AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #1 Skrevet 15. september 2017 Normalt sett er jeg veldig for at alle gjester skal spise seg mette, men noen ganger lurer jeg på hvor grensa går for å være en dårlig vert og over i en litt uhøflig gjest i stede. Ei venninne eier ikke bunn når hun er gjest. Så lenge det finnes mat i kjeler, spiser hun. Mens andre forsyner seg 1-2 ganger, kan hun gå på både nummer 4 og 5. Og aldri av tilbehøret. Jeg tviler litt på at hun er så skrubbsulten, og tenker hvor mye høyde for dette skal man ta? Kjøper dere inn ekstra mye mat for slike personer, eller tar dere høyde for at alle spiser både kjøtt og tilbehør i normale mengder, og ikke går på runde 4 og 5 hvor de bare spiser kjøttet? Sist jeg hadde henne til middag hadde jeg laget mat som normalt skal rekke til 8-10 personer. Vi var fire stykker, og det ble tomt... Men usikker på om jeg burde lage mat til dobbelt så mange pga en person? Hva gjør dere? Anonymkode: 5e9c4...48e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #2 Skrevet 15. september 2017 Når jeg har middagsgjester legger jeg opp maten på tallerkener og serverer. Da får alle en porsjon, og så spør jeg om de vil ha mer etterpå (da sier de fleste nei). Test den varianten neste gang, og sjekk reaksjonen. Det er jo noe vi alle finner oss i når vi spiser på restaurant. Anonymkode: 1eeba...b16 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #3 Skrevet 15. september 2017 Dårlig bordskikk når du er gjest, kaller jeg dette. Ha på serveringsfat. Send det rundt, og la henne få sist. Skal vel noe til at hun tømmer fatet. Så sender du rundt runde nr 2. Når du ser at de er straks ferdig, så unnskylder du deg litt for å gå fra bordet,si du skal forberede desserten litt. Jeg hadde ikke kjøpt inn til 8 når det er 4, men laget normale porsjoner. Anonymkode: 82430...938 1
Gjøksuppe Skrevet 15. september 2017 #4 Skrevet 15. september 2017 Lag noe hun ikke liker Du kan jo kanskje lage en enkel suppe med brød til forret, eller så blir det å porsjonere ut maten på tallerken.
happiest Skrevet 15. september 2017 #5 Skrevet 15. september 2017 Har vært i besøk hvor verten skjærer opp kjøtt ved bordet og legger på gjestenes tallerken i porsjoner. Ikke spør da hvor mye de vil ha, de som ikke ønsker så mye pleier som regel selv å si i fra "en liten porsjon takk". Eller så har de dandert kjøtt på tallerkene på kjøkkenet. Så har tilbehøret stått på bordet så en kan forsyne seg underveis. Spør om noen vil ha mer etter første porsjon. Ta med ut tallerknene eller skjær opp ved bordet og legg på selv. Da kan du beregne andre porsjon utifra hvor mange som vil ha. Sørg for at ikke alt tilbehøret er på bordet, ha noe på kjøkkenet så du kan fylle på. Dersom hun gjesten forsyner seg mye så sørger du for å sende skålene med tilbehør motsatt vei slik hun blir sist. Hvordan gjør hun det selv når hun er vert?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #6 Skrevet 15. september 2017 Hun er mer sparsommelig hjemme hos seg selv. Så lenge vi er der i det minste. Har oftest bare satt fram ting på bordet, men ryddet vekk etter de fleste er forsynte, men hun kan og da gå på kjøkkenet etter hvert og hente seg mer. Men det sitter litt langt inne å bare sette ned foten og si kutt ut... Anonymkode: 5e9c4...48e
The Kitten Skrevet 15. september 2017 #7 Skrevet 15. september 2017 Jeg har en onkel som er sånn som venninnen din. Løsningen har blitt at han får forsyne seg sist, for han eier ikke tanke for at det ikke er greit at en person tar alle de beste stykkene til seg selv og at kanskje folk vil ha påfyll.
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #8 Skrevet 15. september 2017 Jeg ser for meg flere mulige scenarier her: 1. Hun er storspist, svært aktiv, har høy forbrenning og trenger mye næring. I så fall er det slemt og å skulle sulte henne. 2. Hun lider av overspising som spiseforstyrrelse. I dette tilfellet er tankene dine og de svarene du har fått verken empatiske eller til hjelp på noen som helst måte. 3. Hun er grådig. Det er jo ikke akkurat et sjarmerende personlighetstrekk, men den som snakker på denne måten om vennene sine er kanskje ikke så veldig mye bedre selv? 4. Kanskje det er du som er uvanlig småspist og ikke har forståelse for at andre har behov for større porsjoner enn deg selv? Vi som lesere kan jo ikke vite om det er du eller venninnen din som er den normale her (om noen av dere). Sånn generelt: vokt deg vel for å sette deg på din høye hest og kritisér andre på den måten du gjør. Anonymkode: 8ff9d...afa
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #9 Skrevet 15. september 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hun er mer sparsommelig hjemme hos seg selv. Så lenge vi er der i det minste. Har oftest bare satt fram ting på bordet, men ryddet vekk etter de fleste er forsynte, men hun kan og da gå på kjøkkenet etter hvert og hente seg mer. Men det sitter litt langt inne å bare sette ned foten og si kutt ut... Anonymkode: 5e9c4...48e Da hadde jeg sagt høyt noe om at det var bra du lagde litt ekstra for da har du til middag i morgen også. Anonymkode: 25818...649 1
AnonymBruker Skrevet 16. september 2017 #10 Skrevet 16. september 2017 Jeg har noen sånne på besøk og lager alltid ekstra mat. Hvis det er noe jeg vil "spare" setter jeg det til side, før gjestene forsyner seg. Jeg velger ofte å handle inn kjøtt på tilbud når jeg skal ha de gjestene. Hvis ikke blir det veldig dyrt. Man kan godt ergre seg over sånne folk, men det ligger ofte en grunn bak. En jeg kjenner ble mishandlet som barn og nektet mat. Mannen er over 60, men det slipper ikke taket. Han forsyner seg mye mer enn andre og klarer ikke alltid å se at andre også vil ha "det beste". Hvis det kun er oss som kjenner han godt tilstede, så sender vi til hverandre først. Er det flere så sender jeg rundt flere fat, men fordeler litt skjevt, slik at jeg sikrer de andre gjestene. Jeg har også gjester som er veldig allergiske mot endel grønnsaker, da er det naturlig at de forsyner seg med mer kjøtt. Tilsvarende vet jeg om folk som ikke klarer konsistensen på kjøtt, og spiser masse tilbehør. Så hvis du har mulighet så hadde jeg laget ekstra mat, hvis ikke hadde jeg lagt opp porsjoner på tallerkenen Anonymkode: 90cc7...f3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå