AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 Hvorfor ble ikke gjerningsmannen dømt for brudd på straffelovens § 132 om grove terrorhandlinger? Den har en strafferamme på inntil 30 år. Anonymkode: da945...b4e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ble ikke gjerningsmannen dømt for brudd på straffelovens § 132 om grove terrorhandlinger? Den har en strafferamme på inntil 30 år. Anonymkode: da945...b4e Jeg mener at den ble innført etter 22/7?? Men mulig jeg husker feil. Anonymkode: 88ff4...346
MajorasMaske Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 Han var ikke skyldig etter den paragrafen vel.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg mener at den ble innført etter 22/7?? Men mulig jeg husker feil. Anonymkode: 88ff4...346 Nei, den ble innført i 2008. 15 minutter siden, MajorasMaske skrev: Han var ikke skyldig etter den paragrafen vel. Såpass skjønner jeg, men det finnes lite rettspraksis som sier noe om hva som regnes som en grov terrorhandling, men jeg kan ikke se hvorfor de handlingene som ble utført ikke skal oppfylle de vilkårene som det er krav om der? Jeg synes både a og b synest å være oppfylt, så med mindre det er et krav at alle leddene skal være oppfylt(noe lovteksten ikke sier noe om), så ser ikke jeg hvorfor de ikke kunne brukt den paragarfen. Anonymkode: da945...b4e 1
MajorasMaske Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 9 minutes ago, AnonymBruker said: Såpass skjønner jeg, men det finnes lite rettspraksis som sier noe om hva som regnes som en grov terrorhandling, men jeg kan ikke se hvorfor de handlingene som ble utført ikke skal oppfylle de vilkårene som det er krav om der? Jeg synes både a og b synest å være oppfylt, så med mindre det er et krav at alle leddene skal være oppfylt(noe lovteksten ikke sier noe om), så ser ikke jeg hvorfor de ikke kunne brukt den paragarfen. Anonymkode: da945...b4e Det er fordi du ikke har kompetansen til å tolke loven riktig.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 2 minutter siden, MajorasMaske skrev: Det er fordi du ikke har kompetansen til å tolke loven riktig. Siden du er så kompetent, kan ikke du da forklare HVORFOR vilkårene ikke er oppfylt? Anonymkode: da945...b4e
MajorasMaske Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Siden du er så kompetent, kan ikke du da forklare HVORFOR vilkårene ikke er oppfylt? Anonymkode: da945...b4e Fordi loven betydning bestemmes av hvordan rettsvesenet tolker den.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 1 minutt siden, MajorasMaske skrev: Fordi loven betydning bestemmes av hvordan rettsvesenet tolker den. Det er ikke noe svar. Enhver jurist skal kunne tolke loven og ende opp med lik konklusjon. Dermed er det ikke bare rettsvesenet som bestemmer hvordan den skal tolkes. Dersom du hadde hatt kompetanse ville du kunnet tolke den, og gi et svar på hvorfor vilkårene ikke er oppfylt. Anonymkode: da945...b4e
Gjest Ari Loys Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 Fordi det var en politisert rettssak hvor hovedfokuset til aktoratet var å få gjerningsmannen dømt som psykisk utilregnelig, stikk i strid med hva som er normal rettspraksis. Normalt sett er dette forsvarers agenda, men her var det altså fullstendig bakvendtland. Formålet med dette var å få stemplet anti-globalistiske/anti-multikulturalistiske holdninger generelt som uttrykk for psykisk sykdom. Under ingen omstendighet kunne Anders Behring Breivik derfor bli ansett som tilregnelig, da dette ville gitt kredibilitet til meningene hans.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 2 minutter siden, Ari Loys skrev: Fordi det var en politisert rettssak hvor hovedfokuset til aktoratet var å få gjerningsmannen dømt som psykisk utilregnelig, stikk i strid med hva som er normal rettspraksis. Normalt sett er dette forsvarers agenda, men her var det altså fullstendig bakvendtland. Formålet med dette var å få stemplet anti-globalistiske/anti-multikulturalistiske holdninger generelt som uttrykk for psykisk sykdom. Under ingen omstendighet kunne Anders Behring Breivik derfor bli ansett som tilregnelig, da dette ville gitt kredibilitet til meningene hans. Men nå ble han jo regnet som tilregnelig, og dommerne er uansett ikke det samme som aktoratet og burde vel kunne brukt en annen paragraf? Anonymkode: da945...b4e
MajorasMaske Skrevet 16. september 2017 #11 Skrevet 16. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Det er ikke noe svar. Enhver jurist skal kunne tolke loven og ende opp med lik konklusjon. Dermed er det ikke bare rettsvesenet som bestemmer hvordan den skal tolkes. Dersom du hadde hatt kompetanse ville du kunnet tolke den, og gi et svar på hvorfor vilkårene ikke er oppfylt. Anonymkode: da945...b4e Domstolene er de som tolker loven riktig og jurister benytter seg av rettspraksis til å komme med kvalifiserte gjett om hvordan lovene faktisk er. At enhver jurist skal kunne tolke loven og ende opp med lik konklusjon er helt feil. Jurdiske lover er ikke objektivt avgjort som fysikk lover er.
Gjest Ari Loys Skrevet 16. september 2017 #12 Skrevet 16. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men nå ble han jo regnet som tilregnelig, og dommerne er uansett ikke det samme som aktoratet og burde vel kunne brukt en annen paragraf? Anonymkode: da945...b4e http://www.adressa.no/nyheter/terrorangrepet/article3227897.ece
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #13 Skrevet 16. september 2017 8 minutter siden, MajorasMaske skrev: Domstolene er de som tolker loven riktig og jurister benytter seg av rettspraksis til å komme med kvalifiserte gjett om hvordan lovene faktisk er. At enhver jurist skal kunne tolke loven og ende opp med lik konklusjon er helt feil. Jurdiske lover er ikke objektivt avgjort som fysikk lover er. Feil. Alle som kan å benytte seg riktig av juridisk metode(altså jurister) skal kunne komme til lik konklusjon ved tolkning av loven. Domstolene er absolutt ikke nødvendigvis de som tolker loven riktig. De kan også tolke den feil. I de tilfeller de har tolket den feil har lovgiver(Stortinget) gjerne kommet med et tillegg til loven som motstrider den dommen domstolene(HR) har kommet med. Anonymkode: da945...b4e
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #14 Skrevet 16. september 2017 4 minutter siden, Ari Loys skrev: http://www.adressa.no/nyheter/terrorangrepet/article3227897.ece Tusen takk! Det forklarer jo alt, men jeg trodde at den datoen som står under paragrafen var den dagen den tredte i kraft, men det er altså den dagen paragrafen ble vedtatt i Stortinget? Anonymkode: da945...b4e
Gjest Ari Loys Skrevet 16. september 2017 #15 Skrevet 16. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk! Det forklarer jo alt, men jeg trodde at den datoen som står under paragrafen var den dagen den tredte i kraft, men det er altså den dagen paragrafen ble vedtatt i Stortinget? Anonymkode: da945...b4e Tydeligvis. Det var nytt for meg og.
MajorasMaske Skrevet 16. september 2017 #16 Skrevet 16. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Feil. Alle som kan å benytte seg riktig av juridisk metode(altså jurister) skal kunne komme til lik konklusjon ved tolkning av loven. Domstolene er absolutt ikke nødvendigvis de som tolker loven riktig. De kan også tolke den feil. I de tilfeller de har tolket den feil har lovgiver(Stortinget) gjerne kommet med et tillegg til loven som motstrider den dommen domstolene(HR) har kommet med. Anonymkode: da945...b4e Feil, at juridisk metode kan brukes slik du påstår har blitt motbevist flere ganger. Den dømmende makt tolker alltid lover riktig og når politikere tror den dømmende makt tolker noe feil så er det fordi de har laget en lov de selv ikke skjønte omfanget av. Dermed fjerner de den loven og lager en ny lov som den dømmende makt også tolker korrekt.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #17 Skrevet 16. september 2017 2 minutter siden, MajorasMaske skrev: Feil, at juridisk metode kan brukes slik du påstår har blitt motbevist flere ganger. Den dømmende makt tolker alltid lover riktig og når politikere tror den dømmende makt tolker noe feil så er det fordi de har laget en lov de selv ikke skjønte omfanget av. Dermed fjerner de den loven og lager en ny lov som den dømmende makt også tolker korrekt. Nei, det gjør det ikke. Lovgiver trenger ikke lage ny lov. De kan bare komme med en presisering eller et tillegg i forskrifter eller tillegg i selve loven(a,b,osv). HR-avgjørelser har noen ganger vært svært omstridt og med dissens, noe som viser at de absolutt ikke alltid tolker det riktig. Juridisk metode fungerer selvsagt ikke slik den er ment i teori, i praksis, men den burde uansett kunne gjøre at du skulle gitt meg et svar på problemstillingen. Alt du gjorde var å komme med noe vissvass om domstolene. Nå viser det seg at det ikke handlet om domstolens tolkning, men om formaliteter. Anonymkode: da945...b4e
MajorasMaske Skrevet 16. september 2017 #18 Skrevet 16. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Nei, det gjør det ikke. Lovgiver trenger ikke lage ny lov. De kan bare komme med en presisering eller et tillegg i forskrifter eller tillegg i selve loven(a,b,osv). HR-avgjørelser har noen ganger vært svært omstridt og med dissens, noe som viser at de absolutt ikke alltid tolker det riktig. Juridisk metode fungerer selvsagt ikke slik den er ment i teori, i praksis, men den burde uansett kunne gjøre at du skulle gitt meg et svar på problemstillingen. Alt du gjorde var å komme med noe vissvass om domstolene. Nå viser det seg at det ikke handlet om domstolens tolkning, men om formaliteter. Anonymkode: da945...b4e Når de modifiserer loven blir den ny. Det er jo ikke den gamle loven lenger. Du har fått svaret ditt, men jeg kan ikke tvinge deg til å forstå det.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #19 Skrevet 16. september 2017 33 minutes ago, Ari Loys said: Fordi det var en politisert rettssak hvor hovedfokuset til aktoratet var å få gjerningsmannen dømt som psykisk utilregnelig, stikk i strid med hva som er normal rettspraksis. Normalt sett er dette forsvarers agenda, men her var det altså fullstendig bakvendtland. Formålet med dette var å få stemplet anti-globalistiske/anti-multikulturalistiske holdninger generelt som uttrykk for psykisk sykdom. Under ingen omstendighet kunne Anders Behring Breivik derfor bli ansett som tilregnelig, da dette ville gitt kredibilitet til meningene hans. Han heter Fjotolf Hansen nå... Anonymkode: c56aa...77d
Gjest Ari Loys Skrevet 16. september 2017 #20 Skrevet 16. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han heter Fjotolf Hansen nå... Anonymkode: c56aa...77d Skikkelig morroklump han der altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå