AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #21 Skrevet 16. september 2017 På 15.9.2017 den 18.00, AnonymBruker skrev: Har nabo større tomt? Kanskje tilleggstomt som du ikke vet om? Anonymkode: 2a054...fbc Nei, mindre tomt, mindre hus og ingen tilleggstomt. Anonymkode: d514f...90f
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #22 Skrevet 17. september 2017 Jeg tipper eier av dødsboet har insistert på prisen som er satt. Selger sier hva som er minimum og megler sier ja eller nei til å ta oppdraget. Da vi solgte hadde vi flere meglere innom. De ga oss pris på hva de skulle ha for å selge og hva de trodde vi kunne få. Så valgte vi den vi syntes var best. Dessverre valgte vi feil, men sånn kan det gå. Jeg var ekstremt misfornøyd med megler under visning og i ettertid. Anonymkode: ac9b5...536 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #23 Skrevet 17. september 2017 På 15.9.2017 den 16.55, AnonymBruker skrev: Hei, takk for svar:) Jeg spurte han om nettopp det, og han kunne ikke gi meg noen forklaring annet enn at han viste meg en nettside hvor man legger inn adressen vår og denne nettsiden mente da at huset vårt bare er verdt rundt 10. Det var hans forklaring. Men når jeg legger inn adressen på dødsboet står det at den kun er verdt rundt 9. Dette ligger i Oslo. Og det dårlige markedet har ikke påvirket den noe særlig, siden de få husene som legges ut her blir kuppet før visning. Anonymkode: d514f...90f Det er blant annet slik de fastsetter verdien. Kan virke som om huset over gaten er priset feil. Å ta utgangspunkt i salgspriser på tilsvarende objekter inområdet er da ganske fornuftig. Du burde kanskje få litt for oppussingen din da... Anonymkode: 31812...710 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #24 Skrevet 17. september 2017 På 15.9.2017 den 16.58, -Ishtar- skrev: Da ville jeg ha absolutt fått en annen megler til å se på huset ditt. Det var en dårlig forklaring han ga deg for å være helt ærlig, og når du skal ha noen til å selge huset ditt til best mulig pris så bør det være noen som evner å forklare seg litt bedre enn det der snakk med noen andre, de aller fleste gir gratis verdivurderinger Hva er galt med å ta utgangspunkt i lignende solgte objekter i området? Det er da helt fornuftig. Eneste jeg ser er at Ts burde få noe påslag for oppussingen. Anonymkode: 31812...710 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #25 Skrevet 17. september 2017 På 15.9.2017 den 17.43, AnonymBruker skrev: Det er ikke ts som legger boliger ut og bestemmer prisen, det er meglerens jobb. (Untaket er der eier selv selger sin egen bolig, noe jeg neppe tror er aktuelt for ts?) Prisantydning en megler setter på boligen skal og treffe i forhold til verdien på det som selges. Alle vet at legger du ut noe for salg og overpriser varen, så blir den ikke solgt. Det gjelder også for boliger. Anonymkode: 10098...d40 Feil. Det er megler som råder selger om en pris, men det er selger som bestemmer. Megler kan heldigvis ikke bestemme hva en selger skal gå ut på, men det skal ikke være under den minste akseptable summen selger vil selge på. Anonymkode: 31812...710
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #26 Skrevet 17. september 2017 På 15.9.2017 den 17.56, AnonymBruker skrev: Han har verdivurdert det utifra en nettside? Er det en helt fersk megler dette her? Om det er det nettsiden jeg tror det er så er ikke det reelle prisvurderinger. Det er bare basert på hva boligen ble solgt for sist og gjennomsnitts kvmpris i ditt område. Anonymkode: 3b365...5eb Dette er helt vanlig praksis. Ikke at de KUN tar utgangspunkt i hva lignende bolig er solgt for, men det er et godt og ofte presist verktøy. Anonymkode: 31812...710
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #27 Skrevet 17. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dette er helt vanlig praksis. Ikke at de KUN tar utgangspunkt i hva lignende bolig er solgt for, men det er et godt og ofte presist verktøy. Anonymkode: 31812...710 Fullstendig uenig i dette. Anonymkode: 3b365...5eb 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #28 Skrevet 17. september 2017 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig uenig i dette. Anonymkode: 3b365...5eb Helt enig. Da skjønner jeg ikke vitsen med å få megler til å komme hjem til deg, når man bare kan få verdivurdering via en nettside. Anonymkode: d514f...90f 1
-Ishtar- Skrevet 17. september 2017 #29 Skrevet 17. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva er galt med å ta utgangspunkt i lignende solgte objekter i området? Det er da helt fornuftig. Eneste jeg ser er at Ts burde få noe påslag for oppussingen. Anonymkode: 31812...710 Megler jeg brukte da jeg solgte i min tid (noen år siden nå) tok utgangspunkt i salgspris på lignende boliger i området men tok i tillegg en grundige gjennomgang og forklaring på hva som trakk opp og ned med min bolig. Han hadde solgt flere boliger i samme område og forklarte grundig hvorfor han ga meg den verdivurderingen, i tillegg fikk jeg tips om tiltak jeg kunne gjøre for å få best mulig pris. Jeg mener bare at med tanke på at man betaler ganske mye for en megler så er det helt innafor å få flere vurderinger og ikke minst føle at megleren har en god salsgevne og mulighet for å forklare / forsvare prisantydning ovenfor potensielle kjøpere. Har selv vært på visninger der megler sto passiv i et hjørne og manglet totalt evne til å selge boligen...så det er noe med det også. Man kjøper jo en tjeneste og i min verden er det fonuftig å gjøre en liten "intervju" prosess på hvem jeg ønsker til å selge boligen min, isteden for å ta den første og beste. Du henter vel inn flere tilbud når du bestemmer deg for f eks strømleverandør eller boliglån håper jeg? For å sørge for å få best mulig pris?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #30 Skrevet 17. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fullstendig uenig i dette. Anonymkode: 3b365...5eb Hva annet enn hva lignende boliger i nærområdet er solgt for, mener du bør danne utgangspunkt for en prisestimering? Anonymkode: 31812...710 1
Atea Skrevet 17. september 2017 #31 Skrevet 17. september 2017 (endret) On 15.9.2017 at 5:43 PM, AnonymBruker said: Det er ikke ts som legger boliger ut og bestemmer prisen, det er meglerens jobb. (Untaket er der eier selv selger sin egen bolig, noe jeg neppe tror er aktuelt for ts?) Prisantydning en megler setter på boligen skal og treffe i forhold til verdien på det som selges. Alle vet at legger du ut noe for salg og overpriser varen, så blir den ikke solgt. Det gjelder også for boliger. Anonymkode: 10098...d40 Det stemmer ikke alltid nei. Jeg satte prisantydning langt høyere enn megler en gang. Selvsagt tok det litt tid å få solgt, men jeg gikk ikke ned i pris og var innstilt på at det tok tid. Jeg mente verdien også var høyere enn taksten på grunn av beliggenheten, og var så "freidig" at jeg både forandret deler av teksten i prospektet og brukte noen av mine egne bilder. Megler visste jo langt mindre enn meg om hvilke fasiliteter området og eiendommen kunne tilby. Jeg fikk den prisen jeg satte selv, til tross for at megler ikke var enig. Endret 17. september 2017 av Atea 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå