Gå til innhold

Pilates

Fremhevede innlegg

Gjest Nefertiti
Skrevet

Hvor lenge om gangen holder dere på med pilatesøvelser?

Jeg prøvde for første gang i dag, men visste ikke hvor lenge jeg skulle holde på :oops:

Hvor mange ganger i uken?

Hvor lang tid gikk det før dere merket noe?

Må man strekke ut etterpå?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bhsiltsk
Skrevet

Har Pilates på DVD, og det varer i 20 minutter. Jeg strekker ikke ut etterpå.

Når jeg følger Pilates for Dummies, har jeg skrevet ned øvelsene, for hun tar så innmari lang tid å forklare hver bidige øvelse. Da bruker jeg ca. 25 minutter. Strekker ikke ut da heller. Har ikke hatt behov for det.

Gjest Ninakanin
Skrevet

20 minutter hver dag er helt ok i begynnelsen, og man trenger ikke å strekke ut, og man merker ganske fort forskjell! Sier at man kjenner det etter 1 gang, merker det på kroppen etter 10, etter 20 har kroppen blitt mye bedre, og etter 30 har du en ny kropp :)

Gjest gjest 0
Skrevet

kan noen av dere forklare meg forskjellen på pilates og yoga? :oops:

Pam

Gjest Ninakanin
Skrevet

Yoga er en eldre form for trening, som går med på sjele-ro og har flotte navn på øvelsene. Stammer fra Asia et sted.

Pilates stammer fra Winsor Pilates som fant opp og satte sammen øvelser fra flere forskjellige typer trening som yoga og lignende. Trener man pilates på pilates-senter vil man også bruke enkelte apparater til noen av øvelsene. Og i pilates er hovedfokuset på kjernemusklene i mage og rygg.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Altså, yoga er også styrkeøvelser for kroppen, men det er to hovedgrener innen yoga, en som er mer avslapnings- og meditasjonsøvelser, og så har du mer trenings-aktig yoga som er mer lik pilates

Skrevet
Yoga er en eldre form for trening, som går med på sjele-ro og har flotte navn på øvelsene. Stammer fra Asia et sted.

Pilates stammer fra Winsor Pilates som fant opp og satte sammen øvelser fra flere forskjellige typer trening som yoga og lignende. Trener man pilates på pilates-senter vil man også bruke enkelte apparater til noen av øvelsene. Og i pilates er hovedfokuset på kjernemusklene i mage og rygg.

Pilates stammer ikke fra Winsor Pilates! Opphavsmannen til pilates het Josef Pilates som "fant opp" metoden under 1.verdenskrig som en treningsmåte for sengeliggende krigsskadete pasienter som ikke feilbelastet muskler og ledd.

Man kan trene selv, eller gå på et skikkelig studio som har apparater som hjelper deg til å trene mer effektivt. "The mind controls the body" har opphavsmannen selv sagt, og man må huske at magen/ryggen er sentrum for alle bevegelser når man trener denne metoden.

Alt det TV-shop prøver å skryte på seg..!

ETA: ser at jeg sier mye av det samme som Ninakanin, sorry

Gjest Étoile
Skrevet

Pilates stammer fra Winsor Pilates som fant opp og satte sammen øvelser fra flere forskjellige typer trening som yoga og lignende.

Feil, det var Joseph Pilates som oppfant treningsformen pilates, i utgangspunktet for å rehabilitere skadede fra 1. verdenskrig.

Du finner mer om det her.

Skrevet

Men tv-shop har vel ikke sagt at de er opphavet? Har ikke sett hele reklamen men....

Gjest Ninakanin
Skrevet

Hehe, har blandet navnene litt, sorryyyy :)

Skrevet

Det finnes også grener innen yoga som er fokusert på styrke og utholdenhet, og ikke bare på "indre ro". Eksempler er Ashtanga yoga (faktisk ganske krevende, selv treningsnarkomane Lilith fikk støl ryggmuskulatur dagen derpå), eller avarten poweryoga.

Gjest gjest 0
Skrevet

Så hvis jeg har forstått riktig inneholder Pilates mye mer bevegelse enn Yoga? Hvordan virkning har pilates på kroppen i forhold til Yoga? Jeg er ute etter å stramme opp, øke muskelmasse og selvfølgelig gå ned i vekt... :oops:

Pam

Gjest Bhsiltsk
Skrevet
Så hvis jeg har forstått riktig inneholder Pilates mye mer bevegelse enn Yoga? Hvordan virkning har pilates på kroppen i forhold til Yoga? Jeg er ute etter å stramme opp, øke muskelmasse og selvfølgelig gå ned i vekt... :oops:

Pam

Selv om det virker slik, så forfølger jeg deg ikke, altså :)

Vil du stramme opp og øke muskelmasse bør du absolutt prøve Pilates! Øvelsene er ganske tunge, og man kan justere vanskelighetsgraden (les: hvor tungt det skal være) selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Og jeg skal si jeg kjenner det i dag. Er ikke støl i vanlig forstand, men kjenner at muskler er brukt godt under øvelsene.

Min målsetning er å trene 20 minutter hver dag i starten til jeg har øvelsene inne og mer styrke. Deretter skal jeg gå over på det programmet jeg har som varer i 60 minutter 3 ganger i uken og bruke 20 minutters programmet 4 ganger i uken.

Gjest gjest 0
Skrevet

Pamella skrev:  

Så hvis jeg har forstått riktig inneholder Pilates mye mer bevegelse enn Yoga? Hvordan virkning har pilates på kroppen i forhold til Yoga? Jeg er ute etter å stramme opp, øke muskelmasse og selvfølgelig gå ned i vekt...  

Pam  

Selv om det virker slik, så forfølger jeg deg ikke, altså  

Vil du stramme opp og øke muskelmasse bør du absolutt prøve Pilates! Øvelsene er ganske tunge, og man kan justere vanskelighetsgraden (les: hvor tungt det skal være) selv.  

Ikke noe problem Leyla! Jeg er glad for svar uansett jeg!

Da tror jeg at jeg skal ta en tur på nett og kjøpe meg en pilates video! (har ikke så mye penger, så jeg får finne en billig en på play.com!)

Takk for hjelpen! Og det er ikke meningen å ødelegge tråden for trådstarter :oops:

Pam

Skrevet

Jeg bestilte nettopp en dvd fra play. Gleder meg litt til å se hvordan det hele fungerer.

Forresten så har play.com salg, og man får en del treningsvideoer i alle kategorier til en billig penge. Til de som tenker på å kjøpe, altså ;)

Gjest gjest 0
Skrevet

Nå har jeg også kjøpt pilates dvd fra play :-) (kjøpte en kombi med yoga, pilates og noe andre greier)

Pam

Gjest Litjmæ
Skrevet

Var den dyr? Du får gjerne si fra hvis du trives med den, for jeg har litt tanke på å investere i noe sånt jeg og :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...