Gå til innhold

Lege sier jeg må si opp jobben, men hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter meg ut av jobb, ja stort sett av hele livet og meg selv.

Det er flere år siden lege ba meg slutte i jobben jeg har. Den er krevende på flere måter. Jeg vil for alt i livet slutte i jobben, men jobber vokser ikke på trær.

Hsr vært en del sykmeldt pga jobb og psyke. Blir bare verre og verre.

Hva pokker skal man gjør når helsa ikke holder, legen anbefaler sykmelding eller si opp? Jeg står ikke først i køen på ledige jobber og ufør er helt utelukket. Jeg trur ikke jeg er så dårlig, men orker snart ikke lenger. Føler fryktelig skam over å være sykmeldt også, vet ikke hva jeg skal skylde på for kolleger da de spør hvorfor jeg er sykmeldt.

Akkurat for tiden ønsker jeg nesten heller døden enn livet, men jeg vil jo virkelig leve.

Anonymkode: 91f31...955

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må i alle fall ikke si opp uten å ha en annen jobb. Da får du jo ikke sykepenger eller noe annet, og hva skal du leve av da? 

Anonymkode: 6d04e...a4a

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

legen anbefaler sykmelding eller si opp?

Sykmelding og så søker du andre jobber mens du er sykmeldt. 

Anonymkode: c4267...8c8

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må i alle fall ikke si opp uten å ha en annen jobb. Da får du jo ikke sykepenger eller noe annet, og hva skal du leve av da? 

Anonymkode: 6d04e...a4a

Dette er ikke riktig. Hvis man sier opp jobben av helsemessige årsaker eller andre rimelige grunner, og legen kan dokumentere det, er det fullt mulig å få dagpenger til samme tid som om man mister jobben pga oppsigelser. 

Men det er nesten bestandig enklere å komme i betraktning på arbeidsmarkedet for en person som allerede er i jobb enn for en som er jobbsøker, så det er bedre å være sykemeldt fram til du finner noe annet. 

Anonymkode: 1fb55...288

• Liker 1
Skrevet

Jeg søker jobber og kommer ikke engang til intervju. Jeg har vært sykmeldt i en periode i 11 mnd, men turte ikke lenger pga økonomi. Jeg hsr jo ikke råd til å sykmelde meg i flere år.

Nav foreslo å si opp jobben og få arbeidsledighet i 3 mnd. Jeg pliktet å finne meg en jobb i løpet av den tiden, men jeg kan da ikke garantere det. Nav skulle bare visst hvor mye det fristet å ta imot tilbudet, men da havner jeg på gata økonomisk. Jeg kan ikke for alt i livet sette meg selv i den situasjonen å takke je til det tilbudet. 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Nav foreslo å si opp jobben og få arbeidsledighet i 3 mnd. Jeg pliktet å finne meg en jobb i løpet av den tiden, men jeg kan da ikke garantere det. Nav skulle bare visst hvor mye det fristet å ta imot tilbudet, men da havner jeg på gata økonomisk. Jeg kan ikke for alt i livet sette meg selv i den situasjonen å takke je til det tilbudet. 

Dette er løgner fra din side.

Når man får arbeidsledighetstrygd har man krav på det i inntil to år, avhengig av inntekt. 

Hvor lenge kan du få dagpenger?

Lengden avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har hatt i kalenderåret før, eller i gjennomsnitt i de 3 kalenderårene før du søker om dagpenger. Det vil si

• 104 uker ved arbeidsinntekt på minst 2 ganger folketrygdens grunnbeløp
  • 52 uker ved arbeidsinntekt under 2 ganger folketrygdens grunnbeløp

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-når-du-er-arbeidsledig--893#chapter-8

• Liker 4
Skrevet

Hvis du sier opp jobben og melder deg som arbeidsledig har du også mulighet (og plikt) å møte på jobbklubb eller hva det heter. Du kan også evt. få delta i noen form av tiltak, arbeidstrening med mål om å finne ny jobb. Det spørs litt hvor store problemene dine er hvor mye hjelp du kvalifiserer til. Du kan hvis du er veldig syk eventuelt søke og få innvilget AAP, men det krever at din arbeidsevne blir vurdert som vesentlig nedsatt og at du må ha hjelp for å finne annet jobb, eventuelt støtte til utdanning. 

Anonymkode: b070e...e0f

• Liker 2
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når man får arbeidsledighetstrygd har man krav på det i inntil to år, avhengig av inntekt. 

Lengden avhenger av hvor høy arbeidsinntekt du har hatt i kalenderåret før, eller i gjennomsnitt i de 3 kalenderårene før du søker om dagpenger. Det vil si

https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-når-du-er-arbeidsledig--893#chapter-8

Sjekk opp friskmelding til arbeidsformidling på nav.no. Da kan man få sykepenger tre måneder som arbeidssøker (så fremt man har tre måneder igjen med sykepenger). Det gir vanligvis langt mer utbetalt enn dagpenger da sykepenger og dagpenger beregnes ulikt. 

Anonymkode: b6cbd...cdf

• Liker 2
Skrevet
17 minutes ago, AnonymBruker said:

Sjekk opp friskmelding til arbeidsformidling på nav.no. Da kan man få sykepenger tre måneder som arbeidssøker (så fremt man har tre måneder igjen med sykepenger). Det gir vanligvis langt mer utbetalt enn dagpenger da sykepenger og dagpenger beregnes ulikt. 

Joda, men TS fremstiller det jo som om hun ikke har noe valg og ikke kan si opp jobben fordi hun bare vil få penger i 3 måneder.

Det er feil.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg søker jobber og kommer ikke engang til intervju. Jeg har vært sykmeldt i en periode i 11 mnd, men turte ikke lenger pga økonomi. Jeg hsr jo ikke råd til å sykmelde meg i flere år.

Ikke hør på nav

Anonymkode: 6f5cb...25f

• Liker 1
Skrevet

Sier du opp av helsemessige årsaker, så får du som andre dagpenger

Anonymkode: 6f5cb...25f

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, men TS fremstiller det jo som om hun ikke har noe valg og ikke kan si opp jobben fordi hun bare vil få penger i 3 måneder.

Det er feil.

Det var sånn jeg forsto det.Jeg hadde vært sykmeldt i flere mnd og fikk tilbud om dette friskmelding til arbeidsformidling. Jeg fikk totalt hetta av å få høre at dette gjaldt bare i 3 mnd. Jeg er ikke spåkone som kan se 3 mnd inni fremtiden.

Hvis jeg misforsto dette, så forklar meg gjerne.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva lyver jeg om? Hva tjener jeg på å lyve om dette?

Ved sykmelding har jeg 100% lønn, ved arbeidsledighet er det vel 66% av lønna. Jeg kan ikke leve av 66% av lønna mi idag.

Jeg fikk dette tilbudet for ca 2-3 år siden, mulig reglene er endret siden da.

Skrevet
På 17.9.2017 den 21.16, AnonymBruker skrev:

Hva lyver jeg om? Hva tjener jeg på å lyve om dette?

Ved sykmelding har jeg 100% lønn, ved arbeidsledighet er det vel 66% av lønna. Jeg kan ikke leve av 66% av lønna mi idag.

Jeg fikk dette tilbudet for ca 2-3 år siden, mulig reglene er endret siden da.

Makan til ufyselig svar du fikk på ditt forrige innlegg...

Det er helt rett at sykepenger er 100% av inntekt.
Dagpenger er 62,4%.
Arbeidsavklaringspenger er ca. 66%.

Friskmelding til arbeidsformidling betyr at du kan si opp jobben din av helsemessige grunner og videre få sykepenger i 12 uker - dersom du har 12 uker igjen av sykepengeperioden på 52 uker. Du må da melde deg som arbeidssøker og sende meldekort.

Når disse 12 (eller eventuelt færre) ukene er over, kan du melde deg hos NAV og søke dagpenger, som du da har rett på i 52 eller 104 uker, alt etter tidligere inntekt. Viktig å huske på at man selv er ansvarlig for å kontakte NAV og søke dagpenger når perioden er over. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...