Gjest Ari Loys Skrevet 16. september 2017 #1 Skrevet 16. september 2017 ...og derfor malte ansiktet mitt med svart skokrem fordi jeg syntes det så vakrere ut, ville det vært rasistisk? Hva ville dere tenkt om det?
moroklompen Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Jeg ville tenkt at du har store problemer.
Gjest Ari Loys Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 2 minutter siden, moroklompen skrev: Jeg ville tenkt at du har store problemer. Ville det vært fordi jeg syns mørk hud er finere, eller fordi jeg gikk til det steget å male blackface på meg selv?
moroklompen Skrevet 16. september 2017 #4 Skrevet 16. september 2017 Akkurat nå, Ari Loys skrev: Ville det vært fordi jeg syns mørk hud er finere, eller fordi jeg gikk til det steget å male blackface på meg selv? Blackface.
Gjest Ari Loys Skrevet 16. september 2017 #5 Skrevet 16. september 2017 Akkurat nå, moroklompen skrev: Blackface. Ok, skjønner. Men er det ikke bare naturlig for mennesker å søke å smykke seg med det man syns er estetisk og vakkert?
moroklompen Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 Det er ingenting estetisk eller vakkert ved å smøre skokrem i ansiktet. 1
Gjest Ari Loys Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 2 minutter siden, moroklompen skrev: Det er ingenting estetisk eller vakkert ved å smøre skokrem i ansiktet. Det samme tenker jeg om sagge-bukser og caps, men det finnes jo de som syns det er det mest estetiske. Hva som er estetisk og ikke er altså høyst subjektivt, så jeg syns ikke vi kan generalisere og si at blackface uansett ikke er estetisk. Du syns kanskje ikke det er det, men det gjør det jo ikke til en universell sannhet.
moroklompen Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 (endret) Nå er ikke det helt sammenlignbart. Å smøre skokrem i ansiktet fordi man mener mørk hud er vakkert er støtende, kunnskapsløst og ikke minst, veldig langt fra å være nettopp det man syntes er vakkert med mørk hud. Endret 16. september 2017 av moroklompen
Gjest Ari Loys Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 6 minutter siden, moroklompen skrev: Nå er ikke det helt sammenlignbart. Å smøre skokrem i ansiktet fordi man mener mørk hud er vakkert er støtende, kunnskapsløst og ikke minst, veldig langt fra å være nettopp det man syntes er vakkert med mørk hud. Men jeg syns hele tiden jeg ser afrikanske kvinner som bleker håret sitt, bruker rettetang og forsøker å se mer hvite ut. Ok, så ender de opp med pissegult parodi-hår, men det gjør det jo ikke noe mer støtende for hvite mennesker av den grunn. Jeg setter uansett pris på forsøket, liksom. Men hvis de skal få lov til det, hvorfor skal ikke jeg få lov til å gå med blackface? Hvorfor er det ikke støtende den ene veien, men kjempestøtende den andre veien? Også mange steder i Asia og Sør-Amerika sminker kvinnene seg lysere i huden fordi de har det som skjønnhetsideal. Er det også galt da?
Edinbruh Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 (endret) 8 minutter siden, Ari Loys skrev: Men jeg syns hele tiden jeg ser afrikanske kvinner som bleker håret sitt, bruker rettetang og forsøker å se mer hvite ut. Ok, så ender de opp med pissegult parodi-hår, men det gjør det jo ikke noe mer støtende for hvite mennesker av den grunn. Jeg setter uansett pris på forsøket, liksom. Men hvis de skal få lov til det, hvorfor skal ikke jeg få lov til å gå med blackface? Hvorfor er det ikke støtende den ene veien, men kjempestøtende den andre veien? Også mange steder i Asia og Sør-Amerika sminker kvinnene seg lysere i huden fordi de har det som skjønnhetsideal. Er det også galt da? Her må du nok tenke litt i historisk perspektiv. Blackface har jo utrolig stygge assosiasjoner og ble brukt som latterligjøring. Rasisme og diskriminering av svarte har og vært mye mer vanlig i senere historie spesielt i USA hvor dette fortsatt er et ekstremt betent tema. Hvite har jo også hatt mer økonomisk vellykkede samfunnsystem i senere tidsalder som gjerne har satt oss i høyere maktposisjon hvor vi har kunnet diskriminere andre raser og folkeslag for feil i samfunnet. Diskriminering mot hvite skjer jo også, men dette er også et betent tema - da det skjer på en mye mindre skala. (Tenk Eminem f.eks før storkarrieren hans som levde i nabolag med flest svarte i Detroit og ble mobbet og latterligjort mtp. rasen hans i rap-miljøet) Er jo også mange hvite i senere tiår som liker mørkere hud i den grad at de soler seg for å oppnå en mørkere tone. Både bleking og soling er helseskadelige skjønnhetsidealer, men det er jo en annen sak. Endret 16. september 2017 av Edinbruh 1
moroklompen Skrevet 16. september 2017 #11 Skrevet 16. september 2017 (endret) 10 minutter siden, Ari Loys skrev: Men jeg syns hele tiden jeg ser afrikanske kvinner som bleker håret sitt, bruker rettetang og forsøker å se mer hvite ut. Ok, så ender de opp med pissegult parodi-hår, men det gjør det jo ikke noe mer støtende for hvite mennesker av den grunn. Jeg setter uansett pris på forsøket, liksom. Men hvis de skal få lov til det, hvorfor skal ikke jeg få lov til å gå med blackface? Hvorfor er det ikke støtende den ene veien, men kjempestøtende den andre veien? Også mange steder i Asia og Sør-Amerika sminker kvinnene seg lysere i huden fordi de har det som skjønnhetsideal. Er det også galt da? Det blir som om hvite tar solarium/spraytan, er selvfølgelig ingen mørke som føler seg støtt av dette. Heller ikke om ei hvit jente farger håret svart. Blackface har en historie som ikke er sammenlignbar med noen av eksemplene dine. https://globalgrind.cassiuslife.com/3882305/reason-why-its-not-ok-to-wear-blackface-list-photos/ Endret 16. september 2017 av moroklompen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå