AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #1 Skrevet 17. september 2017 Hei! Blir kjempeglad om noen vil svare på spørsmål, for det er første gang vi arrangerer barnebursdag (4-årsdag). Vi skal invitere alle jentene på avdelingen og noen utenfra (ca 10-12 barn). 1. Vi skal feire på en søndag. Hvilket klokkeslett er best? 2. Inviterer man med/uten foreldre? De yngste barna er jo bare 3 år, de eldste 5. 3. Hva er best å servere? 4. Hva slags leker er populære å arrangere? 5. Andre ting jeg bør tenke på? Anonymkode: cb784...0e8
regine Skrevet 17. september 2017 #2 Skrevet 17. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Blir kjempeglad om noen vil svare på spørsmål, for det er første gang vi arrangerer barnebursdag (4-årsdag). Vi skal invitere alle jentene på avdelingen og noen utenfra (ca 10-12 barn). 1. Vi skal feire på en søndag. Hvilket klokkeslett er best? 14- 16 eller 15 - 17 2. Inviterer man med/uten foreldre? De yngste barna er jo bare 3 år, de eldste 5. Jeg ville invitert uten til en 4-årsdag, og iallfall når det er såpass mange barn. 3. Hva er best å servere? Kommer an på: pølser i brød er enkelt og greit, samme med fiskepinner i brød og så noen slags kake (langpanne sjokoladekake pleier å slå an) og gelé pleier å være populært, gjerne laget som porsjonsbeger. Hva gjelder drikke ville jeg hatt brus/vann/saft, men i store flasker slik at barna får i glass. "Blandings" pleier å være populært, i tillegg til at så små barn ikke drikker en helt halvliter f.eks. På egen hånd 4. Hva slags leker er populære å arrangere? Skattejakt eller fiske etter godteposer (lurt å legge sent i programmet!), ellers er vel jeg litt gammeldags og tenker at typ gjemsel - brobrobrille - bjørnen sover og lignende av de gamle lekene er morsomme. Hvis dere har mulighet til å være ute er det alltid kjekt, fint for ungene å leke sisten f.eks. Vi pleide ofte å leke "flasketuten peker på" når gavene skulle overrekkes og åpnes. Giverglede er jo også å se at mottaker syns gaven er kjekk.... 5. Andre ting jeg bør tenke på? Lavt ambisjonsnivå og det enkle er ofte det beste. Disse er fortsatt små, unødvendig med masse styr. Kjøp gjerne papptallerkner/kopper etc med et tema, men ikke nødvendig med voldsomt fokus på tema utover det lag deg gjerne en liten "kjøreplan" dvs at du tenker gjennom rekkefølgen på ting feks gjestene kommer - frilek - alle tilstede: gaveutdeling - så til bords med først pølser eller hva du vil og deretter enten en runde leking og så kake, eller alt spising i en omgang, så leking - og avslutte med godtepose enten fisking eller skattejakt feks. Og vær helst mer enn 1 voksen - gjør det hyggeligere for deg og, når dere er flere som kan organisere/sjenke drikke/følge på do etc Lykke til - det er slitsomt men også morsomt med barnebursdager :-) Anonymkode: cb784...0e8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #3 Skrevet 17. september 2017 Det kommer helt an på, her er det vanlig med 2 timer, enten fra 12-14 eller 14-16 f.eks. Når barna er så små er det vanlig at foreldrene sitter der. Trenger ikke invitere foreldrene, det er naturlig at de er der. Jeg bruker å lage en voksen kake og noen rundstykker med pålegg og kaffe til de voksne. En bursdagskake og pølser samt noen boller potetgull/popcorn er nok. Kanskje en pose med litt smågodt som de kan "fiske". Google fiske smågodt-poser. Masse kaker er bare tull, ungene rører det knapt. Frilek fungerer fint, ellers kan man f.eks leke ballong-leken, hvor man setter på musikk og det er om å gjøre å holde ballongen i lufta så lenge musikken er på. Deretter få tak i ballongen når musikken stanser. Kan fungere med dansing også, når musikken stopper må man "fryse" i den posisjonen men er i. Anonymkode: 1825a...bde 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #4 Skrevet 17. september 2017 Samle i ring når alle er kommet for å se på gaveoppakking istedet for å rive opp gavene etterhvert som barna ankommer. Unger elsker å se på at andre åpner pakker. Og man bruker litt tid på det, som er greit i en vilter bursdag. 😉 Anonymkode: 1825a...bde
Gjest padawan Skrevet 17. september 2017 #5 Skrevet 17. september 2017 Litt tidlig på eftan er ikke så uvanlig.. alt mellom 12 og 16. Det er vanlig at foreldrene er med så de trenge rike dedikert invitasjon; de bare er der. Pølser og boller holder i lange baner til barna. Kanskje en godtepose også.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #6 Skrevet 17. september 2017 Bursdagskake tips: icing sheet fra eBay! Koster en hundrings, og man slipper stresset om man ikke er Instagram/Pinterest kakepynte-mamma! Elsker det! Ungene mine gir meg kake-ønske, og jeg bestiller kake-arket på eBay og bæng rett på kaka! Så enkelt! I år var ønsket Hello Kitty fra minsta, og det kostet meg 90,- fra eBay, med navnet hennes på. Husk å kjøpe icing sheet, ikke rice/wafer paper, det smaker papir. Eksempel: Anonymkode: 1825a...bde
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #7 Skrevet 17. september 2017 1. Vi liker best bursdag i 12-tiden i helgene, så vi slipper å bruke hele dagen på å gå og vente. Bursdag er nemlig veldig populært, og barnet gleder seg såååå mye. Men for de som pleier å reise bort i helgene passer det jo best på ettermiddagen om det er på søndag, f.eks. 16 til 18. 2. Du inviterer barna, så velger foreldrene selv. Her hadde de fleste med foreldrene i 4-årsdagen, omtrent halvparten i 5-årsdagen og 4 av 16 i 6-årsdagen. 3. Pølser er bankers, men jeg pleier å la bursdagsbarnet velge selv. Gele i plastglass pleier å være populært, samt muffins og/eller sjokoladekake. 4. I 4-årsdager holder det i massevis med frilek. Spennende nok å treffes utenfor barnehagen og leke med leker man ikke har hjemme. Hvis du gjerne vil ha leker, så gjør det enkelt. Vi prøvde med stolleken i 6-årsdagen, og det ble kaos, så ville tatt noe enda enklere til 4-åringer. Sette halen på grisen f.eks. 5. Kan ikke komme på noe. Annet enn gjør mest mulig klart på forhånd, og ikke lag for mye jobb for deg selv. Det kan bli hektisk mens det står på. Anonymkode: ac632...cd5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #8 Skrevet 17. september 2017 Ville satt 13-15 eller 14-16 som tidspunkt Jeg har aldri invitert foreldrene, jeg har ikke noe i mot at noen er her. Noen av barna vil at foreldrene er der, andre syns det er greit å være alene. Koker en kanne kaffe og tilbyr kake når ungene er gått fra bordet. Gjør meg ingenting. Jeg bruker å ha pølser, sjokoladekake, muffins og fryktspyd eller frukt i små skåler. Har aldri hatt organiserte leker, bortsett flasketuten ved gaveåpning og skattejakt eller fisking etter godtepose. Ungene syns frilek er helt topp når de er så små. Har laget litt lekestasjoner på barnerommene og på loftstua i andre etasje, så ikke alle samles på ett rom. Anonymkode: 6b931...397
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #9 Skrevet 17. september 2017 Tusen, tusen takk for flotte tips!! Det er uvurderlig hjelp! Anonymkode: cb784...0e8
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #10 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Bursdagskake tips: icing sheet fra eBay! Koster en hundrings, og man slipper stresset om man ikke er Instagram/Pinterest kakepynte-mamma! Elsker det! Ungene mine gir meg kake-ønske, og jeg bestiller kake-arket på eBay og bæng rett på kaka! Så enkelt! I år var ønsket Hello Kitty fra minsta, og det kostet meg 90,- fra eBay, med navnet hennes på. Husk å kjøpe icing sheet, ikke rice/wafer paper, det smaker papir. Eksempel: Anonymkode: 1825a...bde Genialt!! TAKK! Anonymkode: cb784...0e8
Sirah Skrevet 17. september 2017 #11 Skrevet 17. september 2017 1. Vi skal feire på en søndag. Hvilket klokkeslett er best? 14-16 tenker jeg. Det er ikke kjempetidlig og det slutter også slik at man får kvelden sammen hjemme. 2. Inviterer man med/uten foreldre? De yngste barna er jo bare 3 år, de eldste 5. 5åringene kommer jo ofte uten foreldre mens 3 åringene kanskje kommer med. Kan du ikke skrive i invitasjonen at det er valgfritt? 3. Hva er best å servere? Spør bursdagsbarnet, men pølser er jo som regel en vinner. Eventuelt pizza. Sjokoladekake, gele og muffins er gode vinnere på kakebordet Ellers kan man jo poppe noe popcorn og ha små godteposer. 4. Hva slags leker er populære å arrangere? Fiske godteposer er jo alltid en vinner. Ellers er frilek ofte fint. Er været sånn at man kan være ute er det jo ofte masse å finne på! 5. Andre ting jeg bør tenke på? Ikke organiser for mye. Er det for mange planer blir det ofte bare stress for barna. Ha noen få leker i bakhånd om leken går i stå, men som regel klarer barna seg greit selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå