AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #1 Skrevet 17. september 2017 Når barnet på 1,5 år gjør noe hun ikke skal/får lov til og jeg sier bestemt 'Nei', så blir hun ofte veldig lei seg. Starter å gråte etc. Da pleier jeg å trøste henne mens jeg forklarer at jeg forstår at hun er lei seg, men at xxx ikke er lov fordi xxx. Jeg har blitt litt i tvil om det er 'feil' å trøste i slike settinger. Hva tenker dere? Anonymkode: c5816...2cd
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #2 Skrevet 17. september 2017 Ikke trøst henne, for da skjønner hun ikke at hun ikke får lov til det hun nettopp har gjort. Skjønner at det er lett å gjøre det da de er så søte og små! Men de må lære seg at noe er ikke ok. Anonymkode: 514a3...55d
schwifty Skrevet 17. september 2017 #3 Skrevet 17. september 2017 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke trøst henne, for da skjønner hun ikke at hun ikke får lov til det hun nettopp har gjort. Skjønner at det er lett å gjøre det da de er så søte og små! Men de må lære seg at noe er ikke ok. Anonymkode: 514a3...55d Det er et barn på 1,5 år? De gråter gjerne fordi de ikke kan uttrykke seg verbalt like godt som oss voksne? Det virker ganske kaldt å ikke støtte opp et barn i en situasjon. Endret 17. september 2017 av schwifty 14
kisskissbangbang Skrevet 17. september 2017 #4 Skrevet 17. september 2017 Selvsagt skal man trøste et barn på 1.5 som er lei seg. Jeg synes du takler det helt riktig. 12
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #5 Skrevet 17. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke trøst henne, for da skjønner hun ikke at hun ikke får lov til det hun nettopp har gjort. Skjønner at det er lett å gjøre det da de er så søte og små! Men de må lære seg at noe er ikke ok. Anonymkode: 514a3...55d Takk for svar! I tilfelle det ikke det ikke kom tydelig frem så fortsetter jeg å stå på mitt når hun prøver seg igjen. Jeg gir ikke etter. Tanken med tekstingen har vært å vise anerkjennelse for at det kan føles vondt å få nei. Derfor forsøker jeg å forklare hvorfor det ikke er lov samtidig som jeg trøster. Men ja, det er vel nettopp pga det du sier som har gjort at jeg er litt usikker på om det er rett metode. Jeg vil jo ikke gi henne blandede signaler om hva som er greit og ikke. Ts :-) Anonymkode: c5816...2cd
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #6 Skrevet 17. september 2017 Så klart trøster man på den måten du gjør. Det vil hjelpe barnet med å takke følelser bedre og å godta at sånne følelser finnes. Anonymkode: 7ac3b...85f 6
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #7 Skrevet 17. september 2017 Det er helt riktig slik du gjør Anonymkode: 3afcc...e66 4
Fluttershy Skrevet 17. september 2017 #8 Skrevet 17. september 2017 Klart man kan trøste ett barn som har gjort noe galt! Det kan jeg fortsatt gjøre med min 9 åring. "Elsk meg mest når jeg fortjener det minst. Det er da jeg trenger det mest!" er ett veldig sant sitat, som jeg forsøker og ha i bakhode i slike situasjoner. 7
Gjest Mass Skrevet 17. september 2017 #9 Skrevet 17. september 2017 (endret) Jeg trøster et barn på 1,5 år som blir lei seg uansett hva det gjelder. Når de blir større så blir de ikke lei seg på samme måte, heller sint, når det blir satt grenser for. Det er viktig å forsones etter en situasjon uansett alder og et barn på 1,5 år forstår ikke så mye. Det bare opplever og føler. Endret 17. september 2017 av Mass
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #10 Skrevet 17. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! I tilfelle det ikke det ikke kom tydelig frem så fortsetter jeg å stå på mitt når hun prøver seg igjen. Jeg gir ikke etter. Tanken med tekstingen har vært å vise anerkjennelse for at det kan føles vondt å få nei. Derfor forsøker jeg å forklare hvorfor det ikke er lov samtidig som jeg trøster. Men ja, det er vel nettopp pga det du sier som har gjort at jeg er litt usikker på om det er rett metode. Jeg vil jo ikke gi henne blandede signaler om hva som er greit og ikke. Ts :-) Anonymkode: c5816...2cd Du sier ikke nei så hardt eller brutalt at et barn på 1,5 år begynner å gråte, det er første bud. Å trøste når du "lærer opp" et barn der barnet reagerer på ditt nei, blir å sende ut to signaler og dermed å forvirre barnet. Når barnet er så lite som 1,5 år, så er det mye enklere å avlede når du vet eller ser at negativ adferd er i ferd med å skje. Anonymkode: e8cf6...b24 3
Gjest Esperanza98 Skrevet 17. september 2017 #11 Skrevet 17. september 2017 4 minutter siden, Mass skrev: Jeg trøster et barn på 1,5 år som blir lei seg uansett hva det gjelder. Når de blir større så blir de ikke lei seg på samme måte, heller sint, når det blir satt grenser for. Det er viktig å forsones etter en situasjon uansett alder og et barn på 1,5 år forstår ikke så mye. Det bare opplever og føler. Herligfred. Jeg føler meg som et lite barn enda jeg😂😂😂😂 Hvis jeg får høre at jeg glemte å vanne blomstene kan jeg begynne å gråte og tenke at jeg er en dårlig person. Men nå er jo ikke jeg helt stabil da... Får veldig lett dårlig samvittighet
MammaMums Skrevet 17. september 2017 #12 Skrevet 17. september 2017 Selvfølgelig skal du vise at det er rom for å ha følelser! !!! 😊 Fortsett sånn ! Og hun gråter nok fordi hun blir lei seg for at hun har gjort noe galt, og det er da lov?? Du gjør helt rett❤❤❤ 2
Kalevala Skrevet 17. september 2017 #13 Skrevet 17. september 2017 Selvsagt skal du trøste. Bare fortsett med det.
Gjest Mass Skrevet 17. september 2017 #14 Skrevet 17. september 2017 2 minutter siden, Esperanza98 skrev: Herligfred. Jeg føler meg som et lite barn enda jeg😂😂😂😂 Hvis jeg får høre at jeg glemte å vanne blomstene kan jeg begynne å gråte og tenke at jeg er en dårlig person. Men nå er jo ikke jeg helt stabil da... Får veldig lett dårlig samvittighet Å, men kjære deg, det kan vi alle gjøre. Er det måten det blir sagt på som opprører deg? Men kanskje det nettopp er derfor det er viktig å trøste barn når det blir lei seg slik at det blir bedre rustet som voksen?
Gjest Esperanza98 Skrevet 17. september 2017 #15 Skrevet 17. september 2017 1 minutt siden, Mass skrev: Å, men kjære deg, det kan vi alle gjøre. Er det måten det blir sagt på som opprører deg? Men kanskje det nettopp er derfor det er viktig å trøste barn når det blir lei seg slik at det blir bedre rustet som voksen? Jeg har to diagnoser, ble utsatt for omsorgssvikt som baby og sliter med overdreven dårlig samvittighet... så alt blir egt litt forsterket
Gjest supernova_87 Skrevet 17. september 2017 #16 Skrevet 17. september 2017 Leste en artikkel for noen uker siden om tre/fire måter å være foreldre på, der man hadde kommet frem til at en av dem var bedre enn de andre, husker ikke hva den het, men det handlet om å hjelpe barna å uttrykke følelser. Fant dessverre ikke artikkelen til deg. Men f.eks for et barn på 1,5 år så vil det da handle om å forklare henne f.eks at det er normalt å bli sint eller sur når man ikke får det som man vil, men at mamma vet best, og mamma bestemmer, og så trøste henne og validere hennes følelser. Det er noe helt annet å hjelpe et barn med å kunne uttrykke og regulerer følelser enn det å skjemme dem bort til å ikke takle motgang og få alt som dem vil. Den ene er bra og fører til veltilpasset, sunne friske voksne, og den andre fører vel ... til at man ikke takler motgang og gjerne opplever verden som unødvendig urettferdig. Her er en artikkel som nevnte noe av det samme: http://www.klikk.no/foreldre/barn/barneoppdragelse/barn-og-folelser-2398595 Nei, fant den!: https://www.nrk.no/kultur/dette-er-den-beste-foreldrestilen-1.13638143
Kalevala Skrevet 17. september 2017 #17 Skrevet 17. september 2017 (endret) Vi har et overveldende flertall for trøsting her. Figuren under er basert på de svarene som har kommet inn på dette innlegget til nå. Endret 17. september 2017 av Kalevala 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #18 Skrevet 17. september 2017 Trøster aldri hvis de har gjort noe galt. Jeg lar dem gråte og når de har roet seg ned, forklarer jeg hvorfor det de gjorde ikke var bra. Jeg setter meg på huk, får øyekontakt og gir de en klem når de har sagt unnskyld. Anonymkode: 59c65...19e
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #19 Skrevet 17. september 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trøster aldri hvis de har gjort noe galt. Jeg lar dem gråte og når de har roet seg ned, forklarer jeg hvorfor det de gjorde ikke var bra. Jeg setter meg på huk, får øyekontakt og gir de en klem når de har sagt unnskyld. Anonymkode: 59c65...19e Er barn på 1,5 år har ingen evne til å forstå hva en unnskyldning betyr. Selvfølgelig trøster man. Anonymkode: f3ab3...f9c 9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #20 Skrevet 17. september 2017 22 minutes ago, Rainstorm said: Leste en artikkel for noen uker siden om tre/fire måter å være foreldre på, der man hadde kommet frem til at en av dem var bedre enn de andre, husker ikke hva den het, men det handlet om å hjelpe barna å uttrykke følelser. Fant dessverre ikke artikkelen til deg. Men f.eks for et barn på 1,5 år så vil det da handle om å forklare henne f.eks at det er normalt å bli sint eller sur når man ikke får det som man vil, men at mamma vet best, og mamma bestemmer, og så trøste henne og validere hennes følelser. Det er noe helt annet å hjelpe et barn med å kunne uttrykke og regulerer følelser enn det å skjemme dem bort til å ikke takle motgang og få alt som dem vil. Den ene er bra og fører til veltilpasset, sunne friske voksne, og den andre fører vel ... til at man ikke takler motgang og gjerne opplever verden som unødvendig urettferdig. Her er en artikkel som nevnte noe av det samme: http://www.klikk.no/foreldre/barn/barneoppdragelse/barn-og-folelser-2398595 Nei, fant den!: https://www.nrk.no/kultur/dette-er-den-beste-foreldrestilen-1.13638143 Så har vi den andre typen barn, som ikke får lov til å verken bli lei eller sint. Jeg var en av dem og forstår nå at det ikke var ideelt. Anonymkode: 21e71...fad 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå