AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 Jeg er så tvil og håper på å lufte tankene her inne. Jeg har jobbet redusert i flere år men nå har avdelingen behov for mer ressurser. Sjefen har spurt om jeg vil jobbe mer. Det frister veldig, pga pengene. Men da blir hverdagen veldig hektisk. Når skal jeg få tatt klesvask, støvsuging eller bare en pust i bakken? Kan du fortelle litt om din situasjon? Kunne du ha tenkt å jobbe mer? Eller til deg som jobber mye, kunne du tenke deg å jobbe mindre? Fortell også litt om hvor mange barn du har og aldrene. Jeg er så utrolig i tvil og må bestemme meg innen 1.okt. Anonymkode: 8566a...a33
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Det er en vanskelig avgjørelse for det er utrolig krevende å være mor. Det er uhyre viktig med en aktivt deltakende far inni bildet som kan ta klesvask , støvsuging osv halvparten av gangene sånn at du også kan ta deg en pust i bakken, og foreksempel ha litt overskudd til å jobbe. Bare en ide: Kan vaskehjelp være en løsning? Vi betaler ei jente 400 kr for 1,5 time annenhver uke og jeg har sett at det er enda billigere på Finn småjobber (195 i timen). Hun støvsuger, vasker, og henger opp tøyet fra maskinen jeg har satt på på morgenen. På sommeren hjelper hun med å luke og stelle hagen , vasker vinduer osv. Siden du vil gå opp i lønn har dere kanskje mulighet til å ta dere råd til det? Anonymkode: 61110...9ce 2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 Jeg skulle gjerne jobbet mindre, men så jobber jeg lagt over 100% (har 37,5 timer i uka + helger + hjemmebesøk + tilsyn + eventuelt akutt + reiser + saker i nemnd/tingrett som ofte varer til både kl.18 og 19). Jobber omlag 40/50 timer overtid i måneden Hadde jeg kun jobbet 37,5 timer i uka ville jeg blitt lykkelig Har jeg en uke med bare vanlig arbeidstid har vi det veldig fint. Står opp sammen i 06:30 tiden. Steller oss, spiser frokost, smører matpakker og drar avgårde. Jeg må kjøre til jobb. Ungene sykler eller sparker. Ungene er hjemme fra skolen i 14-tiden. Jeg er hjemme kl.15:30 (sommer) eller 16:30 (vinter). Da er det middag, lekser og aktivitet. Ungene legger seg i 20/20:30-tiden. Da rydder jeg litt, setter på en oppvaskmaskin etc. Og så slapper jeg av med strikking, en bok, film eller jobber litt hjemmefra for å redusere timer jeg er på arbeidsplassen. Har storhandel 1 gang i måneden og supplerer med handling hver lørdag (type melk, frukt etc.). Jeg baker brød og rundstykker. Har alltid noe i fryseren til ukene det blir veldig travelt med mye jobb. Vasker klær hver søndag. Anonymkode: 4f0d7...652
Gjest Elseby13 Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg skulle gjerne jobbet mindre, men så jobber jeg lagt over 100% (har 37,5 timer i uka + helger + hjemmebesøk + tilsyn + eventuelt akutt + reiser + saker i nemnd/tingrett som ofte varer til både kl.18 og 19). Jobber omlag 40/50 timer overtid i måneden Hadde jeg kun jobbet 37,5 timer i uka ville jeg blitt lykkelig Har jeg en uke med bare vanlig arbeidstid har vi det veldig fint. Står opp sammen i 06:30 tiden. Steller oss, spiser frokost, smører matpakker og drar avgårde. Jeg må kjøre til jobb. Ungene sykler eller sparker. Ungene er hjemme fra skolen i 14-tiden. Jeg er hjemme kl.15:30 (sommer) eller 16:30 (vinter). Da er det middag, lekser og aktivitet. Ungene legger seg i 20/20:30-tiden. Da rydder jeg litt, setter på en oppvaskmaskin etc. Og så slapper jeg av med strikking, en bok, film eller jobber litt hjemmefra for å redusere timer jeg er på arbeidsplassen. Har storhandel 1 gang i måneden og supplerer med handling hver lørdag (type melk, frukt etc.). Jeg baker brød og rundstykker. Har alltid noe i fryseren til ukene det blir veldig travelt med mye jobb. Vasker klær hver søndag. Anonymkode: 4f0d7...652 Hva slags supermenneske er du?! Jeg ble svett bare av å lese dette! Kan jeg spørre om din alder og antall barn? Til ts, jeg ville gjerne ha jobbet mindre enn nå. Klesvask tar jeg sånn innimellom men det som virkelig er en utfordring er sunn og variert middag hver dag. Det er vanskelig å få til.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 5 minutter siden, Elseby13 skrev: Hva slags supermenneske er du?! Jeg ble svett bare av å lese dette! Kan jeg spørre om din alder og antall barn? Til ts, jeg ville gjerne ha jobbet mindre enn nå. Klesvask tar jeg sånn innimellom men det som virkelig er en utfordring er sunn og variert middag hver dag. Det er vanskelig å få til. Jeg er i slutten av 30-årene, er 100% alenemamma, og har 2 barn (2.klasse og 4.klasse). Jeg er ikke noe supermenneske Men jeg er strukturert og ser på det meste som overkommelig. Det jeg beskriver er helt vanlige dager for de fleste foreldre. Anonymkode: 4f0d7...652 7
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 Tja. Jeg vil gjerne jobbe litt mindre, men ikke fordi jeg er mor, og der far fortsetter i full stilling. Ideelt sett skulle vi begge ha jobbet litt mindre. Å gå ned i lønn, pensjon og karrieremuligheter for å jobbe "gratis" med husarbeid og middagslaging er ikke noen god løsning for meg slik jeg ser det. Det må i så fall være noe vi som familie bestemmer oss for å gjøre sammen, altså at både mor og far jobber mindre og må ned i materiell levestandard, men ha mer fritid sammen. Kjenner et par familier som har tatt det valget, solgt huset og flyttet til et småbruk eller lignende. Jobbet mindre, dyrket litt egen mat, hatt fokus på friluftsliv og ro i hverdagen. Tøft gjort synes jeg. Anonymkode: 4d7e8...114 3
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 Har 1 barn på 18 mnd og synes ikke det er noe problem å jobbe fulltid. Vi er oppe 6, koser oss sammen et par timer før jeg leverer i bhg 8. Er på jobb 9 og er hjemme 1630. Da leker vi, tegner, spiser middag, ser TV frem til leggetid 19. Når hun har sovnet er det rydding, evnt sette på en klesvask + jobbe inn 1 time siden jeg kommer sent på jobb. Etter det ser jeg på netflix. Vasking tar vi i helgene. Handling er outsourcet til kolonial.no Anonymkode: 8db35...707
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 Jeg synes å jobbe 60%-80% er bra for vår del. Tror dette er veldig inviduelt . Anonymkode: bab6b...f38 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 Jeg tenker du må evaluere dette ut fra tyngden i jobbhverdagen du opplever. Jeg har flere år som enhetsleder i småbarnsperioden(2 små) bak meg hvor jeg var sammen med barnefar. Det var tungt for de små med lange dager i barnehagen og jeg hadde glatt takket ja til å jobbe redusert om det var en mulighet - noe det ikke var. Jeg endte opp med å bytte jobb for å få mindre reisetid og mindre personalansvar. Tilsvarende gikk jeg ned MYE i lønn. Nå har jeg ett skolebarn(1-4 trinn) og ett barnehagebarn, jeg jobber som leder ved siden av 100% og har en tilleggsjobb utover det som betaler godt. Målet mitt er forhåpentligvis på sikt å kunne nedskalere bolig og bil, bo mindre og få mer tid til ro i hverdagen. Jeg har vært alene med mine to i noen år no og kjenner litt på tidsklemma. Bare det å kunne slutte kl 14 hver dag (begynner 7 eller 7.30) fremfor 15 eller 15.30 hadde gjort noe med roen - å kunne strekke litt mere til kontra å kjenne at man må rekke over mye og mange gjøremål før det er kveld. Anonymkode: 3b21b...fe6
Rararara Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 Hva med å heller bruke litt av pengene du vil tjene mer på å leie vaskehjelp i huset? Jeg har jobbet en del ufrivillig deltid i mitt yrkesliv og vil ikke frivillig gå ned i stilling igjen. Tenk på pensjonspoeng, økonomi, det å ev gjøre seg avhengig av partners inntekt..? 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #11 Skrevet 16. september 2017 Vi jobber 100% begge to, har to barn under 5 år og tredjemann på vei. Vi vurderer om en av oss må jobbe noe redusert når vi blir fem, men er veldig usikker. Da jeg jobbet i ungdomsskolen (jeg er lærer med de største rettefagene) tenkte jeg at det ikke var nok timer i døgnet til å følge opp flere barn, men i barneskolen er rettebunkene litt mindre, og nå tenker jeg at det bør kunne gå å jobbe fullt videre. Jeg er veldig glad i jobben og kollegaene, og det føles godt å være i full jobb. Dagen hos oss er veldig lik AB med 2.+4.klassing, bortsett fra at vi foreløpig ikke har ungene med i organiserte aktiviteter og de har jo heller ikke lekser som må følges opp enda. Og vi er to voksne. Og mannen vasker stort sett klær. Men vaskehjelp vurderer vi når vi får tre barn under 5. Heller det enn å jobbe redusert for min del. Anonymkode: 3cb12...fb2
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #12 Skrevet 16. september 2017 Ser flere her nevner veldig lite om husarbeid 🤔 En som skriver hun vasker klær hver søndag???😲 går det virkelig an?? Riktignok er vi 5 stk her, men jeg MÅ vaske 2 maskiner hver eneste dag! Jeg må støvsuge 2 ganger om dagen,sette på 2 oppvaskmaskiner hver dag, vaske kjøkkenet 2 ganger om dagen, vaske over badet hver dag,rydde masse i løpet av dagen, vaske søl på gulv hver dag...og mer... gjør dere ikke alt dette husarbeidet også? Eller lar dere det flyte litt? Jeg bare lurer 🙂 Anonymkode: f9593...8cd 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #13 Skrevet 16. september 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser flere her nevner veldig lite om husarbeid 🤔 En som skriver hun vasker klær hver søndag???😲 går det virkelig an?? Riktignok er vi 5 stk her, men jeg MÅ vaske 2 maskiner hver eneste dag! Jeg må støvsuge 2 ganger om dagen,sette på 2 oppvaskmaskiner hver dag, vaske kjøkkenet 2 ganger om dagen, vaske over badet hver dag,rydde masse i løpet av dagen, vaske søl på gulv hver dag...og mer... gjør dere ikke alt dette husarbeidet også? Eller lar dere det flyte litt? Jeg bare lurer 🙂 Anonymkode: f9593...8cd Lar det flyte litt, men vi har bare 1 barn. Blir ikke så mye rot egentlig. Er barna dine store nok til å hjelpe å rydde kjøkkenet etter måltider? Hva slags klær er det som må vaskes hver dag? Jeg bryr meg ikke om klærne blir flekkete fordi jeg ikke hiver i maskinen med en gang. Anonymkode: 8db35...707
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #14 Skrevet 16. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Lar det flyte litt, men vi har bare 1 barn. Blir ikke så mye rot egentlig. Er barna dine store nok til å hjelpe å rydde kjøkkenet etter måltider? Hva slags klær er det som må vaskes hver dag? Jeg bryr meg ikke om klærne blir flekkete fordi jeg ikke hiver i maskinen med en gang. Anonymkode: 8db35...707 Ja hvis dere har 1 barn som går i barnehage, altså ikke er hjemme og søler og urydder hele dagen så blir det vel ikke så ille ☺ har et barn som burde hjelpe til,Men det skjer ikke. De 2 minste vil hjelpe til men da blir det bare verre 😅 Det er håndklær og sengetøy det går mest av i vask egentlig... og masse klær også.... Nei fy har så masse husarbeid!! Bare lurer på om jeg overdriver vaskingen liksom...🤔 ser jo når jeg er på besøk hos andre at de ikke bryr seg om bøss/støv på gulvet og lister. Men syntes liksom ikke det er noe koselig å se på jeg da 😶🙂 Anonymkode: f9593...8cd
Gjest Nori Skrevet 16. september 2017 #15 Skrevet 16. september 2017 For meg ville det vært fullstendig uaktuelt å jobbe redusert for å gjøre husarbeid. Pensjonspoeng i bytte mot klesvask? Ellers takk du. Dersom jeg skulle gått ned i stillingsprosent ville det vært for å tilbringe mer tid med barna eller bruke tid på meg selv. Blir spennende å se hvordan jeg opplever hverdagen når permisjonen er over. Mannen min jobbber turnus og det er helt naturlig at han tar en del klesvask, husvask, handling og matlaging når han jobber sent eller har fri så håper at hverdagslogistikken vil gå fint. Jeg har heldigvis en fleksibel jobb så kan eventuelt jobbe litt hjemmefra på kveldstid.
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #16 Skrevet 16. september 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser flere her nevner veldig lite om husarbeid 🤔 En som skriver hun vasker klær hver søndag???😲 går det virkelig an?? Riktignok er vi 5 stk her, men jeg MÅ vaske 2 maskiner hver eneste dag! Jeg må støvsuge 2 ganger om dagen,sette på 2 oppvaskmaskiner hver dag, vaske kjøkkenet 2 ganger om dagen, vaske over badet hver dag,rydde masse i løpet av dagen, vaske søl på gulv hver dag...og mer... gjør dere ikke alt dette husarbeidet også? Eller lar dere det flyte litt? Jeg bare lurer 🙂 Anonymkode: f9593...8cd Vi lar det flyte (to barn under 5, en til på vei). Vi støvsuger og kjører oppvaskmaskinen, rydder lekerstort sett hver dag. Vasker klær to-tre ganger i uka (Da er det gjerne fordi vi må). Vasker gulvet under og rundt etter middag, tar flekker når de oppstår, ellers blir det sjelden i forhold til mange andre. Frustrerende å aldri ha det strøkent, men en helt grei pris å betale synes jeg. Anonymkode: 3cb12...fb2
Minlillelykke Skrevet 16. september 2017 #17 Skrevet 16. september 2017 Nå venter vi nummer to, så vet ikke helt hvordan hverdagen blir med to små, men med en har det å jobbe fullt gått helt fint. Jeg har turnus jobb som hjør at jeg tar klesvask og husvaske før jobb de dagene jeg begynner sent. Nå når jeg er hjemme har jeg faste dager jeg gjør ting på. Feks klesvask hver fredag og mannen støvsuger hver fredag. Jeg er for tiden sykemeldt pga invalidiserende bekkenløsning
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #18 Skrevet 16. september 2017 Hvis jeg kunne jobbet redusert hadde jeg ikke trengt å tenke meg om.. Jeg hadde gjort det uten å blunke. Hverdagen er så sykt hektisk og føler det går utover kvaliteten jeg har med barna mine. Anonymkode: 605ae...80d 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #19 Skrevet 16. september 2017 Hadde gjort det! Folk her snakker om pensjonspoeng, men det er viktigere å leve her og nå. Jeg tror heller ikke at man får pensjon om 40år, så hvorfor tenke på det i det hele tatt? Vi blir lurt, det vil ikke være en krone å få. Anonymkode: bc450...f11 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #20 Skrevet 16. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hadde gjort det! Folk her snakker om pensjonspoeng, men det er viktigere å leve her og nå. Jeg tror heller ikke at man får pensjon om 40år, så hvorfor tenke på det i det hele tatt? Vi blir lurt, det vil ikke være en krone å få. Anonymkode: bc450...f11 Synes det er mer givende å jobbe enn å vaske lister. Anonymkode: 8db35...707 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå