Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke yrker har taushetsplikt? Jeg vet at helsepersonell har det og advokater og barneværn og butikkmedarbeidere, men har  elektrikkeren, snikkreren, maleren osv også taushetsplikt?

Anonymkode: 4e7c5...83d

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilke yrker har taushetsplikt? Jeg vet at helsepersonell har det og advokater og barneværn og butikkmedarbeidere, men har  elektrikkeren, snikkreren, maleren osv også taushetsplikt?

Kommer ann på bedriften. Jeg har jobbet på kontor siden 2006 i to forskjellige firmaer. Begge hadde taushetsplikt. Skreiv under på papir også.

Endret av Suss81
Skrevet

Okey.. takk for svar 😊

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden når har butikkmedarbeidere taushetsplikt?

Anonymkode: 9feed...d21

• Liker 3
Skrevet

Kirkeansatte har taushetsplikt, og barnehageansatte.

Anonymkode: aee20...1ca

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg begynte å jobbe i butikk i 2008 og måtte skrive under på taushetsplikt.

• Liker 1
Skrevet

Enkelt sagt så kan man si at de som jobber med mennesker har taushetsplikt. Også de som jobber innenfor visse bransjer med hemmeligheter eller man er redd for at noe skal lekke ut har også taushetsplikt. 

Anonymkode: 886b9...2ee

Skrevet
3 minutter siden, SweetM skrev:

Jeg begynte å jobbe i butikk i 2008 og måtte skrive under på taushetsplikt.

Det måtte jeg også.. 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde taushetsplikt da jeg jobbet i butikk for noen år siden, måtte skrive under på dette. Man har ikke lov å fortelle noen utenfor jobben hva kundene kjøper, eller røpe noe om omsetningen til butikken. 

• Liker 1
Skrevet

Postbud har også taushetsplikt.

Anonymkode: 960af...7b6

• Liker 1
Skrevet

Er rørlegger, har ikke skrevet under på noe taushetsplikt. Men sier aldri noe som identifiserer kunder hvis jeg først forteller om en artig jobbhendelse. Det ville jeg selv foretrukket om jeg var kunden.

Anonymkode: 6d89c...3ca

Skrevet

Har signert taushetspliktpapirer i disse yrkene: Hjemmehjelp, utplassering på vgs (industri), lærling (statoil), ingeniør og lærer.

Anonymkode: 9a2ea...34a

Skrevet (endret)

Jeg har hatt jobber der jeg burde ha skrevet under på en taushetsplikt, men aldri gjorde det.

Tar det som en selvfølge at ting jeg kun vet på grunn av jobben min tar jeg ikke med meg hjem (rent bortsett fra de søvnløse nettene der jeg ligger og grubler i timevis).

Hadde jeg jobbet i butikk ville jeg ikke fortalt hva kunder kjøper, men jeg kunne sagt at jeg møtte vedkommende, da det at denne personen var på butikken i dag er noe andre kunder også så. Men dersom vedkommende kom innom butikken hver eneste dag ville ikke det vært noe alle hadde visst, så da ville jeg ansett det som noe som blir igjen på jobben.

Tviler på jeg hadde grublet så mye på det om natten :)

Endret av applestories
Skrevet

Takk for svar alle sammen 😊

Skrevet

Så har du noe som heter moralsk taushetsplikt

Anonymkode: bccbd...583

Skrevet

Det er ikke bare avhengig av yrke, men også arbeidsgiver.

Taushetsplikt følger f.eks. også med stillinger som krever sikkerhetsklarering.

Anonymkode: 77057...c86

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Politifolk har jo selvfølgelig taushetsplikt... 

Men hvorvidt folk faktisk opprettholder denne taushetsplikten sin, er jo selvfølgelig en helt annen sak..   

Anonymkode: 6e58a...f3c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...