AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 Han er veldig hyggelig og snill og dei har det supert sammen....jeg lurer bare på om noen har erfaring med jentene sine somhar funnet seg en mann fra Eritrea? Har hørt at dei fleste vil at sønnene skal finne seg ei fra samme land....men det har vel forandra seg dette også? Forholdet er nytt....har ikke hilst på mora hans enda,faren bor ikke i Norge. Anonymkode: 225ed...466
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Jeg har gode erfaringer med kristne innvandrere fra Eritrea. Jeg ville ikke vært bekymret. Anonymkode: 9b7b1...c47 4
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 Ts her....jeg også har hørt bare positivt. Dattera mi sa at mora til eine veninna hennes hadde gitt klar beskjed om at hun ikke får besøke eller være sammen med noen flyktinger eller asylsøkere....blir så trist og oppgitt av slikt. Anonymkode: 225ed...466
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 1 minute ago, AnonymBruker said: Ts her....jeg også har hørt bare positivt. Dattera mi sa at mora til eine veninna hennes hadde gitt klar beskjed om at hun ikke får besøke eller være sammen med noen flyktinger eller asylsøkere....blir så trist og oppgitt av slikt. Anonymkode: 225ed...466 Personlig ville jeg blitt veldig bekymret om min datter ble sammen med en muslim, uansett om han var født Norge eller ikke, så jeg forstår at noen kommer med slike utsagn. Anonymkode: 9b7b1...c47 3
Gjest Rosetelys Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig ville jeg blitt veldig bekymret om min datter ble sammen med en muslim, uansett om han var født Norge eller ikke, så jeg forstår at noen kommer med slike utsagn. Anonymkode: 9b7b1...c47 Det står ingen steder at han er muslim. Jeg hadde ikke likt om min datter kom hjem med en kjæreste fra Eritrea, selv om den eneste personen jeg kjenner fra Eritrea er et fantastisk menneske.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 Ts her....men han er Kristen,ikke muslim Anonymkode: 225ed...466
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 4 minutes ago, Rosetelys said: Det står ingen steder at han er muslim. Skrev jeg det? Anonymkode: 9b7b1...c47 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 2 minutes ago, AnonymBruker said: Ts her....men han er Kristen,ikke muslim Anonymkode: 225ed...466 Nettopp. Ingen grunn til å stresse for mye med dette. Anonymkode: 9b7b1...c47
Gjest Rosetelys Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skrev jeg det? Anonymkode: 9b7b1...c47 Misforstod jeg da. Trodde du refererte til eritreeren i HI som muslim. My bad!
Gjest Ari Loys Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 Til afrikanere å være så er faktisk ikke eritreere de verste. Det kommer av at de er en kristen kultur, så de har mer fokus på dette med nestekjærlighet og tilgivelse enn æresdrap og massevoldtekt. Kulturen deres er ikke så uforenelig med europeisk kultur. I tillegg er de gode allierte når det gjelder å snakke mot mot islamsk innflytelse i Europa. Disse folkene er tross alt naboer med muslimer, så de vet hva det koster å leve tett på en sånn ideologi. Og de er ikke redde for å snakke om det heller. Bra folk, vil jeg si (selv om de egentlig ikke har noe grunnlag for asyl).
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #11 Skrevet 16. september 2017 De jeg kjenner fra Eritrea er positive stå på mennesker😊 God mat fra Eritrea er det også😊 Anonymkode: 59efb...93f
Gjest Newroz Skrevet 16. september 2017 #12 Skrevet 16. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Personlig ville jeg blitt veldig bekymret om min datter ble sammen med en muslim, uansett om han var født Norge eller ikke, så jeg forstår at noen kommer med slike utsagn. Anonymkode: 9b7b1...c47 Eritreere er i all hovedsak kristne.
Gjest Newroz Skrevet 16. september 2017 #13 Skrevet 16. september 2017 Jeg har ikke barn, så har logisk nok heller ingen erfaring med døtre som har funnet seg en partner fra Eritrea Det jeg derimot har erfaring med er å være den datteren som velger seg noe utradisjonelle partnere (for hva som er vanlig fra der jeg er fra). Og det jeg kan si om det er at foreldrenes forståelse, aksept, nysgjerrighet og evne til å vise at de er lykkelig så lenge jeg er lykkelig er veldig viktig. Videre er det utrolig godt å ha foreldrene sine som støtte når ting er vanskelig, når det er noe man er frustrert over og ikke helt forstår. Og sånn er det jo når man ikke velger en partner som forventet: Både for en selv og det man møter fra samfunnet.
Gjest Newroz Skrevet 16. september 2017 #14 Skrevet 16. september 2017 7 timer siden, Ari Loys skrev: Til afrikanere å være så er faktisk ikke eritreere de verste. Det kommer av at de er en kristen kultur, så de har mer fokus på dette med nestekjærlighet og tilgivelse enn æresdrap og massevoldtekt. Kulturen deres er ikke så uforenelig med europeisk kultur. I tillegg er de gode allierte når det gjelder å snakke mot mot islamsk innflytelse i Europa. Disse folkene er tross alt naboer med muslimer, så de vet hva det koster å leve tett på en sånn ideologi. Og de er ikke redde for å snakke om det heller. Bra folk, vil jeg si (selv om de egentlig ikke har noe grunnlag for asyl). Hvis du tror at eritreere ikke har noe grunnlag for asyl vet du ikke noe om Eritrea.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #15 Skrevet 17. september 2017 Ville vært bekymret hvis han var asylsøker! Anonymkode: 64a0b...995
EvaLena Skrevet 17. september 2017 #16 Skrevet 17. september 2017 Jeg hadde blitt bekymret om mine barn kom hjem med en fra Eritrea, men det er nå mine tanker.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #17 Skrevet 17. september 2017 I Eritrea har de kommet lengre med likestilling og de har et annet kvinnesyn enn mange andre lang i Afrika og Midtøsten. I Eritrea er det vanlig at kvinner tar utdannelse og jobber utenfor hjemmet. Eritrere er også en gruppe som har lett for å integrere seg, ta utdannelse og få seg jobb i Norge. Det kan være flere årsaker til dette, blandt annet at de er kristne og fordommer mot muslimer stenger integreringsporten for mange, men også at de færreste er analfabeter og har en kultur som er mer lik vår. Jeg ville likevel vært bekymret for hva han har med seg i baggasjen av opplevelser, traumer etc. Det er en grunn til at han (og familien?) har flyktet. Akkurat som jeg ville hatt mine bekymringer dersom barnet mitt innledet et forhold til en/ei som var på institusjon. Ingen har en tom ryggsekk og vi har alle våre utfordringer, men noen har mer og bærer tyngre enn andre. Jeg hadde ikke sagt noe, men jeg ville bekymret meg. Anonymkode: ab9c9...640 1
Gjest Optimo Skrevet 17. september 2017 #18 Skrevet 17. september 2017 Det kunne vært verre. Han kunne vært svensk. Eller bergenser.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #19 Skrevet 17. september 2017 Eritrea er nok ikke problemet, særlig når han tilhører den kristne halvpart. Det kan hende han ser din datter som et trofe, som han viser fram på Facebook til misunnelige kamerater i hjemlandet. Men utover det ser jeg ingen grunn til å legge seg opp i hvor han er fra opprinnelig. Men som enhver annen mann uansett hvor han er fra, bør han behandles med skepsis, til det er uomtvistelig bevist at han ikke er farlig. Anonymkode: 49c8a...bb8 1
Tina_O Skrevet 17. september 2017 #20 Skrevet 17. september 2017 Hei TS. Vi har mange fra Eritrea her i lokalsamfunnet. Og vi har spesielt mye kontakt med en familie. Vi har veldig godt inntrykk av alle sammen. De er veldig sosiale og omsorgsfulle, både for hverandre og for oss som er herfra. Hjelpsomme og arbeidssomme. Og veldig godt humør. Vi var i en barnedåp for litt siden, og det var en opplevelse😁 Og som noen nevner, virker som likestilling er lengre kommer der enn andre land i Afrika. Har bl.a. inntrykk av at fedrene tar seg av barna på samme måte som norske fedre gjør det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå