Gå til innhold

Ikke lov å løfte under graviditet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kollega som sier hun ikke kan løfte på jobb pga graviditet. Hun er 2,5mnd på vei og hun har ikke snakket med arbeidsgiver om tilrettelegging. Jeg har spurt om hun hsr plager ifht graviditeten, da sier hun nei. Vi har en god tone så derfor jeg spurte. Tenkte kanskje hun hadde bekkenløsning eller noe. 

Mer det virkelig slik man ikke skal løfte så tidlig i graviditeten? Det er ikke snakk om tunge løft. 

Anonymkode: 1fa82...fa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg løfter rundt på eldre barn på 13 og 21 kilo, løfter fôrsekker på 15 kg, bærer åttepak cola, 10-liters vaskebøtter med vann... 

26 uker i morgen. 

Siste jeg fikk løfteforbud pga disse ungene var etter et keisersnitt. Ja, også var jeg rådet å løfte mindre og løfte med beina i første svangerskap når jeg begynte å utvikle symptomer på bekkenløsning. 

Anonymkode: 1b299...afd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal da ikke måtte ligge på silkepute bare fordi man er gravid 🙄 Med mindre man faktisk får et forbud mit løfting osv grunnet fare for komplikasjoner. 

Anonymkode: 5585e...514

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en kollega som sier hun ikke kan løfte på jobb pga graviditet. Hun er 2,5mnd på vei og hun har ikke snakket med arbeidsgiver om tilrettelegging. Jeg har spurt om hun hsr plager ifht graviditeten, da sier hun nei. Vi har en god tone så derfor jeg spurte. Tenkte kanskje hun hadde bekkenløsning eller noe. 

Mer det virkelig slik man ikke skal løfte så tidlig i graviditeten? Det er ikke snakk om tunge løft. 

Det er sikkert bare unnskyldninger for å slippe å gjøre noe. Å være gravid er ikke til hinder for å løfte og bære relativt lette ting, ca. 10 kg eller der omkring.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2017 den 20.25, Arabella skrev:

Det er sikkert bare unnskyldninger for å slippe å gjøre noe.

Eventuelt er det ikke alle som vil utlevere seg til kolleger.

Anonymkode: f4a1b...74f

Ryddet for brukerdebatt. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan løfte helt som normalt, så lenge man ikke får vondter.

Så om hun til vanlig løfter på jobb kan hun helt fint fortsette med det. 

Man skal ikke prøve å sette rekorder i løft, men å løfte det man er vant til er helt ok.

Anonymkode: e483b...91c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Å både bøye seg og løfte ting kan medføre plager når man er gravid. 

Anonymkode: fb267...956

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det gjør det ikke det første halve året hvis man ellers er frisk og ikke har spesielle plager eller har lagt voldsomt på seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja men da må man jo faktisk sørge for å få tilrettelegging. Man kan ikke bare sette seg på rumpa 

Anonymkode: 5585e...514

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Arabella said:

Det gjør det ikke det første halve året hvis man ellers er frisk og ikke har spesielle plager eller har lagt voldsomt på seg.

Så fint at du vet alt om sykdomshistorien til venninnen til TS. :)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis bare nervøs gravid som er livredd for å abortere og tror hun ikke kan løfte som gravid. Før i tiden sa en gjerne det. Nå er det bare ved komplikasjoner en ikke skal løfte tungt. 

Anonymkode: 36218...b66

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun er i første trimester er hun kanskje redd for å miste tidlig? Uansett har hun jo ikke noen plikt til å utdype og utlevere slikt ovenfor en kollega. Jeg ville ha vært litt raus i dette tilfellet.

Anonymkode: 6ddf0...b66

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hørt at man ikke skal løfte tungt i svangerskap. Men om det er noe de har gått bort fra, så har ikke jeg fått med meg det hvertfall. 

Jeg har jo stusset på at de sier man skal trene som normalt, men man ikke skal løfte tungt. Høres ut som motsetninger. 

Kan hende hun fortsatt tror på denne gamle (?) anbefalningen?

Anonymkode: 4f93f...259

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fint at du vet alt om sykdomshistorien til venninnen til TS. :)

Hvor har jeg skrevet noe om den? Jeg snakker generelt og har faktisk egenerfaring med flere svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som er gravid i første trimester. Hun ble gravid ved prøverør, og har fått beskjed av legen om å unngå tunge løft. Hvor tunge vet jeg ikke.

Anonymkode: 38fb1...36b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2017 den 20.38, Arabella skrev:

Hvor har jeg skrevet noe om den? Jeg snakker generelt og har faktisk egenerfaring med flere svangerskap.

Når du har egenerfaring med egne svangerskap, vet du også at svangerskap skiller seg ut fra kvinne til kvinne og fra svangerskap til svangerskap.

Anonymkode: f8772...457

Ryddet for brukerdebatt. Edie, mod.

Endret av Edie
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, Arabella skrev:

Jøss, så bra du har fasiten da! :ironi: 

Litt snålt da, at jeg selv er 16 uker på vei og får både ryggsmerter samt opplever kvalme/svimmelhet av å bøye meg. Ikke er det mitt første svangerskap heller, de andre var likedan. Men jeg regner med at "Dr. Arbella" krever innsyn i alle sine kollegaers journaler slik at hun kan fastslå at de ikke har svangerskapsplager og fortsatt bør ha akkurat samme funksjonsnivå som tidligere? 

Jeg skal legge til at å løfte ting ikke er noe problem, det er å bøye seg som medfører plager. Dessverre medfører løfting som oftest også bøying...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ei venninne som er gravid i første trimester. Hun ble gravid ved prøverør, og har fått beskjed av legen om å unngå tunge løft. Hvor tunge vet jeg ikke.

Anonymkode: 38fb1...36b

Nå skriver TS i første innlegg at det ikke er snakk om tunge løft og at hennes kollega ikke har snakket med sjefen om tilrettelegging, så da kan man jo gjøre seg sine tanker om hvor ille det egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min jordmor sa at det bare er tull at friske gravide ikke skal kunne løfte noe i det hele tatt. Det man skal unngå er å få direkte slag/ dunk mot magen. Ellers er fosteret rimelig godt beskytta der inne. Men man skal ikke anstrenge seg for å måtte ta i og løfte noe som er galtungt for det er uheldig for ryggen. Men det gjelder vel igrunn de som ikke er gravide og. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...