Gå til innhold

Skjermtid tiåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg opplever utfordringer med å kontrollere skjermtid. Mine regler er slik at (når jeg er hjemme og kan kontrollere bruken) er det ingen pad før skoletid, og etter skolen skal lekser gjøres før det kan brukes pad. Den skal også bort en time før leggetid. Jeg ønsker at disse reglene skal gjelde unansett om jeg er tilstede eller ikke, men har tatt han på fersken mange ganger i å ikke overholde reglene. Jeg tar han i å spille før han går til skolen, etter leggetid, når han går over veien, før lekser, osv. Han er ellers en veldig pliktoppfyllende og grei gutt som hører på meg og oppfører seg bra mot alle. Men jeg kan ikke stole på han når det gjelder skjermene. Jeg pleier å styre det, fjerne pad og mobil fra rommet ved leggetid osv, men han er jo alene hjemme før skolen begynner, eller kommer tidlig hjem og da er det rett på skjerm. Når han kommer hjem to- tre og sitter der utover hele ettermiddagen så blir det jo mange timer. Hvordan styrer dere andre skjermtid på denne alderen? Eller bør de få frihet til å gjøre hva de vil? Jeg har også lagt merke til at han bruker mange skjermer på en gang, for eksempel spill og netflix samtidig på paden. Han blir så bombardert med inntrykk tenker jeg da, eller overdriver jeg? Jeg kjenner jeg blir litt bekymret for at han blir passivisert og stresset. Han går på mudo men er ikke interessert i å fylle tiden med flere fritidsaktiviteter. Han er sosial og har med og er med venner hjem. 

Anonymkode: fe061...df5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en 7åring. Hun får bruke ipad før skoletid. Se film eller noe mens hun spiser frokost så jeg får tid til å stelle meg ;)

Etter skoletid gjør hun lekser på ipad og så må hun ta en pause fra den. Og så får hun se barne-tv på ipad og eventuelt spille litt / lage noe i Book Creator eller lignende. Hun er sosial med venner, spiller fotball, hopper på trampoline, er glad i å være på tur osv. så jeg er ikke så veldig bekymret over ipad-bruk. Vi har ikke tv så det er ikke et tema eller et problem.

Anonymkode: 18e96...02c

Skrevet

Installer screentime appen, fungerer veldig bra hos oss

Anonymkode: 96755...118

Skrevet

Bytt passord på nettverket om det blir for ille. Effektivt. 

Skrevet

Ta med deg pad-en hans når du drar på jobb? Hvis han er ferdig med leksene når du kommer hjem, kan han få ha den frem til 1 time før leggetid?

• 9 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Jeg er journalist og holder på med en sak om utfordringer tilknyttet grensesetting på skjermtid og spilling. Er du ...

1) Bosatt i Kristiansand-området
2) Frustrert over at ditt/dine barn ønsker å spille mye
3) Komfortabel med å snakke med en journalist om dette

... så ønsker jeg veldig gjerne å komme i kontakt med deg.

Send en sms til 47687722 om du er interessert.

Takk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...