AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #1 Del Skrevet 17. september 2017 Hei. Jeg vurderer å bytte yrke og ta en ny, men kortere utdannelse. Har fra før en master i mediefag, men sliter med å få jobb og er rett og slett lei av å leve sånn. Under studiet jobbet jeg som vikar i en puh-bolig, og likte dette så godt at jeg ble i tvil om jeg hadde valgt riktig utdannelse allerede da. Nå er jeg i 30-årene og føler at jeg bør prøve noe nytt, da jeg er arbeidsløs. Jeg har vurdert utdannelser som vernepleier, barnevernspedagog, spesialpedagog, og sosialt arbeid. Problemet er at jeg syns det virker litt uoverkommelig med en ny bachelor, både arbeidsmessig (litt skolelei) og økonomisk. Jeg er veldig glad i barn så derfor tenker jeg litt på barne og ungdomsarbeider. Ønsker ikke å studere førskolelærer, da jeg som sagt egentlig ikke ønsker 3 nye år på skole og jeg har ingen ønske om lederansvar i min nye jobb. Det jeg er usikker på vedr. å jobbe som barne og ungdomsarbeider er jobbmarkedet. Det er helt uaktuelt å satse på et nytt felt hvor det er vanskelig å få jobb. Jeg vil helst satse på en jobb hvor det er etterspørsel. Jeg har også forstått at lønnen er veldig lav, men er det levelig? Jeg er ikke så veldig opptatt av lønn så lenge det går rundt. Så hva er deres erfaringer her? Fordeler/ulemper? Bedre forslag? Jeg bor i Oslo. Håper noen kan svare meg! Alle erfaringer og/eller forslag er hjertelig velkomne Anonymkode: 9ffec...2b9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #2 Del Skrevet 17. september 2017 Jeg jobber som barne- og ungdomsarbeider i Vestfold. Her er arbeidsmarkedet vanskelig, men jeg vet ikke noe som helst om hvordan det er andre steder i landet. Har tidligere hørt at det er lett å få jobb innen barnehage i Oslo, men dette kan jeg ikke gå god for. Med ti års ansiennitet tjener jeg 396200,- Det er ikke mye, men både mannen min og jeg har fagbrevutdannelse og vi lever fint på lønnen vår, med både hus, bil, barn og campingvogn. Akkurat det med lønnen er hva man legger opp til selv, man må leve etter evne. Anonymkode: 8218f...808 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20378316 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #3 Del Skrevet 17. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg jobber som barne- og ungdomsarbeider i Vestfold. Her er arbeidsmarkedet vanskelig, men jeg vet ikke noe som helst om hvordan det er andre steder i landet. Har tidligere hørt at det er lett å få jobb innen barnehage i Oslo, men dette kan jeg ikke gå god for. Med ti års ansiennitet tjener jeg 396200,- Det er ikke mye, men både mannen min og jeg har fagbrevutdannelse og vi lever fint på lønnen vår, med både hus, bil, barn og campingvogn. Akkurat det med lønnen er hva man legger opp til selv, man må leve etter evne. Takk for svar! Har også fått inntrykk av at jobbmarkedet er vanskelig, det er billigere med assistenter osv. Er enig i at man skal leve etter evne. Dette er noe jeg fikser godt etter mange år som student og på aap grunnet sykdom. Så det bekymrer meg ikke, men det er greit å hvite hva man har å forvente lønnsmessig. Det er jo også veldig dyrt å bo i Oslo, men jeg har ikke tenkt til å bo i Oslo hele livet uansett. Anonymkode: 9ffec...2b9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20378351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #4 Del Skrevet 17. september 2017 7 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg jobber som barne- og ungdomsarbeider i Vestfold. Her er arbeidsmarkedet vanskelig, men jeg vet ikke noe som helst om hvordan det er andre steder i landet. Har tidligere hørt at det er lett å få jobb innen barnehage i Oslo, men dette kan jeg ikke gå god for. Med ti års ansiennitet tjener jeg 396200,- Det er ikke mye, men både mannen min og jeg har fagbrevutdannelse og vi lever fint på lønnen vår, med både hus, bil, barn og campingvogn. Akkurat det med lønnen er hva man legger opp til selv, man må leve etter evne. Glemte å spørre, hvordan liker du jobben din? Er det noe du anbefaler og hadde du valgt det samme om igjen eller ville du valgt noe annet? Anonymkode: 9ffec...2b9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20378368 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #5 Del Skrevet 18. september 2017 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Glemte å spørre, hvordan liker du jobben din? Er det noe du anbefaler og hadde du valgt det samme om igjen eller ville du valgt noe annet? Anonymkode: 9ffec...2b9 Jeg trives godt i jobben min. Det er veldig givende å jobbe med barn, samtidig som det er fysisk og psykisk slitsomt. Barne- og ungdomsarbeider er ikke det første yrket jeg utdannet meg som, har en annen utdannelse i bunnen som jeg ikke får brukt. Jeg føler absolutt jeg har truffet min nisje mye mer med barne- og ungdomsarbeider og ville nok gjort det samme igjen. Jeg kunne heller ikke tenkt meg å bli førskolelærer: for mye plantid og kontortid, ansvar for foreldresamtaler og det generelle lederansvaret. Som barne- og ungdomsarbeider er du sammen med barna, ikke på plantid og en haug med møter. Anonymkode: 8218f...808 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20382954 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. september 2017 #6 Del Skrevet 18. september 2017 55 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg kunne heller ikke tenkt meg å bli førskolelærer: for mye plantid og kontortid, ansvar for foreldresamtaler og det generelle lederansvaret. Som barne- og ungdomsarbeider er du sammen med barna, ikke på plantid og en haug med møter. Da tenker vi likt. Takk for fint svar Jeg får håpe at noen i Oslo-området kan si noe mer om arbeidsmarkedet her og om det er noe å satse på. Det er så vanskelig å skulle begynne på nytt og ikke helt vite hva man går til. Anonymkode: 9ffec...2b9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20383308 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 19. september 2017 #7 Del Skrevet 19. september 2017 (endret) Du vil ikke ta praktisk-pedagogisk utdanning, da? Det tar bare et år, og du vil da få lektorkompetanse. Med pedagogisk utdannelse vil du trolig få lønn som miljøterapeut og ikke bare miljøarbeider om du tenker på å jobbe i pu-bolig eller lignende. Meld deg samtidig som ekstravakt ved en bolig eller institusjon, og du vil ha sjans på jobb etter endte studier. Endret 19. september 2017 av ashera Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20386362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #8 Del Skrevet 19. september 2017 Jeg vet ikke noe om arbeidsmarkedet, men min svigerinne jobber i Oslo (østkanten). Det er forferdelig tøft, og hun opplever trusler, aggresjon og voldsforsøk ukentlig. Ofte dukker politiet opp på jobb. Så jeg hadde aldri orket, til så lav lønn... Men om man havner i de "penere" strøkene er det gjerne ikke så ille... her hvor jeg bor er det ikke sånn (bor på vestlandet), så det er kanskje bare det at hun jobber i et meget uheldig område med mye innvandring og konflikter mellom ulike grupper. Anonymkode: 762d3...0c4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20386385 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #9 Del Skrevet 19. september 2017 40 minutes ago, ashera said: Du vil ikke ta praktisk-pedagogisk utdanning, da? Det tar bare et år, og du vil da få lektorkompetanse. Med pedagogisk utdannelse vil du trolig få lønn som miljøterapeut og ikke bare miljøarbeider om du tenker på å jobbe i pu-bolig eller lignende. Meld deg samtidig som ekstravakt ved en bolig eller institusjon, og du vil ha sjans på jobb etter endte studier. Oi, det var en lur ide! Jeg kunne gjerne tenke meg å jobbe som miljøterapeut/miljøarbeider så det skal jeg absolutt sjekke ut. Takk for et godt tips! Anonymkode: 9ffec...2b9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20386549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #10 Del Skrevet 19. september 2017 37 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg vet ikke noe om arbeidsmarkedet, men min svigerinne jobber i Oslo (østkanten). Det er forferdelig tøft, og hun opplever trusler, aggresjon og voldsforsøk ukentlig. Ofte dukker politiet opp på jobb. Så jeg hadde aldri orket, til så lav lønn... Men om man havner i de "penere" strøkene er det gjerne ikke så ille... her hvor jeg bor er det ikke sånn (bor på vestlandet), så det er kanskje bare det at hun jobber i et meget uheldig område med mye innvandring og konflikter mellom ulike grupper. Anonymkode: 762d3...0c4 Uff, det hørtes ikke noe særlig ut. Må være tøft. All ære til de som takler det. Kan jeg spørre hvor hun jobber? Altså om det f.eks er i en barnehage eller en institusjon? Jeg ønsker meg selv en rolig jobb/arbeidsplass. Det er jo selvfølgelig slitsomt nok å jobbe i en barnehage, men normalt støy og stress takler jeg jo. Men det er jo ikke alltid man bare kan velge og vrake i jobbtilbud.. Anonymkode: 9ffec...2b9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20386572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #11 Del Skrevet 19. september 2017 Jeg er ikke barne- og ungdomsarbeider, men har hatt en mellomlederstilling på en spesialskole og jobber nå som sosiallærer på en annen skole. Jeg har inntrykk av at arbeidsmarkedet for barne- og ungdomsarbeidere er veldig tøft, først og fremst fordi man faller mellom "to stoler" i forhold til bemanningskrav. Ulike utdanningsinstitusjoner har ofte et krav om et visst antall pedagoger og da telles ikke fagbrev som riktig kompetanse, ergo konkurrerer barne- og ungdomsarbeidere kun i samme sjikt som assistentene, og da er oftest assistentene billigere. PPU eller en annen pedagogisk utdanning vil gjøre deg bedre kvalifisert. Hvis dette er noe du absolutt ikke ønsker, så er jo fast jobb som assistent eller miljøarbeider en annen rute. Jeg vet om mange som har tatt fagbrevet, og dermed fått fagbrevstillegget etter at de har fått fast jobb. Anonymkode: 5ce61...d3a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20387845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #12 Del Skrevet 19. september 2017 27 minutes ago, AnonymBruker said: Jeg er ikke barne- og ungdomsarbeider, men har hatt en mellomlederstilling på en spesialskole og jobber nå som sosiallærer på en annen skole. Jeg har inntrykk av at arbeidsmarkedet for barne- og ungdomsarbeidere er veldig tøft, først og fremst fordi man faller mellom "to stoler" i forhold til bemanningskrav. Ulike utdanningsinstitusjoner har ofte et krav om et visst antall pedagoger og da telles ikke fagbrev som riktig kompetanse, ergo konkurrerer barne- og ungdomsarbeidere kun i samme sjikt som assistentene, og da er oftest assistentene billigere. PPU eller en annen pedagogisk utdanning vil gjøre deg bedre kvalifisert. Hvis dette er noe du absolutt ikke ønsker, så er jo fast jobb som assistent eller miljøarbeider en annen rute. Jeg vet om mange som har tatt fagbrevet, og dermed fått fagbrevstillegget etter at de har fått fast jobb. Anonymkode: 5ce61...d3a Takk for et godt svar. Det er akkurat det samme inntrykket jeg har, at barne og ungdomsarbeidere velges bort til fordel for mer utdannede eller billigere arbeidskraft. Det er dette som gjør meg så usikker... Jeg har i utgangspunktet ikke lyst til å jobbe som lærer, foruten spesiallærer eller spesialpedagog, det virker spennende. Men vet ikke hvor relevant PPU er for å jobbe med det? Har prøvd å lese litt om studiet nå og det virker som om det ikke er så lett å komme inn på PPU heller. Hadde jeg hatt økonomi til å starte på en ny bachelor ville jeg nok valgt sosionom eller noe annet atferdsrelatert. Grunnen til at jeg tenkte barne og ungdomsarbeider er jo først og fremst den korte utdannelsen og at jeg kunne tenke meg å jobbe med små barn. Iom at jeg nå skal begnne på nytt etter en lang sykdomsperiode hvor jeg har vært helt ute fra arbeidsmarkedet, tror jeg ikke at jeg stiller så sterkt uten ny utdannelse/kurs og praksis/erfaring. Å få fast jobb som assistent eller miljøarbeider uten dette er nok vanskelig, men kanskje jeg kunne vært tilkallingsvikar i begynnelsen. Jeg er bare redd det kan bli vanskelig å få det til å gå rundt økonomisk når jeg ikke vet hvor mye jobb jeg får. Jeg bor alene og har alle utgifter selv. Men det er såklart noe å tenke på. Anonymkode: 9ffec...2b9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20388132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #13 Del Skrevet 19. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Hvis dette er noe du absolutt ikke ønsker, så er jo fast jobb som assistent eller miljøarbeider en annen rute. Jeg vet om mange som har tatt fagbrevet, og dermed fått fagbrevstillegget etter at de har fått fast jobb. Så at jeg leste svaret ditt litt feil her. Absolutt en mulighet. Anonymkode: 9ffec...2b9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20388141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. september 2017 #14 Del Skrevet 19. september 2017 8 timer siden, ashera skrev: Du vil ikke ta praktisk-pedagogisk utdanning, da? Det tar bare et år, og du vil da få lektorkompetanse. Med pedagogisk utdannelse vil du trolig få lønn som miljøterapeut og ikke bare miljøarbeider om du tenker på å jobbe i pu-bolig eller lignende. Meld deg samtidig som ekstravakt ved en bolig eller institusjon, og du vil ha sjans på jobb etter endte studier. Med PPU kan man vel undervise i sitt hovedfag opp til videregående nivå. En miljøterapeutstilling krever vel 3- årig høgskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag. Jeg har treårig pedagogisk utdanning og kvalifiserer ikke til miljøterapeutstillinger i min kommune. Anonymkode: 0db5a...b97 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20388728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 20. september 2017 #15 Del Skrevet 20. september 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Med PPU kan man vel undervise i sitt hovedfag opp til videregående nivå. En miljøterapeutstilling krever vel 3- årig høgskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag. Jeg har treårig pedagogisk utdanning og kvalifiserer ikke til miljøterapeutstillinger i min kommune. Anonymkode: 0db5a...b97 Dette varierer fra kommune til kommune, og fra institusjon til institusjon siden miljøterapeut ikke er en beskyttet tittel. Så jeg anbefaler TS å sjekke litt rundt. Mange steder blir folk med lærerutdanning plassert i stilling som miljøterapeut. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20391069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #16 Del Skrevet 20. september 2017 6 hours ago, ashera said: Dette varierer fra kommune til kommune, og fra institusjon til institusjon siden miljøterapeut ikke er en beskyttet tittel. Så jeg anbefaler TS å sjekke litt rundt. Mange steder blir folk med lærerutdanning plassert i stilling som miljøterapeut. Har sjekket litt stillingsannonser og så vel 2 stk hvor PPU kunne kvalifisere til miljøterapeut her jeg bor. Kanskje jeg heller burde prøve meg som miljøarbeider/vikar en stund og se det litt ann. Kanskje helsefagarbeider kunne være noe etter hvert, eller en høgskoleutdannelse innen helse-og sosialfag på deltid, samtidig som jeg tar vakter. Anonymkode: 9ffec...2b9 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20393072 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. september 2017 #17 Del Skrevet 20. september 2017 På 19.9.2017 den 20.44, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke barne- og ungdomsarbeider, men har hatt en mellomlederstilling på en spesialskole og jobber nå som sosiallærer på en annen skole. Jeg har inntrykk av at arbeidsmarkedet for barne- og ungdomsarbeidere er veldig tøft, først og fremst fordi man faller mellom "to stoler" i forhold til bemanningskrav. Ulike utdanningsinstitusjoner har ofte et krav om et visst antall pedagoger og da telles ikke fagbrev som riktig kompetanse, ergo konkurrerer barne- og ungdomsarbeidere kun i samme sjikt som assistentene, og da er oftest assistentene billigere. PPU eller en annen pedagogisk utdanning vil gjøre deg bedre kvalifisert. Hvis dette er noe du absolutt ikke ønsker, så er jo fast jobb som assistent eller miljøarbeider en annen rute. Jeg vet om mange som har tatt fagbrevet, og dermed fått fagbrevstillegget etter at de har fått fast jobb. Anonymkode: 5ce61...d3a I barnehagen hvor jeg jobber, og i min kommune, er det absolutt en fordel å være fagarbeider. De ansetter ikke flere assistenter, bare fagarbeidere framover. Ja, de vil veldig gjerne ha 50% barnehagelærere, men de må ha fagarbeidere også. Anonymkode: 8218f...808 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1134717-barne-og-ungdomsarbeider-erfaringer/#findComment-20393100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå