AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #1 Skrevet 15. september 2017 Jeg har to hunder, en liten uten jaktinstinkt og en stor med jaktinstinkt. (Tydeligvis) Han er blanding med staff og amerikansk bulldog Har lyst å anskaffe meg en katt, så har en på prøve nå. Har hatt katten i to dager. Den minste hunden kunne ikke brydd seg mindre, det er den store som er "problemet", dvs han jager ikke katten for han vet han ikke får lov til det. Men han blir helt stiv når katten er i nærheten, hele kroppen spenner seg og det ser ut som at han skal angripe nårsomhelst. Han har fått snusa på katten, og har ikke vist aggresjon (eller hva er det han viser egentlig?) Usikker på hvordan jeg skal gjøre dette for at begge parter skal føle seg trygge. Går det ikke så leverer jeg tilbake katta, men vil jo at det skal funke. Han går godt overens med katta til mamma, men ukjente katter (ute osv) løper han etter om han får sjangsen, han stivner til på tur også. Hvordan korrigere oppførselen? Noen tips? Han slapper liksom ikke skikkelig av heller inne nå, han ligger bare å ser etter katta Anonymkode: 7070f...62b
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #2 Skrevet 15. september 2017 Skill dem med babygrind i begynnelsen, han trenger nok mere avstand til katten. Jeg har en med jaktinstinkt som jeg gjorde det med, jeg ga også godbiter for å sette seg ned i nærheten av katten, slik at hun skulle få en alternativ adferd til å jage. Funket fint men tok litt tid. Bare være tålmodig og ikke krev for mye på en gang. Anonymkode: 5d341...1ad 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #3 Skrevet 15. september 2017 Jeg hadde ikke tatt sjansen. En hund som fungerer rundt katter er de som ikke reagerer overhodet, eller kun som er litt nysgjerrig, litt snusing som på andre hunder. Anonymkode: af6ef...287 1
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #4 Skrevet 15. september 2017 Syns hundene du har får være nok, å risikere at hunden din angriper katten er helt unødvendig bare fordi du "vil" ha. Anonymkode: 20472...ef7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #5 Skrevet 27. februar 2018 Til opplysning gikk dette helt fint etter 2mnd. Idag er den største hunden og katta bestevenner, katta stryker seg mot han og han går bort for å leke hele tiden. Deler seng om natta gjør de også. Anonymkode: 7070f...62b 2
Linkas Skrevet 27. februar 2018 #6 Skrevet 27. februar 2018 Hadde katt å schæfer sammen, katta fikk vi først. Men de vokste opp sammen å var bestevenner. Delte soveplass, mat, vasket hverandre og delte på å passe på/kose/leke med sine menneskesøsken. Katten var med på lufteturer med hunden, å hunden passet på katten(stilte seg over eller mellom) hvis vi møtte ukjente hunder på turen. Har også erfart å få katt når hunden allerede er i familien. Fikk ny katt da jeg bodde hos mine foreldre en periode, de hadde en BC-mix som forelsket seg totalt i kattungen. Så mye at hun begynte å produsere melk 😳 så det kommer mye an på individene og hva du som eier gjør. Ser du har oppdatert med at de idag er gode venner, så godt å høre Håper dere får mange fine år sammen 1
asterix Skrevet 27. februar 2018 #7 Skrevet 27. februar 2018 Boxeren vår var også helt paralysert i starten da vi fikk kattunge. Slapp ikke katten med øynene i et par uker. Vi lot det ta den tiden det tok og var tilstede slik at de kunne bli kjent og leke. Hunden lærte fort at han måtte være forsiktig selv om han slikket pusen omtrent flat i starten og hun forsvant omtrent i kjeften på bikkja. Han kan enda finne på å gjøre utfall mot katten fordi han vil leke og skjønner ikke helt at hun ikke vil leke på den måten, men de er veldig gode venner, ligger tett sammen i sofaen, koser og småerter hverandre hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #8 Skrevet 27. februar 2018 Jeg hadde katt fra før, samboer kom med to hunder. Mellomstore. Det gikk nok flere måneder før det gikk seg til. Katten bodde mer eller mindre på skap og hyller, var helst utendørs. Hannhunden kan finne på å "parre" katta, men får øyeblikkelig bank (Av katten). Selv om det er størrelsesforskjell, er katten fortsatt sjef her i huset. Nå går de overens, kan finne på å sove inntil hverandre. Eneste jeg er obs på, er at huskytispa kan finne på å jage katten utendørs. Anonymkode: 25b30...ce3
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #9 Skrevet 27. februar 2018 Jeg ville tro at om en jagerhund og katt vokser opp sammen, så vil hunden se på katten som en del av flokken, ikke som et jaktemne. Tror ikke det er gjort så mye forskning om hunder og hvordan de oppfatter potensielle jaktdyr, for å si det sånn. Noe av det viktigste du kan gjøre er ihvertfall å gå foran som eksempel. Om hunden viser tegn til å jage eller være slem mot katten, må du være den som setter grenser og sier nei Jeg vet noen dyreeiere tror at dersom man setter for eks 2 katter i et rom burde de få slåss ut sitt sinne mot hverandre, løse det selv. Personlig har jeg troen på at mennesker kan gå frem som eksempel på meglere i en slik situasjon. Om mennesker setter grenser for hvor sinte eller slemme dyrene kan være mot hverandre, så lærer dyrene å følge de grensene. Jeg har for eks en katt som er håpløs med andre katter og er lett irritabel mot andre katter. Men når den har vært slem eller aggressiv mot mine adnre katter har jeg alltid gått inn og sagt "nei" og vist med kroppspråk og tonefall at det ikke er greit. Resultatet er at katten aksepterer at det er andre katter i huset, selv om hun ikke ønsker fysisk kontakt med dem og foretrekker ligge alene på en stol. I hunde- og ulveflokker ser man at der er noen individer som megler og forhindrer andre i flokken mot å slåss, jeg tror mennesker kan fylle den rollen hos kjæledyr. Kjæledyr kan til en viss grad lære sosial akseptert oppførsel av sine mennesker Anonymkode: e8140...2b1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2018 #10 Skrevet 27. februar 2018 9 hours ago, AnonymBruker said: Til opplysning gikk dette helt fint etter 2mnd. Idag er den største hunden og katta bestevenner, katta stryker seg mot han og han går bort for å leke hele tiden. Deler seng om natta gjør de også. Anonymkode: 7070f...62b Så hyggelig, godt å høre Anonymkode: 5d341...1ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå