Gå til innhold

Hva kjøper man i Tyskland

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal på tur neste uke til Danmark, rimelig nær grensa og snakker derfor om å svippe over for å shoppe litt. Men hva er gunstig å kjøpe?

Alkohol selvsagt, men andre ting? Bør jo tenke litt julegaver og julekalender, noe som er gunstig å ta med seg hjem?

Anonymkode: 5e251...921

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Tyskland får man tak i matvarer man ikke får kjøpt i Norge. Hvis dere er helt oppe i Nord anbefaler jeg å shoppe i Flensburg eller Kiel. Der har de mange små koselige butikker som har spesielle varer. Mange fine gater å gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tysk og reiser 2-3 ganger på familiebesøk, med tom bil og kommer hjem med full last. Det er ikke for å spare penger (bortsett fra alkohol), men utvalget. Sterk potetgull, Flips (ser ut som ostepop men er med peanøtter), syltetøy uten biter (Samt), kakepynt, Gnocchi, langtidsholdbar fløte (det er helt uten e-stoffer, bare oppvarmet), forskjellig Caprisonnetyper, Malzbier (ligner på vørterøl men søtere). Te! Fruktte er nettopp det, ikke aromatisert svart te som her i Norge. Ørten typer Haribo. Knödel (litt som raspeballer men ikke så tett). Hagelzucker. Ta en tur på krydderhylle. Sauerkirschen (kirsebær) på glass. Pålegg, spesielt ost.

Aldi og Lidl har allerede julegodt i butikkene, så hvis du er glad i det kan du handle. Aldi har en sjokolademerke, Moser-Roth som jeg kan anbefale.

Anonymkode: bcb2e...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er tysk og reiser 2-3 ganger på familiebesøk, med tom bil og kommer hjem med full last. Det er ikke for å spare penger (bortsett fra alkohol), men utvalget. Sterk potetgull, Flips (ser ut som ostepop men er med peanøtter), syltetøy uten biter (Samt), kakepynt, Gnocchi, langtidsholdbar fløte (det er helt uten e-stoffer, bare oppvarmet), forskjellig Caprisonnetyper, Malzbier (ligner på vørterøl men søtere). Te! Fruktte er nettopp det, ikke aromatisert svart te som her i Norge. Ørten typer Haribo. Knödel (litt som raspeballer men ikke så tett). Hagelzucker. Ta en tur på krydderhylle. Sauerkirschen (kirsebær) på glass. Pålegg, spesielt ost.

Aldi og Lidl har allerede julegodt i butikkene, så hvis du er glad i det kan du handle. Aldi har en sjokolademerke, Moser-Roth som jeg kan anbefale.

Ohh takk for utfyllende svar.

Jeg digger å gå i supermarkeder og finne matvarer som det ikke er så mye av her hjemme.

Hva med elektronikk, er det prismessig slik som her i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ohh takk for utfyllende svar.

Jeg digger å gå i supermarkeder og finne matvarer som det ikke er så mye av her hjemme.

Hva med elektronikk, er det prismessig slik som her i Norge?

Vel, moms er 16% i Tyskland og 25% i Norge, så ja, muligens du sparer litt. Jeg kjøper likevel i Norge da det kan være så tungvindt når ting blir ødelagt innenfor garantitiden.

Unntak var Kenwood kjøkkenmaskin. Fikk den på tilbud hos Amazon (.de, sendt til familie, dermed ikke toll) for nesten halvpris. Det var så mange tusen kroner at jeg ikke klarte motstå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...