Gå til innhold

Akseptabelt å sette 12åringer i fengsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler med på den såkalte Slenderman-saken som går for retten i USA.  To jenter som var 12 år i 2014, står tiltalt for drapsforsøk mot en venininne. De knivstakk jenta 19 ganger og forlot henne i skogen for å dø. Tanken bak var visst at de skulle bli proxies for Slenderman, hvis de drepte noen.

Den ene av jentene er i dag 15 år, står tiltalt som voksne, og risikerer mange, mange år bak murene. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/de-to-jentene-12-knivstakk-venninna-19-ganger-for-a-tilfredsstille-grosserfenomenet/60724842

Er 12åringer strafferettslig tilregnelige?

Anonymkode: f2182...80f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For mord? Ja, de fortjener å sitte inne på livstid. En 12-åring vet at mord er galt.

Anonymkode: ea3e6...ae4

• Liker 8
Skrevet

Don't do the crime if you can't do the time

Anonymkode: 64b7f...be7

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For mord? Ja, de fortjener å sitte inne på livstid. En 12-åring vet at mord er galt.

Anonymkode: ea3e6...ae4

De vet sikkert at det er galt, men er hjernen såpass moden at de kan settes i fengsel for det? I Norge hadde dette vært en barnevernssak, og ikke fengsel.

• Liker 3
Skrevet

Biologisk sett har ikke barn og ungdom samme evne til å vurdere konsekvenser slik som voksne. Er uansett mot livstid, men tenk at disse jentene da vil risikere å sitte inne i kanskje 60-80 år.

Kan jeg rett og slett ikke forstå at noen skulle syntes at dette er greit. Har dere noen gang snakket med 12-åringer? Selv om mange kan virke modne er de ikke i nærheten av voksne nok til å måtte få hele livet ødelagt på grunn av noe slikt.

Sånn sett skulle man nesten satt foreldrene i fengsel, barna er såpass unge at man kan stille foreldrene til ansvar.

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, bettsa skrev:

Litt andre regler i USA.

Med tanke på alle som får livsstidsstraffer i USA så er jeg nysgjerrig på hva de gjør med tiligangen til fengselsplasser?  Hvordan få plass til alle? De kjøper vel ikke fengselsplasser i andre land?

• Liker 1
Skrevet

Denne artikkelen er jo to og et halvt år gammel....

Anonymkode: 8ca12...0fa

Skrevet

En tolvåring forstår kanskje ikke konsekvensene av handlingene sine i samme grad som voksne og er langt enklere påvirkelige, men en tolvåring som knivstikker noen 19 ganger som disse jentene og etterlater offeret til å dø er så hinsides normale grenser at ja: de bør absolutt isoleres fra samfunnet. Selv en psykopat vil på den alderen holde seg til drap og tortur av dyr om han/hun kan drepe. 

Anonymkode: 5c969...61f

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, Pipaluk skrev:

Med tanke på alle som får livsstidsstraffer i USA så er jeg nysgjerrig på hva de gjør med tiligangen til fengselsplasser?  Hvordan få plass til alle? De kjøper vel ikke fengselsplasser i andre land?

Fengselsplasser er en megaindustri i USA. Private aktører bygger og drifter fengsler som det offentlige benytter seg av. Det er selvfølgelig også offentlig fengselsdrift. De kjøper altså fengselsplasser i eget land. 

Skrevet

Ja, jo yngre man er jo mer tid har man å kaste bort.

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne artikkelen er jo to og et halvt år gammel....

Anonymkode: 8ca12...0fa

Hvis du googler på saken så er jentene fremdeles tiltalt som voksne. Dette saken skal ikke tas i ungdomsretten. De risikerer mange år bak murene hvis ikke handlingene kan forklares ut fra en kollektiv psykose.

Skrevet
24 minutter siden, MajorasMaske skrev:

Ja, jo yngre man er jo mer tid har man å kaste bort.

hehe.. godt sagt.

Skrevet (endret)

Jeg synes det er vanskelig uten å kjenne til episoden godt nok og ikke minst hvordan disse jentene har reagert i etterkant. Det viktigste er at de ikke i fremtiden kan skade andre samt at de må betale for seg. De kan ikke bare gå fri. Igjen mener jeg det er forskjell på ett stikk i galskap, ille nok, men gjentatte knivstikk som om man er i en transe av ondskap er mer skremmende.

Som den norske 16-åringen som påførte 60 knivstikk på en ungdom og en voksen dame som kom til for å hjelpe. Straffen har nå¨har fått er latterlig lav, mener jeg. Er man i stand til å påføre slike skader på "sivile," er man ekstremt farlig for andre uskyldige i fremtiden. Det må være en prioritet å beskytte folk flest. Ikke nødvendigvis få gjerningsmannen ut så tidlig som mulig.

30 regimer pluss godtar barnesoldater yngre enn dette. Altså alderen til de amerikanske jentene. Noe som er bunnløst tragisk i seg selv.

Som alltid er det bare tapere i slike saker. Og jeg er motstander av dødsstraff. Men ikke livstid.

Endret av GLADIATORE
  • Liker 3
Skrevet

Hva slags tilbud får mindreårige lovbrytere i Norge, som er under den kriminelle lavalderen? Under 15 år så kobles barnevernet inn. Hva skjer videre da?  Er det egne institusjoner som tar seg av de som ikke kan slippes løs blant folk?

Anonymkode: f2182...80f

Skrevet
1 time siden, funginger skrev:

Biologisk sett har ikke barn og ungdom samme evne til å vurdere konsekvenser slik som voksne. Er uansett mot livstid, men tenk at disse jentene da vil risikere å sitte inne i kanskje 60-80 år.

Kan jeg rett og slett ikke forstå at noen skulle syntes at dette er greit. Har dere noen gang snakket med 12-åringer? Selv om mange kan virke modne er de ikke i nærheten av voksne nok til å måtte få hele livet ødelagt på grunn av noe slikt.

Sånn sett skulle man nesten satt foreldrene i fengsel, barna er såpass unge at man kan stille foreldrene til ansvar.

Men NÅ er de 15.

Skrevet

I en såpass grov sak som det, synes jeg det hadde vært helt innafor å sette en 12-åring i fengsel. 

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Men NÅ er de 15.

Spiller vel ingen rolle hvor gamle de er NÅ. De var 12 år da de begikk ugjerningen. Det er det rettssystemet skal vurdere. Synes det er utrolig at det har tatt tre år, før saken har kommet opp.

Kanskje det har noe med manglende anger å gjøre, som har medført at saken ikke skal opp i ungdomsretten, men at de blir tiltalt som voksne?

• Liker 1
Skrevet

Veldig vanskelig sak. På den ene siden så har ikke 12 åringer vurderingsevner på lik linje med voksne, så de burde ikke straffes på den samme måten, men de har også gjort noe veldig galt. I Norge ville jeg trodd at vi kunne rehabilitert jentene og gitt dem et normalt liv i fremtiden, men i USA tror jeg dette er veldig sjeldent. USA har et system som utnytter fanger for penger, i tillegg til at det er et veldig utilgivelig samfunn. 

• Liker 1
Skrevet

Noen som har fått med seg den dokumentarfilmen They call us monsters 

Anonymkode: 1febe...297

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...