Gå til innhold

Plante blomsterløk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har kjøpt en del forskjellig blomsterløk nå, krokus, tulipaner og noen liljer. Forsto det sånn at disse skulle plantes på høsten. Det jeg lurer på er hvor disse burde plantes? Kan jeg plante de i store blomsterkasser? De jeg har er ca 270*70 cm store og ca 50cm høye. Blir jo nesten som et blomsterbed bare at de ikke er gravd ned i jorda, men står oppå plenen. Lurer på om det blir for kaldt om vinteren, eller vil løkene overleve oppi der til våren? Burde jeg eventuelt dekke de til med plast/presenning eller granbar? Tar i mot alle tips og råd med takk, da min blomstererfaring stort sett strekker seg til stemorsblomster :)

Anonymkode: eb376...665

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Har kjøpt en del forskjellig blomsterløk nå, krokus, tulipaner og noen liljer. Forsto det sånn at disse skulle plantes på høsten. Det jeg lurer på er hvor disse burde plantes? Kan jeg plante de i store blomsterkasser? De jeg har er ca 270*70 cm store og ca 50cm høye. Blir jo nesten som et blomsterbed bare at de ikke er gravd ned i jorda, men står oppå plenen. Lurer på om det blir for kaldt om vinteren, eller vil løkene overleve oppi der til våren? Burde jeg eventuelt dekke de til med plast/presenning eller granbar? Tar i mot alle tips og råd med takk, da min blomstererfaring stort sett strekker seg til stemorsblomster :)

Hei :) Her er en tråd med gode tips :blomst:

Anonymkode: 68346...76c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager at jeg ikke leste hele tråden før jeg svarte. Akkurat dette er jeg usikker på. Mange planter løk i potter om høsten og har pottene stående i kjelleren og setter de ut til våren.
Om du prøver dette, er det lurt å dekke de til med noe isolerende ja.

Skrevet

Jeg ville spurt på en blomsterbutikk, men her står følgende: " Planter du blomsterløk nå på høsten kan du glede deg til flott blomsterflor når våren kommer. Blomsterløk kan settes nesten hvor som helst; i blomsterbed, i krukker og i gressplenen. Det eneste den krever er god drenering og litt sol av og til. " https://www.mestergronn.no/inspirasjon/varlengsler-sett-blomsterlok-na/

Krukker blir jo nesten det samme som dine kasser.

Skrevet

" Det er ingen ting i veien for å plante blomsterløk i krukker, og den kan også legges i flere lag. Løk og knoller i krukker gjør at vi kan ha løk på steder hvor vi ellers ikke kan plante dem, sier Anne Elverum ved Opplysningskontoret for blomster og planter (OBP).

Når du setter blomsterløken i krukker, må du passe på at du velger krukker som er frostsikre. Vær også oppmerksom på at planting i krukker gjør løken mer kuldeutsatt, og dette må du ta hensyn til. Løken kan godt tåle veksling mellom minus og plussgrader, men er det fare for lengre perioder med minusgrader døgnet rundt er det på tide å aksjonere.

- Krukka kan enten isoleres, for eksempel ved å sette den i en haug med løv, eller flyttes til et frostfritt sted, for eksempel en sykkelbod. Pass bare på at det ikke blir for varmt om du flytter den inn, for det er like ille. Det skal helst ikke være over 10°C. sier Elverum.

Når våren kommer og temperaturen stiger, flytter du krukka ut der den skal stå. Deretter er det bare å glede seg over vårens første fargeprakt. " http://www.viivilla.no/interior/blomster-inne/blomsterlok-i-krukker/

Etter å ha lest dette, ville jeg valgt å plante løkene i gresset, i et bed på bakkenivå, eller i krukker som lagres kjølig i feks en kjeller.

Skrevet

Tusen takk for tips og råd :) Er så kjedelig hvis alle løkene fryser ihjel første vinteren. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for tips og råd :) Er så kjedelig hvis alle løkene fryser ihjel første vinteren. 

Bare hyggelig :hjerte: Lykke til :blomst:

Gjest xx girl xx
Skrevet (endret)

Så lenge kassene / pottene står under tak går det fint. De trenger ikke stå inne. 

Ps! Jeg vet forresten ikke hvor i landet du bor. Bor du på et kaldt sted vet jeg ikke. 

Endret av xx girl xx
La til litt
Skrevet
9 minutter siden, xx girl xx skrev:

Så lenge kassene / pottene står under tak går det fint. De trenger ikke stå inne. 

Ps! Jeg vet forresten ikke hvor i landet du bor. Bor du på et kaldt sted vet jeg ikke. 

I hvor mange minusgrader har dette gått bra hos deg? Interessant å vite, for oss som vil prøve :)
Isolerte du kassene/ pottene?

Skrevet
29 minutter siden, xx girl xx skrev:

Bor på østlandet så det er ikke ofte det er kaldere enn -15 her, men det hender noen dager iløpet av vinteren. Har ikke noe tak å sette de under, men samboeren min sa at han kan isolere blomsterkassene for meg til uka :)  Så da tenker jeg at jeg prøver å plante løkene der og krysser fingrene for at det dukker opp noen blomster til våren 

Ts

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...