Gjest Esperanza98 Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 Beholdt du etternavnet til de biologiske, eller valgte du selv å bytte etternavn til dine fosterforeldres i voksen alder? Synes det er en uting at ikke barnet selv kan få velge dette. For meg var det sårt i mange år å ikke få hete det samme som de som hadde vært foreldrene mine fra jeg var 3 år. Jeg hørte til 100 % i den nye familien, og jeg ønsket verken å ha kontakt eller beholde etternavnet til de biologiske. For halvannet år siden fikk jeg innvilget å bytte etternavnet etter eget ønske. Da hadde jeg holdt på med dette marerittet i nærmere 10 år. Foreldreretten står altfor sterkt i Norge. Hvorfor ikke høre på hva barnet vil?
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Jeg ble adoptert litt usikker på om dette er det samme. Men jeg har dårlig tilknytning til familien. Så kan vell si det er fosterfamilie Min biologiske mor gav meg et navn da jeg ble født. Men da hun mistet omsorgen over meg som 2 åring ble jeg adoptert og de endret mitt navn slik at min biologiske mor ikke skulle finne meg. Nå i voksen alder bruker jeg begge. Men det som min nåværende familie endret til står på papiret Anonymkode: 39376...a56
Gjest Esperanza98 Skrevet 17. september 2017 #3 Skrevet 17. september 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble adoptert litt usikker på om dette er det samme. Men jeg har dårlig tilknytning til familien. Så kan vell si det er fosterfamilie Min biologiske mor gav meg et navn da jeg ble født. Men da hun mistet omsorgen over meg som 2 åring ble jeg adoptert og de endret mitt navn slik at min biologiske mor ikke skulle finne meg. Nå i voksen alder bruker jeg begge. Men det som min nåværende familie endret til står på papiret Anonymkode: 39376...a56 Dette forstod jeg ikke helt. Enten er du adoptert eller så bor du i fosterhjem. Det handler ikke om hvilket forhold man har til den nye familien, men om juridiske lover og regler.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #4 Skrevet 17. september 2017 De jeg kjenner som bor/bodde i fosterhjem valgte å ha begge, både det biologiske og fosterhjemsnavnet, men det er kun de som flyttet i fosterhjem før de var rundt 7. De andre har beholdt navnet sitt. Kjenner til en del da jeg treffer mange gjennom jobbrelaterte settinger. Kjenner til 2 som endret både fornavn og etternavn men det var av sikkerhetsmessige årsaker og det ble gjort da de var så små at de ikke hadde en relasjon til navnet. Anonymkode: 07a99...57c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #5 Skrevet 17. september 2017 Jeg byttet ikke navn, det ville føltes helt unaturlig, da måtte jeg byttet navn hver gang jeg byttet fosterfamilie, og det ville jo blitt litt slitsomt. Anonymkode: d396c...f37
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #6 Skrevet 17. september 2017 18 timer siden, Esperanza98 skrev: Beholdt du etternavnet til de biologiske, eller valgte du selv å bytte etternavn til dine fosterforeldres i voksen alder? Synes det er en uting at ikke barnet selv kan få velge dette. For meg var det sårt i mange år å ikke få hete det samme som de som hadde vært foreldrene mine fra jeg var 3 år. Jeg hørte til 100 % i den nye familien, og jeg ønsket verken å ha kontakt eller beholde etternavnet til de biologiske. For halvannet år siden fikk jeg innvilget å bytte etternavnet etter eget ønske. Da hadde jeg holdt på med dette marerittet i nærmere 10 år. Foreldreretten står altfor sterkt i Norge. Hvorfor ikke høre på hva barnet vil? Har hatt fosterbarn boende hos foreldrene mine i mange år nå. Han var ofte sint for å ikke hete det samme som oss til etternavn. Men etter hvert som han ble eldre, spesielt en av foreldrene skjerpet seg så er han glad for å ha samme etternavn som biologiske foreldre. Men vi sa til han i ung alder at han kan jo kalle seg det samme som oss, men på papiret vil det alltid stå noe annet. Anonymkode: c4c3c...c86
Gjest Esperanza98 Skrevet 17. september 2017 #7 Skrevet 17. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt fosterbarn boende hos foreldrene mine i mange år nå. Han var ofte sint for å ikke hete det samme som oss til etternavn. Men etter hvert som han ble eldre, spesielt en av foreldrene skjerpet seg så er han glad for å ha samme etternavn som biologiske foreldre. Men vi sa til han i ung alder at han kan jo kalle seg det samme som oss, men på papiret vil det alltid stå noe annet. Anonymkode: c4c3c...c86 Vi er 3 søsken, 5 i familien og kommer alltid til å være det. Selvom jeg ikke ble født inn her så er jeg deres datter og søster 100%. Jeg har alltid blitt behandlet som jeg var biologisk barn og søster, og for min del ble det rart å ha etternavnet til noen jeg ikke en gang kjente (har og hadde null kontakt med de biologiske). Så jeg byttet til det foreldrene mine heter slik at jeg slapp å ha samme etternavn som de biologiske.
Gjest Esperanza98 Skrevet 17. september 2017 #8 Skrevet 17. september 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg byttet ikke navn, det ville føltes helt unaturlig, da måtte jeg byttet navn hver gang jeg byttet fosterfamilie, og det ville jo blitt litt slitsomt. Anonymkode: d396c...f37 Leit å høre at du måtte bytte familie så mange ganger😰
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå