Gå til innhold

Fortelle date at man sliter med sosial angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Istedenfor å aldri tørre å møtes pga sosial angst, er det bedre å fortelle daten om det på forhånd? Kan man bli dumpet pga psykiske lidelser?

Anonymkode: 4bb63...36f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter å ha fortalt det til to dater for så å bli ghostet, uten at noe var galt, så ville jeg heller ha fortalt det når ting blir mer personlig.

Anonymkode: fc781...3e4

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde iallefall dumpet deg på flekken. Svært få går inn i forhold med psykisk syke folk med vilje liksom.....Jeg ville ha ventet til vedkommende ble kjent med deg før jeg sa noe.

Anonymkode: c91d7...069

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville også dumpet deg hvis du sa det på de første datene. Folk med sosial angst er ikke min type i utgangspunkt. Hvis du venter med å fortelle det, ville det kanskje gå bra. 

Anonymkode: 2ac73...62c

Skrevet

Jeg har selv opplevd en som var åpen og fortalte alt han slet med på første date. Jeg var 17, han 23 og dette ble rett og slett for mye helt i starten av ett forhold. Trakk meg fort ut, men vi forsatte å være venner og gikk begge inn i nye forhold rett etterpå.

Det er en flott mann som lever ett helt normalt liv med litt utfordringer. Hadde han latt oss bli kjent skikkelig først, vil jeg aldri tro jeg hadde backet ut. 

Mitt råd er derfor å bli kjent først. Møt hverandre på plasser du er trygg og ikke har så store utfordringer. Etterhvert blir det at du har sosial angst en liten del av deg, og ikke størstedelen som det fort blir om dette blir presentert helt fra starten. 

Skrevet

Mange har vel tanken om at folk med sosial angst ikke fungerer særlig godt, og ser da kanskje for seg en person som er veldig isolert og som de omtrent må være en støttekontakt for. Dette stemmer jo ikke alltid, men folk liker å dømme. Endel tror ikke at en med sosial angst kan fungere ganske godt, ha jobb eller studere, ha venner osv, men samtidig er det kanskje spesifikke situasjoner de sliter veldig med. Folk tror ofte at sosial angst = tørr ikke å gå utenfor døren.

Allikevel ville jeg ikke fortalt det til noen før det ble litt mer seriøst. Jeg føler at det blir litt for personlig, og vil ikke la det overskygge alt i begynnelsen. Men han vil jo merke at jeg er ganske sjenert i begynnelsen. Med tidligere kjærester så har jeg fortalt det etter noen måneder, og da har de egentlig ikke brydd seg noe særlig.

Om jeg selv skulle datet en med sosial angst så synes jeg det er viktig at personen jobber med det. Vet om de som aldri har gått i behandling, og da har hverdagen deres blitt veldig preget av angsten. Jeg er selv veldig opptatt av å jobbe med ting, og da hadde det blitt vanskelig om jeg skulle være sammen med en som ikke vil det.

Anonymkode: 6c4b9...026

• Liker 3
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Istedenfor å aldri tørre å møtes pga sosial angst, er det bedre å fortelle daten om det på forhånd? Kan man bli dumpet pga psykiske lidelser?

Ja du kan bli dumpet,  jeg hadde ikke gått inn i et forhold med en med svak psyke.

Og ja, du må informere

Skrevet
5 minutter siden, Ruccula skrev:

Ja du kan bli dumpet,  jeg hadde ikke gått inn i et forhold med en med svak psyke.

Og ja, du må informere

Er dte mulig å være så lite opplyst i 2017. En person med sosial angst har ikke nødvendigvis svak psyke. Tvert imot kan sosial angst være en reaksjon på noe traumatisk som har skjedd. Om du hadde vært utsatt for tilsvarende hadde du kanskje bukket helt under og ikke klart å leve i det hele tatt.

Anonymkode: 65f81...282

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke noe man forteller på første date kanskje, men absolutt før man blir sammen. 

Skrevet

Har blitt fortalt noe slikt to ganger for tidlig. Jeg får bare en følelse av at dette åpner for ei dame som krever masse sympati hele tiden, turn off. Venter man går det nok bedre..

Anonymkode: 4f532...f83

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde iallefall dumpet deg på flekken. Svært få går inn i forhold med psykisk syke folk med vilje liksom.....Jeg ville ha ventet til vedkommende ble kjent med deg før jeg sa noe.

Samme her. Beklager, men jeg hadde aldri ville datet eller vært sammen med en med sosial angst.

Anonymkode: 6966e...dc9

Skrevet

Jeg ville ikke fortalt med en gang kanskje, men jeg ville fortalt før det eventuelt blir seriøst mellom dere. Jeg tror det kan oppleves veldig bittert, om man finner det ut etter at man ble sammen, da ikke alle kortene er på bordet. 

Men sliter du veldig i hverdagen, og klarer ikke helt å fungere? Får du hjelp for dette? Hvis ikke ville jeg tatt tak i det, å prøvd å fått hjelp til det, så du kanskje er litt mer rustet til å gå inn i et forhold :) jeg mener ikke dette vondt altså, jeg har mine ting jeg sliter med selv, men de verste problemene mine tok jeg tak i, og bearbeidet før jeg gikk inn i et forhold. Og min nåværende kjæreste fikk greie på historikken min før vi ble sammen, så han kunne velge selv. :) selv om jeg selvfølgelig bærer en større risiko for å bli dumpet da, men da slapp jeg i alle fall å evt plutselig få et anfall 4 måneder inn i forholdet, og han ikke skjønner en drit :P

Anonymkode: 502a8...848

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vært høflig og fullført daten, men det hadde vært uaktuelt med en ny.

Anonymkode: fed86...c68

Skrevet

Jeg føler meg utrolig negativ for tiden, men denne tråden gjorde meg ikke akkurat mer optimistisk når det gjelder det å finne noen.

Anonymkode: 6c4b9...026

• Liker 2
Skrevet

Det er tydelig at det er er mange som er lite opplyste hva gjelder sosial angst. Dét i seg selv er ganske uattraktivt. 

Anonymkode: 2b14d...ee9

• Liker 1
Gjest Esperanza98
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor det? Det er jo ikke personens feil at den har en psykisk lidelse. Trist å bli forlatt pga det

Skrevet

Det mest problematiske slik jeg ser det er at det ville føltes for personlig å vite det på første date. Som regel blir man ikke så godt kjent at det føles naturlig å snakke om slike ting. Liker jeg personen som person, så er det ikke et problem å få vite det senere

Anonymkode: ef12e...089

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke engang tør å møtes har det vel strengt tatt ikke rukket å bli en date...?Jeg tror ikke jeg hadde orket å gå inn i en bli-kjent-prosess med en som hadde så sterk sosial angst at det å møtes var et stort problem, uansett hvor fantastisk dette mennesket ellers var.

Man kan bli dumpet for alt mulig, fra fyfiske atributter til politiske meninger, klesstil, yrkesvalg og spisevaner. jeg skjønner ikke helt hvorfor psykiske lidelser, som kan være noe som påvirker dagliglivet på til den det gjelder og en eventuell partner i ganske stor grad, skulle være noe unntak? Jeg minner igjen om at "det ene mennesket jeg anser som så spesiell at jeg kan vurdere å tilbringe hele livet med" og "mennesker jeg anser som gode, intererssante og/eller har livets rett" er to svært forskjellige ting. At noen ikke anser deg som kjærestemateriale betyr ikke at de ser ned på deg.

Anonymkode: 6e5b4...3f4

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er dte mulig å være så lite opplyst i 2017. En person med sosial angst har ikke nødvendigvis svak psyke. Tvert imot kan sosial angst være en reaksjon på noe traumatisk som har skjedd. Om du hadde vært utsatt for tilsvarende hadde du kanskje bukket helt under og ikke klart å leve i det hele tatt.

Anonymkode: 65f81...282

Sier bare at jeg ikke hadde ville være i forhold med noen med psykiske skader da...  Redusert psyke som jeg hadde måtte ta hensyn til i mitt liv

Gjest Esperanza98
Skrevet
1 time siden, Ruccula skrev:

Sier bare at jeg ikke hadde ville være i forhold med noen med psykiske skader da...  Redusert psyke som jeg hadde måtte ta hensyn til i mitt liv

Hvorfor det? 

Hvis du hadde et barn med en psykisk lidelse, hadde du ikke ønsket at den skulle finne kjærligheten i livet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...