveien og ikke bare noen uker eller dager. Du har fortsatt masse tid til å finne greie tilbud 2 måneder i forveien, også selv om du skal reise rundt i andre deler av verden, selv om jeg også syntes 2 måneder er bittelitt knapt.

Når det gjelder "slutten av 2018" så forstår du vel at det er umulig å planlegge så langt frem i tid. Vi snakker jo glatt 14 måneder frem i tid, og en leder har på ingen måte plikt til å forsøke å gjøre det. 

Skrevet
7 timer siden, Macaroni skrev:

Jeg jobber i en stor bedrift med over tusen ansatte, vi er tre stykker som gjør det jeg gjør og vi avtaler oss i mellom og gir bare beskjed til sjefen via et webskjema når vi tar ferie. Om vi hadde blitt uenige om hvem som skulle hatt feire når er jeg sikker på sjefen hadde bedt oss trekke lodd eller noe. Er ikke en gang sikker på at han vet hva vi gjør. 

Noterer ferieavvikling på plussiden for jobben min. Det er ikke så mange ting å skrive opp der.

Ja, men poenget er at det går på egen risiko dersom man ikke får en uttrykkelig bekreftelse tilbake fra leder om at ferie er OK. Det du gjør kan fungere fint på mange plasser det, helt til leder plutselig får en uforutsett situasjon i hendene og må avvise en av deres søknad om ferie. 

Skrevet

Jeg har en ganske grei sjef på den måten at han prøver å gi folk ferie når de ønsker det.

Men han bruker så utrolig lang tid på å komme med et svar! Hver gang. Venter selv på en avklaring i disse dager. Har sendt epost og snakket med ham om det, og han "skulle se på det". Har mast om det et par ganger etter det, begynner vel sikkert å nærme seg en måned siden jeg spurte. Synes det skal være unødvendig å måtte gå å mase om dette. Foreløpig har det ikke hastet med avklaring for min del, men nå begynner det å gjøre det. 

Så i dag kommer jeg til å si at jeg må ha svar i dag, ellers er jeg interessert i den ferieuken likevel. For jeg må faktisk planlegge. Alternativet er å overføre ferie til neste år, og det vil han helst ikke at vi skal gjøre... Men da må han jo legge til rette for at jeg skal få tatt ut resten av ferien min da. Sukk. 

Anonymkode: 6eb98...53e

Skrevet

Selvsagt kan ikke sjefen love noe om sommerferien til neste år nå... Det er helt, dønn normalt at sjefer ikke kan det så lenge på forhånd. Så om du bytter jobb pga det, ender du nok opp i akkurat samme situasjon. 

Det er dårlig gjort overfor de andre å begynne å love ferie så tidlig også. Det er mange som ikke har mulighet til å planlegge neste sommer allerede nå. Om sjefen da har lovet andre ferie allerede nå, ender man da gjerne opp med at andre som ikke kan planlegge så lang tid i forveien blir tvunget til å ta ferie når det ikke passer dem, for de må være på jobb når tidlig-planleggerne har blitt lovet ferie. Har man småunger, begge jobber og man vet ikke når partneren får ferie, man planlegger kanskje barn, huskjøp, skolebytte, osv, så er det ikke lett å planlegge så lang tid frem. 

I tillegg er det ikke lett for sjefen å vite hvilke utfordringer bedriften står over neste sommer. Hvor mange folk som trengs på jobb, hvor mange folk han har til rådighet (noen kan jo slutte, gå ut i permisjon, pensjonere seg, osv), osv osv. 

Så jeg synes det er sutrete og man er storforlangen og vanskelig om man skal ha sjefen til å planlegge neste sommer nå. 

Ja, du kjøper billetter på egen risiko, men sånn er det for de fleste i arbeidslivet. 

Anonymkode: eee91...5ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...