Gå til innhold

Katteforsikring - ja eller nei og hvilken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt usikker ang dette etter å ha søkt litt rundt. Mange har forsikring, og da helst hos Agria, men så har du like mange som ikke har kjøpt noe forsikring, er klare for å betale en veterinærregning selv eller sparer litt til dette formålet hver måned. 

Så da spør jeg her.. hva anbefaler dere? Kjøpe forsikring eller ikke og hvilken?

Har en hunnkatt på 2 år, og en på 7. Stort sett friske begge to, men plutselig ble hun lille dehydrert av ukjente årsaker og måtte ut med 6000 nok for sykehusopphold og div.prosedyrer nå nylig.(helg- og natt-tillegg) 

Anonymkode: be134...a04

Skrevet

Vil absolutt anbefale forsikring. Vet aldri hva som kan skje. Jeg tegnet forsikring på mitt katt for bare tre år siden og for halvannet år siden ble det funnet en kraftig bilyd på hjertet hennes som viste seg å være en alvorlig hjertefeil ved en ultralydundersøkelse. Så da ble hun satt på medisiner. Jeg hadde aldri i verden klart utgiftene med en gang uten forsikring, så det er bedre å være forberedt om det faktisk skulle skje noe. Anbefaler også forresten Agria. Eneste forsikringen som forsikrer dyr over 10 år og livet ut.

Anonymkode: 4b7fe...ff3

• Liker 1
Skrevet

Det kommer an på økonomien din. Hvis du har mulighet til å plutselig betale store summer i dyrlegeutgifter, så lønner det ikke med forsikring. Sannsynligvis skjer det jo ikke noe, og da er det bedre å beholde pengene selv enn å gi dem bort til et forsikringsselskap.

Men hvis du ikke har mye penger å bruke på dyrlege, så er forsikring veldig lurt. Da katten min ble syk, kom regningen på nesten 30 tusen. Heldigvis hadde jeg forsikring, for ellers hadde jeg ikke hatt råd.

Jeg har mine forsikret i Gjensidige, og er veldig fornøyd med det. Jeg har sett på vilkårene hos Agria, og fikk inntrykk av at Agria har flere forbehold når det gjelder hva som dekkes. Enkelte prosedyrer må forhåndsgodkjennes av Agria for at det skal dekkes, og det gjør meg litt skeptisk. Da foretrekker jeg Gjensidige som dekker den behandlingen som dyrlegen anbefaler uten spørsmål.

Anonymkode: 1ef0c...468

Skrevet

Vil bare legge til at katten min er 14 år nå, og fortsatt forsikret i Gjensidige. De har ikke sagt noe om at han er for gammel, og de dekker fortsatt dyrlegeutgiftene hans. Men du vil nok ikke få tegnet ny forsikring på en katt over 10 år.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vil bare legge til at katten min er 14 år nå, og fortsatt forsikret i Gjensidige. De har ikke sagt noe om at han er for gammel, og de dekker fortsatt dyrlegeutgiftene hans. Men du vil nok ikke få tegnet ny forsikring på en katt over 10 år.

Ok. Men da tror jeg kanskje det er sånn at det kun er Agria man kan tegne ny forsikring om katten eller dyret er over en viss alder tror det er 10 år.

Anonymkode: 4b7fe...ff3

Skrevet

Vet ikke om jeg har vært uheldig, men jeg har fått sykdom på alle kattene mine ettersom de ble eldre. Jeg har nok en økonomi som er en del under gjennomsnittet. Til sammen har kattene mine hatt tre operasjoner og jevnlige undersøkelser hos spesialist over en lengre periode. Det har også vært blærekatarr, magekatarr, øremidd, bittskader og andre skader, kreft og nyresvikt. For ikke å snakke om alle medisinene og oppfølgingstimene som hører til.

Uten forsikring kunne jeg aldri betalt for alt dette. Å stå der og være redd for at dyret kanskje må avlives pga. min økonomi... En forferdelig følelse! Anbefaler forsikring til alle som ikke har minst 50000 per dyr på konto som de er villig til å bruke på veterinær. Jeg bruker Agria og har så langt ikke opplevd at de ikke dekker noe bortsett fra tannresorpsjon, og fra i fjor av så dekker de faktisk det også.

Anonymkode: 5ce94...26e

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri droppet forsikringen. Har du råd til å gamble på at ikke noe skjer med katten din?

Min tante sin katt ble angrepet av en hund (som så stakk av så de fant aldri ut hvem som eide den). Veterinærregningen kom på godt over 20 000. I første omgang. Så var det flere konsultasjoner og oppfølging og whatnot, så totalen kom opp i nærmere 40 000 til slutt. Hun slapp unna med en liten egenandel, og slapp dermed å bekymre seg. Ettersom hun er ufør har hun ikke allverdens med råd, og å måtte punge ut med 40 000 sånn i løpet av en måned, helt uforusett, hadde vært mildt sagt tungt for henne. 

Anonymkode: 8cd2b...50f

• Liker 1
Skrevet

Jeg turte ikke annet enn å forsikre pus da jeg adopterte ham for et år siden. Med maks uflaks kan veterinærutgiftene bli virkelig høye (som illustrert av de andre svarene her), og det er penger jeg rett og slett ikke har, og som ville tatt meg lang tid å spare opp. Jeg føler at det er vel anvendte 2000 kroner i året.

Anonymkode: f57ac...7f8

Skrevet

Forsikring på mine blir over 6000 i året.. så jeg er veldig usikker. Det er agria sin med laveste egenandel. Begge er innekatter, men de er fertile hannkatter (som sikkert er dyrest å forsikre?).

Noen som vet om forsikring som tar hensyn til at en katt er innekatt? (Da kan de jo ikke bli påkjørt, angrepet av dyr osv så bør jo være billigere?). Hvis ikke, noen som vet av noe billigere enn agria? synes 500 kr + i måneden blir en del (og det er jo uten livs og avlforsikring).

Anonymkode: f447d...81a

Skrevet

Jeg har hatt en del veterinærutgifter på hannkatten min og skulle gjerne hatt forsikring. Det er vel slik at det som allerede er kjent fra før ikke dekkes når man kjøper ny forsikring, men jeg vil definitivt anbefale dere som har friske katter å kjøpe forsikring.

Skrevet

For 2000 kroner kunne jeg sendt dere en ny katt hvee måned.

Skrevet
On 9/22/2017 at 10:24 AM, AnonymBruker said:

Det kommer an på økonomien din. Hvis du har mulighet til å plutselig betale store summer i dyrlegeutgifter, så lønner det ikke med forsikring. Sannsynligvis skjer det jo ikke noe, og da er det bedre å beholde pengene selv enn å gi dem bort til et forsikringsselskap.

Dette. Forsikringsselskaper baserer virksomheten sin på sannsynlighetsberegninger. Og de tjener penger på det. Dette betyr altså at sannsynligvis vil det ikke lønne seg for deg å ha en katteforsikring. Du vil sannsynligvis betale mer i forsikring enn du vil betale til veterinæren, over tid.

Men det hjelper lite, om dyret trenger en operasjon til 30.000, og du ikke har råd til det. Og ikke hjerte til å avlive.

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville absolutt hatt forsikring ja.

Jeg har ikke katt, men jeg har hunder og der har forsikringen blitt brukt flittig!

Skrevet
4 minutes ago, abrasiveRefraction said:

For 2000 kroner kunne jeg sendt dere en ny katt hvee måned.

Det kunne du jo ikke når kastrering, chipping og vaksinering koster mer enn 2000 kroner per katt. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...