AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 Jeg har hatt lyst til å bli dyrlege siden jeg gikk på barneskolen, og angrer fremdeles på at jeg ikke fokuserte 100% på realfag og gikk den veien. Istedet fullførte jeg master i et humanistisk fag, og har nå vært i et yrke jeg ikke interesserer meg for i ni år. Har også barn på barneskolen og er skilt. Har funnet ut at for å være kvalifisert til opptak på veterinærstudiet må jeg ha både R1 matematikk og kjemi 1+2. Jeg har ingen av disse, men er mulig å ta disse fagene som privatist. Men, hvor krevende er disse fagene å ta når man jobber ved siden av? Lurer på om det er mulig å feks ta kjemi 1 først, og så matte og kjemi 2 etterpå? Jeg var ganske dårlig i matematikk på videregående, men fikk et snitt på ca 5.5(og har sikkert høyere nå pga alder). Stemmer det at opptak til studiet er todelt; halvparten fra videregående(førstegangs vitnemål) og andre halvparten basert på poeng opparbeidet etter videregående, slik at mitt snitt fra videregående ikke teller med? Og, hvor mye matematikk og kjemi bruker man i selve veterinærerstudiet? Kvier meg også fordi jeg er 35, og mange vil muligens synes det er patetisk at en "gammel dame" studerer sammen med alle 20-åringene. Anonymkode: c3a9e...ba5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Du klarer helt sikkert de fagene ved siden av jobb hvis du er motivert! Nei, karakterene dine fra vgs teller, men i ordinær kvote kan du få tilleggspoeng pga alder, studier etc. Sjekk hvordan karakterene dine er ift ordinær kvote, og se hvor gode karakterer du trenger på fagene du mangler for å komme inn. Du vil nok skille deg litt ut fra de fleste studentene mtp alder, men det er absolutt ikke slik at alle er 19 år! Det går nok fint. Du bruker ikke så voldsomt mye kjemi og matemtikk i studiet, men det er gjerne mest i starten (biokjemi etc). Anonymkode: 10724...a58 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 Vet om ei som begynte på sykepleien etter barn og skilsmisse, fire barn, to på barneskolen og to på videregående. Hun ble vel ferdig som 42 åring tenker jeg. Anonymkode: b7f01...7a3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 Jeg har bekjente som er langt oppi 30-årene og som studerer medisin, så jeg kan ikke tenke meg at veterinærstudiet skal være noe verre enn andre langvarige studier på den måten. Det du kanskje kommer til å slite mer med, er økonomien. I alle fall hvis du hadde studielån under hele den forrige studietiden din, og hvis du trenger studielån nå også. Du får max 8 år støtte til høyere utdanning fra Lånekassa, så i så fall må du belage deg på flere år med annen finansiering av studiene. Anonymkode: c83a6...453 1
Kalevala Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 Det kan være grunner til å la være, som økonomi f.eks. Men at du vil skille deg ut blant 20-åringene er ikke en av dem. Søsteren min tok politihøgskolen da hun var 41. Du har mange, mange arbeidsår foran deg så gjør det du helst vil.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bekjente som er langt oppi 30-årene og som studerer medisin, så jeg kan ikke tenke meg at veterinærstudiet skal være noe verre enn andre langvarige studier på den måten. Det du kanskje kommer til å slite mer med, er økonomien. I alle fall hvis du hadde studielån under hele den forrige studietiden din, og hvis du trenger studielån nå også. Du får max 8 år støtte til høyere utdanning fra Lånekassa, så i så fall må du belage deg på flere år med annen finansiering av studiene. Anonymkode: c83a6...453 Ja, det økonomiske er sannsynligvis det som kan bidra til å gjøre det vanskelig eller umulig. Jeg søkte ikke om lån alle årene jeg studerte, men hadde stipend så da begrenser det seg en del. Har lest at studiet er krevende, men er det likevel vanlig å ha deltidsjobb ved siden av? Jeg er i så fall avhengig av det. vet heller ikke om mitt snitt vil være høyt nok. Jeg tror det var 5.2 fra videregående, men siden jeg er 35 har jeg 8 alderspoeng pluss 2 poeng for fullført høyere utdannelse. 'Men dette blir bare 6.2 til sammen, og så at ordinær kvote på veterinærstudiet i år var 6.21, akkurat for høyt for meg, eller er det noen tilleggspoeng jeg ikke vet om? Anonymkode: c3a9e...ba5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 Hvorfor ønsker du nå å endre situasjonen? Sikker på at det ikke er fordi du føler deg satt og spør "er dette alt livet har å by på?"? Jeg synes ikke alderen har noe å si og om dette er drømmen må du gå for det uavhengig av økonomi osv. Men noen ganger får man ideer som egentlig bunner i andre følelser Anonymkode: 63149...6c5
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: vet heller ikke om mitt snitt vil være høyt nok. Jeg tror det var 5.2 fra videregående, men siden jeg er 35 har jeg 8 alderspoeng pluss 2 poeng for fullført høyere utdannelse. 'Men dette blir bare 6.2 til sammen, og så at ordinær kvote på veterinærstudiet i år var 6.21, akkurat for høyt for meg, eller er det noen tilleggspoeng jeg ikke vet om? Anonymkode: c3a9e...ba5 Hvis jeg forstår deg riktig har du ikke realfag fra før. Hvis jeg forstår teksten på Samordna Opptak riktig, vil du få realfagspoeng for de realfagene du tar for å være kvalifisert for studiet. R1, Kjemi1 og Kjemi2 utgjør, så vidt jeg husker, 0,5 poeng hver; altså 1,5 poeng til sammen. Da har du 63,6 konkurransepoeng. Ingen vet selvsagt hva poenggrensen blir neste år, men du har i alle fall noen flere konkurransepoeng enn du selv trodde. Anonymkode: c83a6...453
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det økonomiske er sannsynligvis det som kan bidra til å gjøre det vanskelig eller umulig. Jeg søkte ikke om lån alle årene jeg studerte, men hadde stipend så da begrenser det seg en del. Har lest at studiet er krevende, men er det likevel vanlig å ha deltidsjobb ved siden av? Jeg er i så fall avhengig av det. vet heller ikke om mitt snitt vil være høyt nok. Jeg tror det var 5.2 fra videregående, men siden jeg er 35 har jeg 8 alderspoeng pluss 2 poeng for fullført høyere utdannelse. 'Men dette blir bare 6.2 til sammen, og så at ordinær kvote på veterinærstudiet i år var 6.21, akkurat for høyt for meg, eller er det noen tilleggspoeng jeg ikke vet om? Anonymkode: c3a9e...ba5 Du kan nok ha en deltidsjobb, men spørsmålet er om det lar seg kombinere med barn... spørs jo hvilken samværsavtale du har med barnas far også. Har dere 50-50 kan du jo jobbe de ukene du ikke har ungene. Anonymkode: 10724...a58 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 En annen ting du bør tenke på, er hva du ønsker å jobbe med som veterinær, og hvor du vil bo. Det er dårlig betalt å jobbe med smådyr, og det kan være vanskelig å få jobb, særlig rundt Oslo. Er du villig til å flytte på deg? Ta gjerne en titt på tariffavtalen, den er ikke lystig lesning lønnsmessig. Anonymkode: 10724...a58
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #11 Skrevet 16. september 2017 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ønsker du nå å endre situasjonen? Sikker på at det ikke er fordi du føler deg satt og spør "er dette alt livet har å by på?"? Jeg synes ikke alderen har noe å si og om dette er drømmen må du gå for det uavhengig av økonomi osv. Men noen ganger får man ideer som egentlig bunner i andre følelser Anonymkode: 63149...6c5 Det er flere grunner. Jeg er veldig glad i dyr, og har som sagt drømt om å være dyrlege siden jeg var ganske liten. For det andre trives jeg ikke i det hele tatt i jobben jeg har nå, den gjør meg faktisk nedfor og depressiv. Men, det økonomiske betyr en del. Om jeg vant i lotto, ville jeg gjort det uten å nøle! Jeg prøver også å veie for og imot. F.eks. så har jeg nå en helt ok økonomisk situasjon, og kan dra på ferier med barna mine om sommeren etc. Om jeg begynner å studere, og ha en deltidsjobb, vil økonomien min bli veldig trang, og barna vil f.eks. ikke få dra på ferier som før etc., jeg må være strengere i forhold til hva vi kan unne oss etc., og sønnen min vil være 15 eller 16 når jeg eventuelt blir ferdig utdannet. Kanskje de 6 årene jeg studerer, vil være veldig ubehagelige for barna? Det koster jo en del å ha barn og tenåringer. Anonymkode: c3a9e...ba5 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #12 Skrevet 17. september 2017 Jeg henger meg på en av de andre her - du må tenke nøye gjennom arbeidsutsiktene etter endte studier. Det er SVÆRT dårlig betalt for de fleste, ukurante arbeidstider med vakttelefon og helgejobbing og vanskelig å få jobb mange steder. Dette gjelde ri hovedsak for smådyr da, men det er gjerne der man uansett må begynne. Jeg ville tatt kontakt med noen veterinærer for å høre litt om arbeidsmarkedet der du bor/er villig til å bo. Anonymkode: 550a7...e01
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #13 Skrevet 17. september 2017 Kan jeg spørre deg om hvorfor du ikke sikter på å bli dyrepleier istedenfor veterinær? Forstår du ønsker å bli veterinær, men ville heller ha siktet på å bli dyrepleier, iallefall ut av dine forutsetninger og at du har barn som du må følge opp, og i tillegg må du kanskje ha en deltidsjobb. Hvis du ønsker å jobbe med dyr, gå for dyrepleier - om du virkelig ikke ønsker å bli dyrlege pga større ansvar osv. Studiet er mindre krevende, snittet er mindre og jeg kan vel tenke meg at det er et bedre marked og arbeidstider for dyrepleiere. "Fra 2017: Generell studiekompetanse + realfagskrav (REALFA): Du må dokumentere Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav: Matematikk R2 eller Fysikk 1 og 2 eller Kjemi 1 og 2 eller Biologi 1 og 2 eller Informasjonsteknologi 1 og 2 eller Geofag 1 og 2 eller Teknologi og forskningslære 1 og 2." Anonymkode: 31026...03d
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #14 Skrevet 17. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre deg om hvorfor du ikke sikter på å bli dyrepleier istedenfor veterinær? Forstår du ønsker å bli veterinær, men ville heller ha siktet på å bli dyrepleier, iallefall ut av dine forutsetninger og at du har barn som du må følge opp, og i tillegg må du kanskje ha en deltidsjobb. Hvis du ønsker å jobbe med dyr, gå for dyrepleier - om du virkelig ikke ønsker å bli dyrlege pga større ansvar osv. Studiet er mindre krevende, snittet er mindre og jeg kan vel tenke meg at det er et bedre marked og arbeidstider for dyrepleiere. "Fra 2017: Generell studiekompetanse + realfagskrav (REALFA): Du må dokumentere Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav: Matematikk R2 eller Fysikk 1 og 2 eller Kjemi 1 og 2 eller Biologi 1 og 2 eller Informasjonsteknologi 1 og 2 eller Geofag 1 og 2 eller Teknologi og forskningslære 1 og 2." Anonymkode: 31026...03d Dyrepleier er forferdelig dårlig betalt, og de fleste forlater yrket etter relativt kort tid. Mye stress og jobb for knapper og glansbilder. Anonymkode: 10724...a58 4
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #15 Skrevet 17. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg henger meg på en av de andre her - du må tenke nøye gjennom arbeidsutsiktene etter endte studier. Det er SVÆRT dårlig betalt for de fleste, ukurante arbeidstider med vakttelefon og helgejobbing og vanskelig å få jobb mange steder. Dette gjelde ri hovedsak for smådyr da, men det er gjerne der man uansett må begynne. Jeg ville tatt kontakt med noen veterinærer for å høre litt om arbeidsmarkedet der du bor/er villig til å bo. Anonymkode: 550a7...e01 Å jobbe noen helger er ikke noe problem, heller ikke noe på kveldstid. Jeg er også ganske fleksibel med tanke på hvor jobbene er, jeg kan flytte og er ikke avhengig av å bo i en stor by f.eks. Lurer også på hva du mener med dårlig betalt? Jobben jeg har nå, får jeg 530 000 for, og jeg synes dette er en ok lønn, og alt over det synes jeg er en god lønn. Så, igjen, hva mener du er dårlig betalt? Så vidt jeg vet tjener dyrleger en god del mer enn 530 000. Anonymkode: c3a9e...ba5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #16 Skrevet 17. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg spørre deg om hvorfor du ikke sikter på å bli dyrepleier istedenfor veterinær? Forstår du ønsker å bli veterinær, men ville heller ha siktet på å bli dyrepleier, iallefall ut av dine forutsetninger og at du har barn som du må følge opp, og i tillegg må du kanskje ha en deltidsjobb. Hvis du ønsker å jobbe med dyr, gå for dyrepleier - om du virkelig ikke ønsker å bli dyrlege pga større ansvar osv. Studiet er mindre krevende, snittet er mindre og jeg kan vel tenke meg at det er et bedre marked og arbeidstider for dyrepleiere. "Fra 2017: Generell studiekompetanse + realfagskrav (REALFA): Du må dokumentere Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og ett av følgende krav: Matematikk R2 eller Fysikk 1 og 2 eller Kjemi 1 og 2 eller Biologi 1 og 2 eller Informasjonsteknologi 1 og 2 eller Geofag 1 og 2 eller Teknologi og forskningslære 1 og 2." Anonymkode: 31026...03d Fordi jeg vil ha en jobb hvor jeg eventuelt etterhvert kan jobbe som selvstendig næringsdrivende, og fordi jeg som aleneforsørger for to barn rett og slett ikke har råd til å ha en så dårlig betalt jobb som dyrepleier. Anonymkode: c3a9e...ba5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #17 Skrevet 17. september 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å jobbe noen helger er ikke noe problem, heller ikke noe på kveldstid. Jeg er også ganske fleksibel med tanke på hvor jobbene er, jeg kan flytte og er ikke avhengig av å bo i en stor by f.eks. Lurer også på hva du mener med dårlig betalt? Jobben jeg har nå, får jeg 530 000 for, og jeg synes dette er en ok lønn, og alt over det synes jeg er en god lønn. Så, igjen, hva mener du er dårlig betalt? Så vidt jeg vet tjener dyrleger en god del mer enn 530 000. Anonymkode: c3a9e...ba5 I følge tariffavtale er minstelønn for veterinær 405.000 kr. Man må ha 8 år ansiennitet før man når minstelønnssats på 520.000 kr (2016-tall). Og langt de fleste ansatte veterinærer kan ikke forvente mer enn minstelønn. Skal du starte opp for deg selv, må du regne med å ikke kunne ta ut lønn de flrste årene, og deretter vil du kunne ta ut langt under minstelønn årene etter det. Så gammel som du vil være som ferdigutdannet skal det godt gjøres om du i det hele tatt kommer til å nå opp til minstelønnssats før du er pensjonist, selv om du starter opp egen klinikk rett etter at du er ferdigutdannet. Anonymkode: c09c7...1e8 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #18 Skrevet 17. september 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: I følge tariffavtale er minstelønn for veterinær 405.000 kr. Man må ha 8 år ansiennitet før man når minstelønnssats på 520.000 kr (2016-tall). Og langt de fleste ansatte veterinærer kan ikke forvente mer enn minstelønn. Skal du starte opp for deg selv, må du regne med å ikke kunne ta ut lønn de flrste årene, og deretter vil du kunne ta ut langt under minstelønn årene etter det. Så gammel som du vil være som ferdigutdannet skal det godt gjøres om du i det hele tatt kommer til å nå opp til minstelønnssats før du er pensjonist, selv om du starter opp egen klinikk rett etter at du er ferdigutdannet. Anonymkode: c09c7...1e8 Så det du sier her, er altså at en veterinær tjener mindre enn f.eks. sykepleiere og lærere. Det kan da umulig stemme. Anonymkode: c3a9e...ba5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #19 Skrevet 17. september 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer også på hva du mener med dårlig betalt? Jobben jeg har nå, får jeg 530 000 for, og jeg synes dette er en ok lønn, og alt over det synes jeg er en god lønn. Så, igjen, hva mener du er dårlig betalt? Så vidt jeg vet tjener dyrleger en god del mer enn 530 000. Anonymkode: c3a9e...ba5 Jeg er ikke veterinær selv altså, men har to nære venninner som er det, den ene utdannet i Norge, den andre i utlandet. De har begge fortvilet over vanskeligheten av å få jobb, er kun snakk om korte vikariater, gjerne ikke 100 prosent. Hun ene tjener ca 370.000, på smådyrklinikk. Man kan selvsagt tjene mer enn dette, mange gjør jo det, men mitt inntrykk er at det tar lang tid å komme dit? Understreker igjen at mine kilder kun er to venninner som forteller om dette, jeg håper egentlig jeg tar feil og er på bærtur så du kan følge veterinærdrømmen din! Anonymkode: 550a7...e01
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #20 Skrevet 17. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så det du sier her, er altså at en veterinær tjener mindre enn f.eks. sykepleiere og lærere. Det kan da umulig stemme. Anonymkode: c3a9e...ba5 Jo, det gjør det. Anonymkode: c09c7...1e8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå