Gå til innhold

Kan en feminist være mot abort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk opp denne i FB-feeden min. Det fikk meg til å lure på, er det virkelig mulig å være feminist og samtidig være mot abort? Jeg trodde det var en av grunnpilarene i feminismen, å kunne ta abort når helst du føler for det?

Anonymkode: 3e419...d88

Videoannonse
Annonse
Gjest Rosetelys
Skrevet

Hvis du leser litt flere av postene fra siden der så mener de jo at abort er patriarkatets verktøy for å fortsette å bruke kvinner som sexobjekter de kan bruke og kaste som de vil uten å måtte ta ansvar for det.

Sitat:"I started off by having many feminist reasons to be against abortion before I could even know the politicizing strategies of each side. And when I started to hear the stereotypes that abortion was supported by feminists and opposed by those who aren't, I automatically assumed people were joking, because that would never make any sense. Abortion is pure violence, on our children and us. It would never fit in with feminism. It is just more evidence that we are oppressed."

Skrevet

Så abort er patriarkatets verktøy, hvorfor ble det da så mye ståhei fra feministene for noen år siden når det var snakk om at leger skulle få frihet til å velge om de ville henvise noen til abort eller ikke? Hvorfor marsjerer ikke feministene i tog mot abort?

Neimen om feminister makes any sense...

Gjest Rosetelys
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så abort er patriarkatets verktøy, hvorfor ble det da så mye ståhei fra feministene for noen år siden når det var snakk om at leger skulle få frihet til å velge om de ville henvise noen til abort eller ikke? Hvorfor marsjerer ikke feministene i tog mot abort?

Neimen om feminister makes any sense...

Jeg tror dette er en liten gruppe av feminister. De fleste er vel for abort.

Skrevet

Jeg er feminist og for abort. På en måte tenker jeg at det er to ting som nødvendigvis ikke har en sammenheng, da jeg ikke er for abort pga like rettigheter uavhengig av kjønn. Jeg er for selvbestemt abort hovedsaklig fordi jeg vil beskytte de svake i samfunnet; altså de som blir gravid etter voldtekt, veldig unge jenter som blir gravid (barn bør ikke få barn) og mennesker som av andre årsaker ikke er i stand til å ta vare på et barn. Det er ingen grunn rent medisinsk til å være mot selvbestemt abort til uke 12, og ut i fra forskning er det heller ikke noen årsak til at abort ikke skal være lov frem til uke 16-17. 

Jeg tenker at man kan være for like rettigheter mellom kjønn og likevel ha en religiøs overbevisning som gjør at en ser for seg at et embryo og et foster på et så tidlig stadium er et menneske og har like rettigheter som levende mennesker. Det er ikke noe jeg noen gang vil forstå, men jeg aksepterer det. 

Anonymkode: b4819...d8c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er feminist og for abort. På en måte tenker jeg at det er to ting som nødvendigvis ikke har en sammenheng, da jeg ikke er for abort pga like rettigheter uavhengig av kjønn. Jeg er for selvbestemt abort hovedsaklig fordi jeg vil beskytte de svake i samfunnet; altså de som blir gravid etter voldtekt, veldig unge jenter som blir gravid (barn bør ikke få barn) og mennesker som av andre årsaker ikke er i stand til å ta vare på et barn. Det er ingen grunn rent medisinsk til å være mot selvbestemt abort til uke 12, og ut i fra forskning er det heller ikke noen årsak til at abort ikke skal være lov frem til uke 16-17. 

Jeg tenker at man kan være for like rettigheter mellom kjønn og likevel ha en religiøs overbevisning som gjør at en ser for seg at et embryo og et foster på et så tidlig stadium er et menneske og har like rettigheter som levende mennesker. Det er ikke noe jeg noen gang vil forstå, men jeg aksepterer det. 

Har du noen linker til forskningen du prater om? Jeg kjente spark i uke 18, og syns det er hårreisende å skulle tillate abort etter uke 12, uten sterke grunner for det.

Anonymkode: ce22a...a08

Skrevet (endret)

Sannheten for at feminismen er for abort er fordi at på 60-70 tallet så var kristne damer imot det og brukte religiøs dogma som begrunnelse. Det er ingen annen grunn for at feminister da var imot dette, om noen tror at abort er en grunnpilar i feminisme tar feil. Man kan tro det men feminisme og abort har ingen ting med vær andre å gjøre. Det har ikke noe med "kvinner rett til å velge" dette var post fakta rasjonalisering. Og det var leger som var lei å ta abort som fikk inn antiabort lover i regelverket, ikke kristne originalt siden det ble brukt mer som slags prevensjon. Abort har eksistert ca 5000 år nå og sannsynlig før dette med forskjellige måter å ta abort på.

(jeg snakker nå om amerikansk feminisme som sprede seg til Norge senere)              

Endret av ElinX0Xpoliti
  • Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjente spark i uke 15 med førstemann. I uke 17 kunne man kjenne det utenfra. I uke 19 så jeg det første dultet utenpå magen. Jeg ville aldri klart å "fjerne" et foster som så tydelig er i utvikling, som allerede er såpass dannet at det har fått reflekser. I uke 23 kan barnet til og med leve utenfor livmor - det er ikke mange ukene det skiller! 

Embryoet blir foster ved 11 uker. Det kan da bevege seg (refleksstyrt). Jeg synes det er horribelt med abort etter at embryoet har bikket over til fosterstadiet. 

Anonymkode: 32b22...39a

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg kjente spark i uke 15 med førstemann. I uke 17 kunne man kjenne det utenfra. I uke 19 så jeg det første dultet utenpå magen. Jeg ville aldri klart å "fjerne" et foster som så tydelig er i utvikling, som allerede er såpass dannet at det har fått reflekser. I uke 23 kan barnet til og med leve utenfor livmor - det er ikke mange ukene det skiller! 

Embryoet blir foster ved 11 uker. Det kan da bevege seg (refleksstyrt). Jeg synes det er horribelt med abort etter at embryoet har bikket over til fosterstadiet. 

Anonymkode: 32b22...39a

Reflekser og et bankende hjerte betyr dessverre ikke at det er et menneske eller at det er et liv. Det er hjernedøde pasienter etter ulykker som likevel puster gjennom en trakeostomi og har et hjerte som banker for egen maskin. Det betyr likevel ikke at de lever. Jeg tror folk har litt lett for å glemme hva et hjerte egentlig er og at Jeg-et ikke er lagret i hjertet vårt. Hjertet vårt kan leve selv om Jeg-et ikke gjør det. 

Et foster kan ikke engang kjenne smerte før tidligst uke 18. 

Jeg synes det er dumt å ville pålegge andre restriksjoner på grunn av at en selv har følelser knyttet til det. Jeg mener at hvis man skal ta stilling til abortspørsmålet bør man prøve å legge sine egne følelser til side og være rasjonell. 

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men jeg har enda ikke sagt hva JEG ville gjort, om jeg hadde greid å ta abort. Vet du hvorfor? Jo, fordi det spiller ingen rolle. Hva jeg føler betyr ingenting for hva loven bør være. Hva jeg ville gjort kan ikke legge føringen for andres liv. 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Reflekser og et bankende hjerte betyr dessverre ikke at det er et menneske eller at det er et liv. Det er hjernedøde pasienter etter ulykker som likevel puster gjennom en trakeostomi og har et hjerte som banker for egen maskin. Det betyr likevel ikke at de lever. Jeg tror folk har litt lett for å glemme hva et hjerte egentlig er og at Jeg-et ikke er lagret i hjertet vårt. Hjertet vårt kan leve selv om Jeg-et ikke gjør det. 

Et foster kan ikke engang kjenne smerte før tidligst uke 18. 

Jeg synes det er dumt å ville pålegge andre restriksjoner på grunn av at en selv har følelser knyttet til det. Jeg mener at hvis man skal ta stilling til abortspørsmålet bør man prøve å legge sine egne følelser til side og være rasjonell. 

Jeg vet ikke om du har lagt merke til det, men jeg har enda ikke sagt hva JEG ville gjort, om jeg hadde greid å ta abort. Vet du hvorfor? Jo, fordi det spiller ingen rolle. Hva jeg føler betyr ingenting for hva loven bør være. Hva jeg ville gjort kan ikke legge føringen for andres liv. 

Jeg er for abort jeg! men den grensen vi har i dag er helt fin. Selvfølgelig kan ikke et foster leve utenfor livmoren i uke 18, men det kan det fem uker senere. Det er vel ikke så fryktelig lenge siden man sa at det ikke er levedyktig i uke 24 heller, broren min er ganske uenig i det.

Anonymkode: ce22a...a08

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde det var en av grunnpilarene i feminismen, å kunne ta abort når helst du føler for det?

Du hører vel selv hvor groteskt dette utsagnet er?

Hillary Clinton støtter partial birth-abortion, noe som gjør meg ekstremt kvalm. Jeg er definitivt for selvbestemt abort frem til uke 12, og ja, det er en av de aller viktigste rettighetene kvinner har i dag og betyr mye for likestillingen. Men senaborter er regelrett drap på et barn, og jeg begriper ikke at abort i f.eks. uke 30 kan være oppe til diskusjon engang.

Anonymkode: 2b1be...639

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du hører vel selv hvor groteskt dette utsagnet er?

Hillary Clinton støtter partial birth-abortion, noe som gjør meg ekstremt kvalm. Jeg er definitivt for selvbestemt abort frem til uke 12, og ja, det er en av de aller viktigste rettighetene kvinner har i dag og betyr mye for likestillingen. Men senaborter er regelrett drap på et barn, og jeg begriper ikke at abort i f.eks. uke 30 kan være oppe til diskusjon engang.

Anonymkode: 2b1be...639

Jeg vet. Feminisme er sykt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...