AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #1 Skrevet 15. september 2017 Jeg har hele mitt voksne liv holdt meg på en BMI ca midt i normalvekt. Aldri vært over i overvektkategorien. Men jeg har måttet passe på, og har ikke kunnet spise det jeg har lyst på. Jeg legger på meg lett og føler ikke jeg kan kose meg med godteri og mat som pizza ofte uten at jeg legger på meg. I det siste så har jeg rett og slett spist det jeg har hatt lyst på når jeg har lyst på det. Ikke overspising og trøstespising, men sånn spist litt sjokolade hver dag og forsynt meg med en ekstra porsjon middag. Har vært deilig og befriende. Meeen, jeg har selvfølgelig lagt på meg. Veier nå 7 kg over idealvekten og nærmer meg overvekt. Surfer nettet nå etter "bevis" på at litt overvekt ikke er usunt, for å rettferdiggjøre det på en måte. Klærne begynner å stramme skikkelig og jeg har fått valker...Men det er så godt med mat. Godt å unne seg alt jeg har lyst på. Vet ikke helt hva råd jeg søker. Kanskje mest erfaringer fra andre. Anonymkode: c57e7...1e6
Pringle Skrevet 16. september 2017 #2 Skrevet 16. september 2017 Alle vil legge lett på seg hvis de spiser ubegrenset med mat (spesielt lettspist og kaloritett mat som pizza og godteri). Jeg har slitt med overvekt i tjue år, og var overvektig fordi jeg ikke hadde grenser. Jeg syntes først det var kos og deilig, at det ga en frihetsfølelse, jeg følte at jeg opponerte mot "autoritetene" (mest mamma og helsemyndighetene, i mindre grad skjønnhetsidealet). Jeg var klar over at jeg ble tjukkere og tjukkere, men jeg tok det nok ikke helt inn over meg - jeg mente oppriktig at klær i vanlige butikker ikke var laget for voksne kvinner! Etterhvert ble jeg lei av livsstilen min - den ble mer og mer kaotisk og jeg ble mer og mer stresset - og ikke bare av å være feit. Jeg hadde gått ned i vekt før, så jeg visste at jeg kunne, men det var ved å være streng og flink, så jeg grudde meg. En hel rekke tilfeldigheter gjorde at jeg oppdaget Myfitnesspal og skjønte at jeg kunne spise deilig mat og kose meg med alt jeg vil, så lenge jeg er bevisst på inntaket mitt, og gjør prioriteringer. Nå er jeg ikke overvektig lenger, og jeg opplever denne livsstilen som befriende på ordentlig. 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #3 Skrevet 16. september 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hele mitt voksne liv holdt meg på en BMI ca midt i normalvekt. Aldri vært over i overvektkategorien. Men jeg har måttet passe på, og har ikke kunnet spise det jeg har lyst på. Jeg legger på meg lett og føler ikke jeg kan kose meg med godteri og mat som pizza ofte uten at jeg legger på meg. I det siste så har jeg rett og slett spist det jeg har hatt lyst på når jeg har lyst på det. Ikke overspising og trøstespising, men sånn spist litt sjokolade hver dag og forsynt meg med en ekstra porsjon middag. Har vært deilig og befriende. Meeen, jeg har selvfølgelig lagt på meg. Veier nå 7 kg over idealvekten og nærmer meg overvekt. Surfer nettet nå etter "bevis" på at litt overvekt ikke er usunt, for å rettferdiggjøre det på en måte. Klærne begynner å stramme skikkelig og jeg har fått valker...Men det er så godt med mat. Godt å unne seg alt jeg har lyst på. Vet ikke helt hva råd jeg søker. Kanskje mest erfaringer fra andre. Anonymkode: c57e7...1e6 Dette er en fullstendig urealistisk forventning. Du skal kunne spise deg mett. Hver dag og flere ganger for dag. Men dersom "det du har lyst på" ikke er grønnsaker, fisk, grovt korn, frukt og nøtter (altså mat) så inngår det i å være et voksent menneske å begrense for deg selv sånn du ville begrenset for et barn du hadde ansvar for. Altså bør du sette ned noen regler. Feks kan du ha som regel at du får 200 g med utskeielser i uka. Og så bruker du denne kvoten hvilken som helst dag og til hvilket som helst produkt du ønsker. Potetgull, kjeks, sjokolade - fritt frem men aldri over vektgrensa. Og utover dette (altså 200 g som du har i hus) så oppbevarer du kun mat i huset (burde uansett alle ha som regel). Da kan du småspise grønnsaker og frukt så mye du lyster og orker uten å legge på deg. Som et tips: dersom du ønsker å spise to store porsjoner middag: lag mer kalorifattig middag. Det er enkelt å få en solid tallerken under 300 kcal, så å lage mat du kan spise deg stappa mett på og så ta deg en talerken rester av til kvelds er ikke problematisk. Anonymkode: bd549...4d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå