Gå til innhold

Hvorfor faller statusen på yrker som går fra manns til kvinnedominert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både psykologi, jus og medisin får stadig høyere andel kvinner og statusen synker. Hvorfor er det slik? Kvinner ses på som mindre kompetente og/eller humørsyke?

Anonymkode: 8e2fb...d4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det synker fordi samfunnet utvikler seg fremover, og folk er litt mer velutviklet og skjønner at hva man gjør for penger, ikke definerer deg som menneske. Yrket ditt er yrket ditt, sier null og nada om deg som person eller hvor mye du er verdt. Vil si det er mer "status" å ha et fikt liv med et godt ekteskapp, familie og lykke. Ikke hva man gjør fordi man "Må" for penger sin del 

Anonymkode: f539c...b6a

• Liker 5
Skrevet

Det stemmer at når det er en hovedvekt av kvinner i et yrke så daler både status og inntekt. Kvinner er hverken mindre kompetente eller mer humør-syke i disse yrkene, studier viser at kvinnelige legestudenter faktisk gjør færre feil enn sin mannlige kollegaer. Men en del menn har alltid vært mer grådige enn kvinner, og rakker mer ned på kvinner for å hevde seg selv, det har vært det samme gjennom hele historien. 

Det er heller ikke slik som AB over tror at det nå plutselig er høystatus å være husmor, det har det aldri vært. En del jobber faktisk av mange flere grunner enn fordi de "må" ha penger til å finansiere hjemmelykken, men det var sannelig et god forsøk på å hevde egne interesser. 

Anonymkode: 5215d...937

• Liker 7
Skrevet

Kilder på at lønnsutviklingen innen disse retningene har sunket?

Anonymkode: 06150...f84

Skrevet

Det har nok med at flere tar høyere utdanning og at det i dag ikke er noe spesielt å utdanne seg til psykolog for eksempel. Det er likevel prestisje å være overlege eller psykologspesialist 

Anonymkode: 70504...a33

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare se på lærer og presteyrket, det var høystatus da det var mannsdominert...

Anonymkode: db9d2...169

Skrevet

Medisinutdanningen er kvinnedominert?

Tror heller at folk blir mindre opptatt av status og heller fokuserer på viktigere ting i livet.

Anonymkode: 9fc4d...fce

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Både psykologi, jus og medisin får stadig høyere andel kvinner og statusen synker. Hvorfor er det slik? Kvinner ses på som mindre kompetente og/eller humørsyke?

Hvem sier at statusen synker? Og om det skulle være tilfelle har det egentlig noe å si? Hvem pokkern bryr seg med status egentlig? Jeg respekterer ikke en lege noe mer enn en barnehageansatt i kraft av yrket. 

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare se på lærer og presteyrket, det var høystatus da det var mannsdominert...

Anonymkode: db9d2...169

Det er lenge siden, og det handler jo spesifikt om at landet både er sekularisert samt opptakskravene til lærerutdanningen endret.

Jeg spør spesifikt om det TS legger frem her - medisin, jus og psykologi.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veterinær er vel stjerneeksempelet.

Anonymkode: afc5e...553

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er jo bare useriøst, og sier mest om ditt kvinnesyn. Mindre kompetente og humørsyke? Knappast.

Jeg tror det er fordi kvinner som gruppe ikke er like gode til å forhandle på lønn og sette krav som menn. Flere kvinner inn i offentlige stillinger. 

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veterinær er vel stjerneeksempelet.

Jeg spurte ikke om veterinær, jeg spurte om kilde på eksemplene TS faktisk har kommet med...(for 3.gang).

Og veterinæryrket har blitt lavere lønnet grunnet mer konkurranse (antallet ikke regulert som for leger), samt dyrere drift av klinikker.

• Liker 1
Skrevet

Fordi kvinner er mindre opptatt av status for egen del. Ikke som i at det er en positiv egenskap, alt med måte, men som i at de er mer opptatt av at mannen skal ha status enn av at de selv skal ha det. Kvinner som får for høy status sliter med å finne seg mann, for der er få menn over henne igjen som er potensielle som partnere for hennes del. Så menn er opptatt av status og lønn for å i det hele tatt ha sjanse for å få videreført sine gener. I mens kvinner er opptatt av å tjene mindre for å ha menn å velge blant.

Det er min teori i alle fall.

Anonymkode: 9ec9c...ae6

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spurte ikke om veterinær, jeg spurte om kilde på eksemplene TS faktisk har kommet med...(for 3.gang).

Og veterinæryrket har blitt lavere lønnet grunnet mer konkurranse (antallet ikke regulert som for leger), samt dyrere drift av klinikker.

Kvinnedominansen har nok hatt mye å si også. Antallet leger er forøvrig ikke regulert.

Skrevet
56 minutes ago, HalldirV2 said:

Hvem sier at statusen synker? Og om det skulle være tilfelle har det egentlig noe å si? Hvem pokkern bryr seg med status egentlig? 

Majoriteten, kanskje?

Tyskland vil alltid være et eksempel på at vanlige mennesker kan dyttes til å tro at en folkegruppe kan klandres for alt. Samme prinsipp gjelder for status, man kan dytte befolkningen til å tro at en yrkesgruppe er mer verdt enn andre

Anonymkode: 7335e...3ce

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Fordi kvinner er mindre opptatt av status for egen del. Ikke som i at det er en positiv egenskap, alt med måte, men som i at de er mer opptatt av at mannen skal ha status enn av at de selv skal ha det. Kvinner som får for høy status sliter med å finne seg mann, for der er få menn over henne igjen som er potensielle som partnere for hennes del. Så menn er opptatt av status og lønn for å i det hele tatt ha sjanse for å få videreført sine gener. I mens kvinner er opptatt av å tjene mindre for å ha menn å velge blant.

Det er min teori i alle fall.

Anonymkode: 9ec9c...ae6

Det du skriver her, tror jeg er helt riktig, men det kan legges til at kvinner med høy status er tilsvarende lite attraktive som potensielle partnere for menn generelt fordi få menn vil ha en kvinne med høyere status enn dem selv.

Anonymkode: b0dbd...8ec

Skrevet

Jeg tror ikke det har så mye med kjønn å gjøre, men disse høystatus-yrkene har vært høye i status siden så langt tilbake at det var høyst uvanlig for kvinner å i det hele tatt ha lengre skolegang enn basic skrive og regne. 

Altså, det er ikke fordi sykepleier er mindre verdt, men fordi lege "alltid" har vært mer ansett. Og det var ikke mer ansett fordi det var menns yrke, men fordi legen gjorde viktig jobb. Sorenskriver, prest, kirketjener, lege og lensmann - det er yrker som har autoritet og ofte får en særstilling I mindre samfunn som bautaer. Langt mer enn rallaren, kjerrekjøreren, bonden, fiskeren (også mannsdominert) osv hadde. Altså, statusyrkene er de som gav deg en nærmest adelig stilling i småsamfunnene. 

Så jeg tror det henger sammen med historie, og i den historien var det dessverre ikke vanlig med yrkesaktive kvinner. 

Anonymkode: 7bc0f...066

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke det har så mye med kjønn å gjøre, men disse høystatus-yrkene har vært høye i status siden så langt tilbake at det var høyst uvanlig for kvinner å i det hele tatt ha lengre skolegang enn basic skrive og regne. 

Altså, det er ikke fordi sykepleier er mindre verdt, men fordi lege "alltid" har vært mer ansett. Og det var ikke mer ansett fordi det var menns yrke, men fordi legen gjorde viktig jobb. Sorenskriver, prest, kirketjener, lege og lensmann - det er yrker som har autoritet og ofte får en særstilling I mindre samfunn som bautaer. Langt mer enn rallaren, kjerrekjøreren, bonden, fiskeren (også mannsdominert) osv hadde. Altså, statusyrkene er de som gav deg en nærmest adelig stilling i småsamfunnene. 

Så jeg tror det henger sammen med historie, og i den historien var det dessverre ikke vanlig med yrkesaktive kvinner. 

Det er nok en ganske dekkende beskrivelse for historien bak, ja. Men i dag tror jeg det delvis har med kjønn å gjøre. Statusen på de nevnte yrkene har falt etter at studiene ble kvinnedominerte. Så kan man tenke hva man vil ut fra det, selvfølgelig.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok en ganske dekkende beskrivelse for historien bak, ja. Men i dag tror jeg det delvis har med kjønn å gjøre. Statusen på de nevnte yrkene har falt etter at studiene ble kvinnedominerte. Så kan man tenke hva man vil ut fra det, selvfølgelig.

Men har statusen falt (egentlig jevnet seg ut) fordi kvinner også kan bli leger, advokater og ingeniører, eller er det fordi alle kan bli det?

I hine hårde dager var det jo gjerne sønner fra rike familier som ble beleste og boklærde og fikk disse yrkene. 

I dag kan Tom-Arne, sønnen til alenemoren på Nordstrand, bli advokat når han blir stor. Tannlege, ordfører eller lensmannsbetjent. Det samme kan søsteren hans. 

Så et det fordi kvinner har muligheten? Jeg tror det er fordi det har gått fra en eksklusiv klubb (rike sønner) til full mulighet for alle fra alle samfunnslag - og kjønn. 

• Liker 2
Skrevet

Man kan tilskrive denne tendensen til historie og at alle nå har mulighet til å ta utdanning, men jeg tror likevel at kjønn spiller en viktig rolle i at yrker som domineres av kvinner, mister status. 

Jeg tror at én av årsakene kan være at menn er flinkere til å forhandle vilkår på arbeidsplassen. Det er min observasjon. De er flinkere til å forhandle lønn, be om overtidsbetalt hvis de må jobbe ekstra og generelt flinkere til å sette krav til arbeidsgiver. Kvinner er ikke flinke til å forhandle lønn og tar i større grad med seg jobben hjem, og jobber gratis. På den måten undergraver de sin egen verdi. Så kan man spørre seg hvorfor det skjer. Er det fordi kvinner i større grad innehar visse psykologiske trekk, som fører til at kvinner ikke markerer seg like mye på jobben som menn? Er det fordi jobb og arbeidsliv ikke er så viktig for kvinner, og at hovedfokuset ligger på familie og barn?

Anonymkode: 8fbe1...821

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...