Gå til innhold

Renter fra depositum

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har utleier lov å skrive i kontrakten at de skal ha rentene fra depositum? Eller står det noe i loven om at leietaker har rett på de? 

Dette er en studentsamskipnad. 

Anonymkode: 4c3a3...5fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo dine penger de rentene kommer fra da. Hadde jeg aldri her i livet godtatt 

Anonymkode: f69c1...2a5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier skal ikke ha rentene. Søk opp standard husleiekontrakt fra Forbrukerrådet eller huseierforeningen, mener det står der.

Renten er latterlig lav på depositumskonto, så det blir jo bare noen få kroner i året, skjønner ikke at utleier gidder prøve seg en gang, han/hun har ikke rett på det og det er jo så lite å hente.

Hilsen en utleier

Anonymkode: e66db...071

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utleier skal ikke ha rentene. Søk opp standard husleiekontrakt fra Forbrukerrådet eller huseierforeningen, mener det står der.

Renten er latterlig lav på depositumskonto, så det blir jo bare noen få kroner i året, skjønner ikke at utleier gidder prøve seg en gang, han/hun har ikke rett på det og det er jo så lite å hente.

Hilsen en utleier

Anonymkode: e66db...071

Dersom du leser innlegget er dette en studentsamskipnad og ikke en privat utleier. 

Anonymkode: 95208...914

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant ut, etter å ha lest love, at de kan gjøre dette. Skjønner likevel ikke hvorfor da det ikke er snakk om mye penger, og av alle burde studentsamskipnaden skjønne at studenter trenger alle pengene de kan få. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Studentskipnader kan gjøre som de vil, både på grunn av eget regelsett, og fordi de alltid får leid ut. Dvs, ikke forvent at de tar noe som helst hensyn til leietager. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17

Før dere leier og skriver kontrakt; LES husleieloven og lær den.

Anonymkode: 9e93f...689

Hadde man kunnet velge og vrake i tilbud om bolig hadde det vært greit, men når man ikke en gang vet om man kommer til å få bolig i det hele tatt, så har man til slutt ikke noe valg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har utleier lov å skrive i kontrakten at de skal ha rentene fra depositum? Eller står det noe i loven om at leietaker har rett på de? 

Dette er en studentsamskipnad. 

Ja, studentsamskipnaden har adgang til å avtale dette, noe som følger av husleieloven paragraf 11-2 sjette avsnitt.

Anonymkode: 20bbb...3b0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde man kunnet velge og vrake i tilbud om bolig hadde det vært greit, men når man ikke en gang vet om man kommer til å få bolig i det hele tatt, så har man til slutt ikke noe valg. 

Er du seriøs? Du er veldig heldig som sitter med en studentbolig som mange andre studenter sikler etter. Noen usle renter er ingenting imot det du sparer ved å bo i en studentbolig. 

Husleieloven bør man kunne uansett hvor man leier, så at man ikke vet at man vil få bolig eller ei er ikke en unnskyldning. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Du er veldig heldig som sitter med en studentbolig som mange andre studenter sikler etter. Noen usle renter er ingenting imot det du sparer ved å bo i en studentbolig. 

Husleieloven bør man kunne uansett hvor man leier, så at man ikke vet at man vil få bolig eller ei er ikke en unnskyldning. 

Jeg vet det, men det var bare flaks at jeg fikk det. De fleste har ikke studentbolig. Men det at man sparer på å bo i studentbolig er bullshit. Det koster akkurat det samme som ellers. Ulempen her er at man må dele kjøkken med mange fler. Fordelen er en seriøs utleier. 

Det hjelper ikke å kunne husleieloven hvis den eneste utleieren man finner er shady. Man kan ikke akkurat bo på gata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet det, men det var bare flaks at jeg fikk det. De fleste har ikke studentbolig. Men det at man sparer på å bo i studentbolig er bullshit. Det koster akkurat det samme som ellers. Ulempen her er at man må dele kjøkken med mange fler. Fordelen er en seriøs utleier. 

Det hjelper ikke å kunne husleieloven hvis den eneste utleieren man finner er shady. Man kan ikke akkurat bo på gata. 

Nei, det koster vitterlig ikke det samme. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det koster vitterlig ikke det samme. 

Jo, det gjør det faktisk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Jo, det gjør det faktisk! 

Hvilken by bor du i? Oslo er litt både og, men sio er i snitt billigere enn det private. 

Anonymkode: 1bc7a...45b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken by bor du i? Oslo er litt både og, men sio er i snitt billigere enn det private. 

Anonymkode: 1bc7a...45b

Tromsø. Fant opprinnelig en hybel til 5000mnd, men så fikk jeg tibud om studenthybel til 5000 i mnd, så tok den siden det føles tryggere mtp utleier. 

Det er nok billigere i Oslo, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Depositumskontoen skal være i leietagers navn, og rentene tilfaller derfor han eller henner. Når det er sagt er rentene sinnsykt lave på disse kontoene. Der jeg har mitt depositum stående (Nordea) er renten på hele 0,005%. Med inflasjon betyr det at jeg taper penger hvert år jeg har de stående inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, FrittgåendeBurugle said:

Depositumskontoen skal være i leietagers navn, og rentene tilfaller derfor han eller henner. Når det er sagt er rentene sinnsykt lave på disse kontoene. Der jeg har mitt depositum stående (Nordea) er renten på hele 0,005%. Med inflasjon betyr det at jeg taper penger hvert år jeg har de stående inne. 

Men så er det, som flere har nevnt, unntak for studentsamskibnadene. 

Jeg mistenker at det kan skyldes at de ikke har en depositumkonto per leietaker, men en felles hvor alle depositumene havner (de er jo også gjerne langt lavere enn på det private markedet), så det er lettere å bare betale ut samme sum som man fikk inn. Iallfall var dette tilfellet for noen år siden. 

Anonymkode: 805b8...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...