AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #1 Skrevet 15. september 2017 Har fått ny katt, den er 10 uker. Den bruker kattedoen og jeg oppfordrer den til å gå. I dag oppdaget jeg at katten også tisser i dusjen! Da jeg vasket det vekk, kom den innom og tisset litt mer, foran meg. Har aldri hatt en katt som har tisset noe sted på badet. Kan det være at den ikke er helt glad i kattesanda? Eller er det tilfeldig, fordi den er liten? Anonymkode: 80465...ab4
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #2 Skrevet 15. september 2017 Vår gamle katt tisser ofte i vasken og dusjen. Aner ikke hvorfor. Også brukte den kattedoen en sjelden gang. Holdt på med den så lenge den levde. Anonymkode: ee455...2a5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #3 Skrevet 15. september 2017 Skulle stå tisset, ikke tisser. Anonymkode: ee455...2a5
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #4 Skrevet 15. september 2017 To av mine katter foretrekker å tisse i dusjen. Og de setter seg perfekt ned akkurat over avløpet/risten. For oss er det ikke noe problem. Jeg setter på krana noen minutter hver gang jeg er innom badet, det samme gjør min mann. Egentlig både enklere og billigere enn å fjerne klumper fra kattedoen. Anonymkode: 3e33a...d05
Forundret.. Skrevet 15. september 2017 #5 Skrevet 15. september 2017 Vi hadde en katt som tissa i slukene, både ute og inne. Jeg holdt på å få fnatt første gang jeg la merke til ham sitte i kjøkkenvasken og tisse. Tok ham tre ganger der og lagde såpass rabalder at jeg så ham aldri der igjen siden. Men så ham titt i dusjen og utenforbi i slukene der. Aner ikke hvorfor, lukt fra sluk kanskje? Han bæsja aldri i sluken.
Tvist Skrevet 15. september 2017 #6 Skrevet 15. september 2017 Kan være at han er usikker, ikke ferdig utlært fordi han ble tatt fra sin mor for tidlig.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #7 Skrevet 15. september 2017 2 timer siden, Forundret.. skrev: Vi hadde en katt som tissa i slukene, både ute og inne. Jeg holdt på å få fnatt første gang jeg la merke til ham sitte i kjøkkenvasken og tisse. Tok ham tre ganger der og lagde såpass rabalder at jeg så ham aldri der igjen siden. Men så ham titt i dusjen og utenforbi i slukene der. Aner ikke hvorfor, lukt fra sluk kanskje? Han bæsja aldri i sluken. Kanskje kattene lukter at det er rotter langt nede i kloakksystemet, og kanskje kattene tisser der enten for å tiltrekke rotter for å fange de, eller for å skremme de fra å komme. Rotter som er Toxoplasmainfiserte tiltrekkes av katteurin, mens friske rotter blir skremt av katteurin. Jeg tror at det har med dette å gjøre. Katter er kloke dyr. Se artikkelen i linken. "Likte kattetiss Patrick House og kollegaene utsatte både friske og Toxoplasma-infiserte hannrotter for lukten av tiss fra rødgauper – et nordamerikansk kattedyr. Gnagerne fikk også kjenne duften av ei hunnrotte i brunst. Så sjekket forskerne hvordan rottehjernene reagerte på de to odørene. I de friske rottene satte kattetisset i gang en instinktiv reaksjon i hjernens fryktkretser. Damelukten på sin side, fyrte opp et tiltrekningssenter. I de infiserte dyra var resultatet imidlertid et helt annet. Når disse rottene ble konfrontert med lukta av katt, var skrekkresponsen fortsatt til stede. Men kattetisset vekket også en tiltrekningsreaksjon like effektivt som duften av dame" http://forskning.no/hjernen-sykdommer-biologi/2011/08/parasitt-tukler-med-hjernen Anonymkode: 42854...d28 1
Djungelvrål Skrevet 15. september 2017 #8 Skrevet 15. september 2017 Den var ny, katta vår drikker noen ganger dusjvann. Altså det vannet som ligger igjen på gulvet i dusjen. 1
Forundret.. Skrevet 16. september 2017 #9 Skrevet 16. september 2017 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Kanskje kattene lukter at det er rotter langt nede i kloakksystemet, og kanskje kattene tisser der enten for å tiltrekke rotter for å fange de, eller for å skremme de fra å komme. Rotter som er Toxoplasmainfiserte tiltrekkes av katteurin, mens friske rotter blir skremt av katteurin. Jeg tror at det har med dette å gjøre. Katter er kloke dyr. Se artikkelen i linken. "Likte kattetiss Patrick House og kollegaene utsatte både friske og Toxoplasma-infiserte hannrotter for lukten av tiss fra rødgauper – et nordamerikansk kattedyr. Gnagerne fikk også kjenne duften av ei hunnrotte i brunst. Så sjekket forskerne hvordan rottehjernene reagerte på de to odørene. I de friske rottene satte kattetisset i gang en instinktiv reaksjon i hjernens fryktkretser. Damelukten på sin side, fyrte opp et tiltrekningssenter. I de infiserte dyra var resultatet imidlertid et helt annet. Når disse rottene ble konfrontert med lukta av katt, var skrekkresponsen fortsatt til stede. Men kattetisset vekket også en tiltrekningsreaksjon like effektivt som duften av dame" http://forskning.no/hjernen-sykdommer-biologi/2011/08/parasitt-tukler-med-hjernen Anonymkode: 42854...d28 Spennende og samtidig skremmende. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå