AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 Det har seg slik at jeg går på dagpenger. Samboeren min jobber. Han mistet kodebrikken sin for en liten stund siden. For det første var han treig med å bestille ny kodebrikke og for det andre er han ikke noe teknologisk av seg og har heller ikke vipps. Med andre ord, han fikk ikke tilgang til nettbanken sin. Så bestile han kodebrikke 2 ganger (sparebank 1) og den kom aldri. Så dette har tatt tid. Greia er det at de 2 siste lønningene hans så har han tatt ut stor sum av lønna i kontanter gitt de til meg hvor jeg da har satt de inn på min konto for å få betalt regninger. Husleie, billån, strøm osv...dette er da snakk om mellom 12 og 14 tusen i mnd som da er minst 24000 disse 2 mnd. Det jeg stresser litt over er om jeg kan få problemer med nav pga dette da jeg går på dagpenger og har 24000 i innskudd. Dette er ikke noe inntekt som jeg har. Men noe av lønna til samboer som han har skattet på. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Anonymkode: 2a0c4...37c
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Bare skriv ut kontoutskrift og bekreftelse på betaling av regningene så går det fint Anonymkode: 3bab1...5a9
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 Men, han kunne jo gått innom/ringt banken om dette da. Anonymkode: 3bab1...5a9 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har seg slik at jeg går på dagpenger. Samboeren min jobber. Han mistet kodebrikken sin for en liten stund siden. For det første var han treig med å bestille ny kodebrikke og for det andre er han ikke noe teknologisk av seg og har heller ikke vipps. Med andre ord, han fikk ikke tilgang til nettbanken sin. Så bestile han kodebrikke 2 ganger (sparebank 1) og den kom aldri. Så dette har tatt tid. Greia er det at de 2 siste lønningene hans så har han tatt ut stor sum av lønna i kontanter gitt de til meg hvor jeg da har satt de inn på min konto for å få betalt regninger. Husleie, billån, strøm osv...dette er da snakk om mellom 12 og 14 tusen i mnd som da er minst 24000 disse 2 mnd. Det jeg stresser litt over er om jeg kan få problemer med nav pga dette da jeg går på dagpenger og har 24000 i innskudd. Dette er ikke noe inntekt som jeg har. Men noe av lønna til samboer som han har skattet på. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Anonymkode: 2a0c4...37c Får du noen spørsmål så kan du jo enkelt dokumentere hvor penge ne kommer fra og hva de har gått til. Anonymkode: 665a2...f68 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 Herregud, vet du hva dagpenger er? Hvor mye eller lite som går ut eller inn av din konto er helt irrelevant for dagpengene dine. Det er bare sosialstønad at dette problemet kan dukke opp. Anonymkode: 0c783...b7a 5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 Til neste gang. Last ned appen "engangskode". Den erstatter kodebrikken. Samme greia, bare app. Anonymkode: 2153d...6fe 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Herregud, vet du hva dagpenger er? Hvor mye eller lite som går ut eller inn av din konto er helt irrelevant for dagpengene dine. Det er bare sosialstønad at dette problemet kan dukke opp. Anonymkode: 0c783...b7a Det er det da ikke. Man kan få reduksjon i dagpenger dersom man har vært i arbeid. Anonymkode: e6f25...5c8
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, vet du hva dagpenger er? Hvor mye eller lite som går ut eller inn av din konto er helt irrelevant for dagpengene dine. Det er bare sosialstønad at dette problemet kan dukke opp. Anonymkode: 0c783...b7a Veit DU hva dagpenger er? man får trekk i dagpenger hvis man jobber. Å hvis Ts blir tatt ut til kontroll å de ser at hun har fått penger så kan de tro at det er fra jobb å kreve tilbake det som er utbetalt "for mye" eller betale ut mindre. Derfor må Ts kunne bekrefte hvor pengene kom fra. Anonymkode: 3bab1...5a9
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #9 Skrevet 17. september 2017 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Veit DU hva dagpenger er? man får trekk i dagpenger hvis man jobber. Å hvis Ts blir tatt ut til kontroll å de ser at hun har fått penger så kan de tro at det er fra jobb å kreve tilbake det som er utbetalt "for mye" eller betale ut mindre. Derfor må Ts kunne bekrefte hvor pengene kom fra. Anonymkode: 3bab1...5a9 Nei helt feil. Hun må selvsagt ikke bevise overfor NAV at pengene hun har på konto ikke kommer fra arbeid. Like lite som at hun må bevise overfor NAV at hun ikke jobber på kafeen hvor hun ble observert mens hun drakk kaffe. TS trenger altså ikke bekymre seg for at hun blir beskyldt for å jobbe hver gang hun går inn på en Rema-butikk eller får en pengesum på kontoen. Anonymkode: 0c783...b7a 5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #10 Skrevet 17. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Nei helt feil. Hun må selvsagt ikke bevise overfor NAV at pengene hun har på konto ikke kommer fra arbeid. Like lite som at hun må bevise overfor NAV at hun ikke jobber på kafeen hvor hun ble observert mens hun drakk kaffe. TS trenger altså ikke bekymre seg for at hun blir beskyldt for å jobbe hver gang hun går inn på en Rema-butikk eller får en pengesum på kontoen. Anonymkode: 0c783...b7a Haha, jo. Å det er en VISS forskjell på å sitte på kafé, og det å få inn penger på konto. det ser du vel? Anonymkode: 3bab1...5a9
Husholdning1 Skrevet 17. september 2017 #11 Skrevet 17. september 2017 Du har jo ikke vært i jobb så det er helt problemfritt. 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #12 Skrevet 17. september 2017 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Haha, jo. Å det er en VISS forskjell på å sitte på kafé, og det å få inn penger på konto. det ser du vel? Anonymkode: 3bab1...5a9 Nei nå er du ute å sykle igjen. Å få penger inn på konto er ikke en større indikasjon på at TS jobber enn at hun oppholder seg på Rema 1000. Eller for å gi deg det med t-skje, de er begge like lite indikasjoner på at TS jobber. Og TS blir ikke avkrevd bevis på at hun ikke jobber på Rema 1000 eller at pengene hun har på konto kommer fra svart arbeid. Ja, for det må være svart arbeid hun blir beskyldt for å bedrive, for NAV får vite om all hvitt arbeid gjennom skatteetaten. Anonymkode: 0c783...b7a 1
Leo Skrevet 17. september 2017 #13 Skrevet 17. september 2017 Dette er ikke noe problem i det hele tatt. Dagpenger er ikke behovsprøvd og skulle noen, mot formodning, finne på å spørre om hvor disse pengene kommer fra så har du jo en helt grei forklaring samt at du kan dokumentere at dette er penger din samboer har tatt ut fra sin konto og gitt deg. 2
Måbarefåsiat... Skrevet 17. september 2017 #14 Skrevet 17. september 2017 NAV har da heller ikke tilgang å kontoen din. Ikke noe problem. Det er som det står over her, ikke behovsprøvd. 1
Fjompen Skrevet 17. september 2017 #15 Skrevet 17. september 2017 Dette er en så grei forklaring at det hadde latt seg forklare selv om du var på sosialstønad hvor alle kontoer gjennomgås. Så lenge husstandens totale pengeflyt er den samme så kan man enkelt flytte slik. Du vil jo kunne vise til "uttak konto A, innskudd konto B, betaling av regning C". 1
asterix Skrevet 17. september 2017 #16 Skrevet 17. september 2017 Det er jo ikke noe problem for deg å bevise hvordan det henger sammen om noen skulle spørre, men det er vel på tide at samboeren din ordner seg bank-Id for mobil slik at han slipper problemer om han skulle miste bankbrikken sin igjen seinere.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #17 Skrevet 17. september 2017 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det har seg slik at jeg går på dagpenger. Samboeren min jobber. Han mistet kodebrikken sin for en liten stund siden. For det første var han treig med å bestille ny kodebrikke og for det andre er han ikke noe teknologisk av seg og har heller ikke vipps. Med andre ord, han fikk ikke tilgang til nettbanken sin. Så bestile han kodebrikke 2 ganger (sparebank 1) og den kom aldri. Så dette har tatt tid. Greia er det at de 2 siste lønningene hans så har han tatt ut stor sum av lønna i kontanter gitt de til meg hvor jeg da har satt de inn på min konto for å få betalt regninger. Husleie, billån, strøm osv...dette er da snakk om mellom 12 og 14 tusen i mnd som da er minst 24000 disse 2 mnd. Det jeg stresser litt over er om jeg kan få problemer med nav pga dette da jeg går på dagpenger og har 24000 i innskudd. Dette er ikke noe inntekt som jeg har. Men noe av lønna til samboer som han har skattet på. Er det noen som vet hvordan dette fungerer? Anonymkode: 2a0c4...37c Hvorfor skulle du få problemer? Dagpenger er en rett du har opparbeidet deg gjennom å arbeide. Tror du de sjekker kontoen din, for å se om du er verdig å få? Du kan ha millioner på konto...Miller ingen rolle Anonymkode: 51839...725 2
Ragnar89 Skrevet 17. september 2017 #18 Skrevet 17. september 2017 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Haha, jo. Å det er en VISS forskjell på å sitte på kafé, og det å få inn penger på konto. det ser du vel? Anonymkode: 3bab1...5a9 Dette kan være penger hun får for å ha solgt en bil eller et skap for alt du vet. Selvsagt sjekker ikke NAV annet enn lønn som kommer inn. De går ikke inn på kontoen for å sjekke hva du får inn fra andre instanser , dette bare om de mistenker grov juks
AnonymBruker Skrevet 21. september 2017 #19 Skrevet 21. september 2017 Er bare for ham å hå innom banken, og få ny kodebrikke. Gjort på under 5 minutter, om det ikke er kø. Anonymkode: 51fc9...2ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå