Gå til innhold

Verdivurdering fra megler - kan noen forklare?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hadde verdivurdering av megler for en uke siden. Huset vårt er 230kvm, 1mål tomt, med utleiedel, god utsikt og garasje. Den ligger i en blindvei i ett attraktiv område med nærhet til alt. Huset vårt er totalrenovert både innvendig og utvendig. Ett dødsbo på andre enden av gata, ble lagt ut idag av samme megler. Dødsboet ligger nærmere en bråkete vei, det er fukt i grunnmuren, mugg i veggene. Huset har ikke blitt pusset opp siden 1930-tallet. Mindre tomt, huset er 80kvm mindre enn vårt og deler av huset er bygget ulovlig og er pålangt riving av kommunen. Den ligger i tillegg i nærheten av en høyspentmast. Den har heller ingen utleiedel. Solforholdene er dårlig. 

Likevel er dødsboet priset 5millioner mer enn huset vårt. Vi hadde noen som banket på døren vår for 2år siden og ville gi oss 11mill for huset vårt, før vi begynte å pusse opp. Det var vi ikke interessert i. 

Megler mente at huset vårt ikke er verdt mer enn 10. Vi har ikke spesiell smak når det gjelder interiør. Jeg vil heller si helt plain, men jeg har fått mange følgere på instakontoen min etter at jeg begynte å legge ut bilder av huset og tilbakemeldingene har vært gode. Samt at bildene mine har blitt brukt som inspo av andre. 

Tar megler feil her? Burde jeg sjekke med en annen megler? Jeg skjønner ikke hvordan prisforskjellen er så stor. Han var veldig ivrig på å ta oppdraget og har ringt oss hver dag siden om at han har kjøpere som er veldig interessert og da slipper vi den "tunge" prosessen med å rydde før fotografering og ha åpne visninger. 

Jeg takker på forhånd for svar:) 

Anonymkode: d514f...90f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk med en annen megler eller få en skikkelig verditakst.

Ofte er det ikke en overdrivelse å si at en eiendomsmegler ikke alltid har helt peiling. En takstmann kan langt bedre verdsette fast eiendom ut fra tilstand og kvalitet.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det er gratis og du ikke binder deg til noe så burde du få prisvurdering av flere enn den du har hatt nå.

Anonymkode: e81d4...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så lenge det er gratis og du ikke binder deg til noe så burde du få prisvurdering av flere enn den du har hatt nå.

Jeg mente selvfølgelig verdivurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være veldig forskjellig prisantydning fra megler til megler, så ja, jeg ville fått en second opinion fra en annen megler. 

Det andre er at med bolig så er det tre ting som gjelder; beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet :) hvorfor det andre huset er priset høyere enn ditt er vanskelig for oss å vite, men dersom huset er gammelt kan det jo være at det har noe historie over seg som gjør at verdien på huset stiger betraktelig.

det tredje er at markedet har endret seg en del siden nyttår. Dersom dere f eks bor i Oslo området og dere hadde solgt før sommeren, så kan det hende at dere hadde fått 4-500.000 mer enn det dere får i dag om dere selger. 

Megler skal kunne svare på hvorfor h*n gir høyere prisantydning på det forfalne huset, så det er jo bare å spørre? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du misfornøyd med prisvurderingen fra en megler så tar du inn to nye. Hva en bolig er verdt vet ingen før siste budet er i boks. Grunnen er at det er prisen kjøperen til huset er villig til å gi som er den reelle prisen på boligen uansett hvilken pris en eller tusen meglere setter som verdi. 

Husk og på at boligmarkedet har vært og er nedadgående nå. Og at megleren ved en prisvurdering setter en minstepris for å sikre seg mot at banken låner dere for mye på boligen og at prisene går enda mer ned. 

Anonymkode: 10098...d40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, -Ishtar- skrev:

Det kan være veldig forskjellig prisantydning fra megler til megler, så ja, jeg ville fått en second opinion fra en annen megler. 

Det andre er at med bolig så er det tre ting som gjelder; beliggenhet, beliggenhet og beliggenhet :) hvorfor det andre huset er priset høyere enn ditt er vanskelig for oss å vite, men dersom huset er gammelt kan det jo være at det har noe historie over seg som gjør at verdien på huset stiger betraktelig.

det tredje er at markedet har endret seg en del siden nyttår. Dersom dere f eks bor i Oslo området og dere hadde solgt før sommeren, så kan det hende at dere hadde fått 4-500.000 mer enn det dere får i dag om dere selger. 

Megler skal kunne svare på hvorfor h*n gir høyere prisantydning på det forfalne huset, så det er jo bare å spørre? 

Hei, takk for svar:)

Jeg spurte han om nettopp det, og han kunne ikke gi meg noen forklaring annet enn at han viste meg en nettside hvor man legger inn adressen vår og denne nettsiden mente da at huset vårt bare er verdt rundt 10. Det var hans forklaring. Men når jeg legger inn adressen på dødsboet står det at den kun er verdt rundt 9. 

Dette ligger i Oslo. Og det dårlige markedet har ikke påvirket den noe særlig, siden de få husene som legges ut her blir kuppet før visning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte han om nettopp det, og han kunne ikke gi meg noen forklaring annet enn at han viste meg en nettside hvor man legger inn adressen vår og denne nettsiden mente da at huset vårt bare er verdt rundt 10. Det var hans forklaring. Men når jeg legger inn adressen på dødsboet står det at den kun er verdt rundt 9. 

Dette ligger i Oslo. Og det dårlige markedet har ikke påvirket den noe særlig, siden de få husene som legges ut her blir kuppet før visning.

Da ville jeg ha absolutt fått en annen megler til å se på huset ditt. Det var en dårlig forklaring han ga deg for å være helt ærlig, og når du skal ha noen til å selge huset ditt til best mulig pris så bør det være noen som evner å forklare seg litt bedre enn det der :) snakk med noen andre, de aller fleste gir gratis verdivurderinger :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan enten kontakte flere meglere, eller legge det ut for f.eks 1-2 mill mer enn nabohuset, men da kan det også hende du ikke får solgt. I din situasjon ville jeg kontaktet en ny, en god megler vil kunne svare på hvorfor naboens hus er priset høyere eller lavere, evt si hvorfor han synes det er feilpriset.

Anonymkode: 7e92d...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alltid huset er interessant, det kan være tomten. Alle vil heller ikke ha ett oppusset hus som de må pusse opp en gang til for å få det i sin stil. Du kan jo få inn noen andre meglere å få den til si sin mening, så har du flere antakelser å basere deg på. 

Anonymkode: a7ab9...4ea

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan også være slik at det andre huset er fks. en arkitektonisk funkisperle mens deres hus er ett åttitallshus :) 

Anonymkode: e935e...39e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mulig at det er megleren som priste det muggspiste dødsboet som er helt fullstendig på jordet og, imens deres megler er mer realistisk.

Ville uansett fått en annen til å se på det :)

Meglere handler jo litt ut fra selvinteresse, mye enklere salg for han om han er litt nøktern og kontrollerer forventingene deres. De verste helveteskundene til meglere er jo de som har mye høyere forventinger enn markedet er villig til å betale, og skal ha visning på visning på visning til de er utmattet og sure og lei nok til å gå litt ned i pris. Si at han f.eks. tenker det kan gå for 11-12 med litt medvind, da får han en lett jobb om dere forventer 10 og en jævlig vanskelig om dere mener dere skal ha 15.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Det er jo mulig at det er megleren som priste det muggspiste dødsboet som er helt fullstendig på jordet og, imens deres megler er mer realistisk.

Ville uansett fått en annen til å se på det :)

Meglere handler jo litt ut fra selvinteresse, mye enklere salg for han om han er litt nøktern og kontrollerer forventingene deres. De verste helveteskundene til meglere er jo de som har mye høyere forventinger enn markedet er villig til å betale, og skal ha visning på visning på visning til de er utmattet og sure og lei nok til å gå litt ned i pris. Si at han f.eks. tenker det kan gå for 11-12 med litt medvind, da får han en lett jobb om dere forventer 10 og en jævlig vanskelig om dere mener dere skal ha 15.

Det står jo på HI at det er samme megler...

TS: sjekk med flere meglere. Mulig megler har baktanker med huset deres.

Anonymkode: 3e87e...43c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan enten kontakte flere meglere, eller legge det ut for f.eks 1-2 mill mer enn nabohuset, men da kan det også hende du ikke får solgt. I din situasjon ville jeg kontaktet en ny, en god megler vil kunne svare på hvorfor naboens hus er priset høyere eller lavere, evt si hvorfor han synes det er feilpriset.

Anonymkode: 7e92d...9c1

Det er ikke ts som legger boliger ut og bestemmer prisen, det er meglerens jobb. (Untaket er der eier selv selger sin egen bolig, noe jeg neppe tror er aktuelt for ts?) 

Prisantydning en megler setter på boligen skal og treffe i forhold til verdien på det som selges. 

Alle vet at legger du ut noe for salg og overpriser varen, så blir den ikke solgt. Det gjelder også for boliger.

Anonymkode: 10098...d40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han har verdivurdert det utifra en nettside? Er det en helt fersk megler dette her?

Om det er det nettsiden jeg tror det er så er ikke det reelle prisvurderinger. Det er bare basert på hva boligen ble solgt for sist og gjennomsnitts kvmpris i ditt område.

Anonymkode: 3b365...5eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi hadde verdivurdering av megler for en uke siden. Huset vårt er 230kvm, 1mål tomt, med utleiedel, god utsikt og garasje. Den ligger i en blindvei i ett attraktiv område med nærhet til alt. Huset vårt er totalrenovert både innvendig og utvendig. Ett dødsbo på andre enden av gata, ble lagt ut idag av samme megler. Dødsboet ligger nærmere en bråkete vei, det er fukt i grunnmuren, mugg i veggene. Huset har ikke blitt pusset opp siden 1930-tallet. Mindre tomt, huset er 80kvm mindre enn vårt og deler av huset er bygget ulovlig og er pålangt riving av kommunen. Den ligger i tillegg i nærheten av en høyspentmast. Den har heller ingen utleiedel. Solforholdene er dårlig. 

Likevel er dødsboet priset 5millioner mer enn huset vårt. Vi hadde noen som banket på døren vår for 2år siden og ville gi oss 11mill for huset vårt, før vi begynte å pusse opp. Det var vi ikke interessert i. 

Megler mente at huset vårt ikke er verdt mer enn 10. Vi har ikke spesiell smak når det gjelder interiør. Jeg vil heller si helt plain, men jeg har fått mange følgere på instakontoen min etter at jeg begynte å legge ut bilder av huset og tilbakemeldingene har vært gode. Samt at bildene mine har blitt brukt som inspo av andre. 

Tar megler feil her? Burde jeg sjekke med en annen megler? Jeg skjønner ikke hvordan prisforskjellen er så stor. Han var veldig ivrig på å ta oppdraget og har ringt oss hver dag siden om at han har kjøpere som er veldig interessert og da slipper vi den "tunge" prosessen med å rydde før fotografering og ha åpne visninger. 

Jeg takker på forhånd for svar:) 

Har nabo større tomt? Kanskje tilleggstomt som du ikke vet om?

Anonymkode: 2a054...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det står jo på HI at det er samme megler...

TS: sjekk med flere meglere. Mulig megler har baktanker med huset deres.

Anonymkode: 3e87e...43c

Haha åja, my bad. 

Men da er jo TS sitt hus lett verdt mer ut fra de opplysningene som oppgis her. Kanskje det er eierne av det andre huset som har insistert på altfor høy verditakst, og så prøver han å slippe unna med en enklere jobb på dette huset. Til og med slippe visning. Og hvis TS sitt som er bedre går for mindre, så kan han vise til det til eierne av dødsboet og presse ned prisen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange meglere priser dyrere fordi de tjener mere provisjon hvis huset går over takst! Ganske kjent hva de driver med og blitt godt kritisert. De tar x antall prosenter av takst men tar en mye høyere prosent av salget hvis den går over takst. 

Anonymkode: 5e91c...638

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange meglere priser dyrere fordi de tjener mere provisjon hvis huset går over takst! Ganske kjent hva de driver med og blitt godt kritisert. De tar x antall prosenter av takst men tar en mye høyere prosent av salget hvis den går over takst. 

Skrev feil, mener priser LAVERE. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi! Det var jeg faktisk ikke klar over. Jeg hadde en annen megler hit idag. Han mente at huset var verdt rundt 15, mens nabohuset mente han var overpriset. Han viste meg flere tilsvarende hus i nabolaget som aldri kom ut på Finn, men som ble solgt til rundt prisen. Da jeg sa at vi "trodde" huset var verdt rundt 10, sa han at det var lokkepris og anbefalte ikke å legge ut annonse til den prisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...