yabbadoo Skrevet 15. september 2017 #1 Skrevet 15. september 2017 Vi bor i et rekkehus i borettslag med bad fra byggeår ca 1991/92. Vi har byttet kjøkken og valgte å ikke pusse opp badet fordi det å ta bad+kjøkken vil koste mer enn vi får igjen ved et salg. Men badet er ganske ukoselig så jeg kunne tenke meg å gjøre litt. Badet består av tapet og våtromsplater i våtsonen og linoleumsgulv. Jeg kunne tenke meg å male veggene og muligens legge nytt gulvbelegg samt å bytte ut møblene. Ser for meg at vi kan koste på oss en 30-40 000. Er det noen som har gjort lignende og har tips? Er det urealistisk å få gjort badet fint til den summen?
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #2 Skrevet 15. september 2017 Å lappe på et bad som er 25 år gammelt ser jeg ikke vitsen i. Tenker det er penger ut av vinduet. Du kan kjøpe nye baderomsmøbler for å få det litt finere. Men hadde ikke begynt på å bytte ut gulvet uten å bytte alt. Anonymkode: c2aa3...56a 2
yabbadoo Skrevet 15. september 2017 Forfatter #3 Skrevet 15. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Å lappe på et bad som er 25 år gammelt ser jeg ikke vitsen i. Tenker det er penger ut av vinduet. Du kan kjøpe nye baderomsmøbler for å få det litt finere. Men hadde ikke begynt på å bytte ut gulvet uten å bytte alt. Anonymkode: c2aa3...56a Nei, jeg tenker jo det også.. det er bare det at gulvet er så grusomt at det er nesten ikke vits i å gjøre noe annet hvis det likevel skal bli værende. Føler jo også at "å lappe på badet" er bortkastet sånn fornuftig sett, da det uansett må tas skikkelig av de neste eierne og dermed ikke vil gjøre noe med verdien. Men så er det jo dette med trivsel da...
dillyduzit Skrevet 15. september 2017 #4 Skrevet 15. september 2017 (endret) Er det våtromsbelegg på gulvet du tenker på når du skriver linolium? I såfall ville jeg ha påkostet meg å legge ned fliser. Om alt er vanntett og slik som det skal (sjekk grundig med fuktmåer) så kan du faktisk bruke det belegget som en membran, og da spart deg for mye arbeid. Fliser kan du legge selv om du ikke har ti tommeltotter. Å male veggen høres bra ut, som regel kan det males over tapet, men det kan være greit å sjekke at det ikke er vinyltapet. Det finnes mange våtromsmaling typer ute på markedet i dag, så for et lite bad burde ikke dette koste mer enn 100lapp for ca 10kvm2. Når det kommer til innredning så kan det være greit å ikke velge det dyreste med tanke på avkastning ved et eventuelt salg, men heller noe som ser stilrent og moderne ut i en billigere prisklasse. Nytt blandebatteri både på vask og i dusj kan gjøre underverker. Det finnes mange DIY løsninger for typiske gammeldagse lamper, dette kan jo være noe å se på dersom man vil få det til billigst mulig. Men igjen, du kommer billigere unna uten ti tommeltotter enn dersom du vil ansette noen å gjøre jobben. - Vi skal selge huset, men velger å ta det av markedet nå snart dersom ingen melder interesse. Vi har dog allerede fliser på veggene, men gulvet - herre jesus fucking christ for noe jævelskap de har lagt ned av gulv. Vi tjener mest sannsynligvis ikke på noe at vi "pusser" opp badet, men om vi ikke får solgt er det bedre at vi er fornøyd med badet enn å måtte banne oss over hvordan det ser ut. (Ja, tenk, de har lagt to forskjellige typer gulv i dusj og på resten av badet, i tillegg er det lagt på en så hensides jævlig måte at vi må legge ned sokkelflis, eventuelt ta av de nederste flisene) Endret 15. september 2017 av dillyduzit
yabbadoo Skrevet 16. september 2017 Forfatter #5 Skrevet 16. september 2017 På 15.9.2017 den 21.40, dillyduzit skrev: Er det våtromsbelegg på gulvet du tenker på når du skriver linolium? I såfall ville jeg ha påkostet meg å legge ned fliser. Om alt er vanntett og slik som det skal (sjekk grundig med fuktmåer) så kan du faktisk bruke det belegget som en membran, og da spart deg for mye arbeid. Fliser kan du legge selv om du ikke har ti tommeltotter. Å male veggen høres bra ut, som regel kan det males over tapet, men det kan være greit å sjekke at det ikke er vinyltapet. Det finnes mange våtromsmaling typer ute på markedet i dag, så for et lite bad burde ikke dette koste mer enn 100lapp for ca 10kvm2. Når det kommer til innredning så kan det være greit å ikke velge det dyreste med tanke på avkastning ved et eventuelt salg, men heller noe som ser stilrent og moderne ut i en billigere prisklasse. Nytt blandebatteri både på vask og i dusj kan gjøre underverker. Det finnes mange DIY løsninger for typiske gammeldagse lamper, dette kan jo være noe å se på dersom man vil få det til billigst mulig. Men igjen, du kommer billigere unna uten ti tommeltotter enn dersom du vil ansette noen å gjøre jobben. - Vi skal selge huset, men velger å ta det av markedet nå snart dersom ingen melder interesse. Vi har dog allerede fliser på veggene, men gulvet - herre jesus fucking christ for noe jævelskap de har lagt ned av gulv. Vi tjener mest sannsynligvis ikke på noe at vi "pusser" opp badet, men om vi ikke får solgt er det bedre at vi er fornøyd med badet enn å måtte banne oss over hvordan det ser ut. (Ja, tenk, de har lagt to forskjellige typer gulv i dusj og på resten av badet, i tillegg er det lagt på en så hensides jævlig måte at vi må legge ned sokkelflis, eventuelt ta av de nederste flisene) Jeg mener nok våtromsbelegg ja.. hvordan vet jeg om det er vinyltapet eller ikke? Går det evt an å tapetsere utenpå den tapeten vi har nå? Ser for meg at når vi tar ned de gamle møblene er det masse hull i veggen. Vi har nok ikke direkte ti tommeltotter. Vi får til de enkle tingene vi prøver på, men nå har vi to veldig små barn og ikke akkurat mye fritid til overs til oppussing, så det frister mest å bare sette bort alt av arbeid egentlig. Til og med malingen 😂 Får en rørlegger hjem på mandag, kanskje han har noen lure ideer.. egentlig frister det mest å bare ta hele badet ordentlig, men da bruker vi nok like mye som verdiøkningen her har vært, og mtp at vi håper å flytte om noen år er vel det neppe så klokt. Halvparten av veggene her er noe som ser ut som gammeldagse våtromsplater. Er det noe som kan males tror du? I så tilfelle bør vi vel bytte ut dusjhjørnet med et dusjkabinett? Dusje rett på maling er vel uansett ikke å anbefale?
asterix Skrevet 16. september 2017 #6 Skrevet 16. september 2017 Et bad på 25 år med dusjhjørne har garantert fuktskader, så å flikke på det kun kosmetisk er ren idioti.
Leo Skrevet 16. september 2017 #7 Skrevet 16. september 2017 Gammeldagse våtromsplater kan males med utmerket resultat! Jeg malte våre for 12 år siden og det ble så bra at de er der enda siden de, og røropplegg, varmekabler osv. teknisk sett, er i god stand stand. Dusjkabinett har vi imidlertid investert i og det er nok det som redder malingen. (Og skal du/dere kjøpe dusjkabinett så anbefaler jeg Novellini. Det koster litt ekstra, men etter å ha kjøpt 4 - 5 forskjellige dusjkabinetter i løpet av noen få år og ikke vært fornøyd med noe annet så anbefaler jeg disse. Vvskupp.no har gode priser). Vil du male platene så er det følgende fremgangsmåte som gjelder: Vask grundig med for eksempel salmiakk. La tørke godt og puss lett over med fint sandpapir. Støvsug og vask igjen. Mal to - tre strøk med heft- eller sperregrunn. (Platene trekker ikke maling i det hele tatt, så viktig med mange, tynne strøk for å unngå at malingen renner. Bruk skumgummirull!) Mal minst to strøk med Jotuns våtromsmaling (Eller tilsvarende) til at du ser at det dekker skikkelig. Velg en farge på malingen som harmonerer med gulvbelegget og spe på med tilbehør som matcher.
Leo Skrevet 16. september 2017 #8 Skrevet 16. september 2017 11 minutter siden, asterix skrev: Et bad på 25 år med dusjhjørne har garantert fuktskader, så å flikke på det kun kosmetisk er ren idioti. Nope! Baderomsplatene som ble lagt på den tiden er langt mer motstandsdyktige mot fukt enn nyere bad med fliser etc. Ble de riktig lagt har de faktisk bedre motstandsdyktighet mot fuktskader enn fliser. Badet her i huset er faktisk nesten 25 år gammelt med fliser, plater etc. intakt og rørleggeren som bor her kvier seg faktisk for å renovere det nettopp fordi kvaliteten på arbeidet og materialene er så mye bedre enn den man finner når bad pusses opp med fancy løsninger til mange hundre tusen
_Mayhem_ Skrevet 17. september 2017 #9 Skrevet 17. september 2017 Har dere god nok avstand mellom dørlist og gulv kan dere fint legge på nye fliser. Det finnes ett produkt en murer brukte som er som flytende sandpapir og gir god heft. Ved å bruke øglend sine firkantede aluminium rister(3mm) kan en elektriker også feste på en devi varmekabel matte (disse bygger svært lite, 3-4mm) og er beregnet for lite flytsparkel over. Som regel er det følerrøret som bygger mest (16mm) men disse kommer også i 10mm.
yabbadoo Skrevet 17. september 2017 Forfatter #10 Skrevet 17. september 2017 13 timer siden, asterix skrev: Et bad på 25 år med dusjhjørne har garantert fuktskader, så å flikke på det kun kosmetisk er ren idioti. Alternativet er jo at vi ikke gjør noenting og det blir jo ikke mindre fukt av det.
yabbadoo Skrevet 17. september 2017 Forfatter #11 Skrevet 17. september 2017 13 timer siden, Leo skrev: Nope! Baderomsplatene som ble lagt på den tiden er langt mer motstandsdyktige mot fukt enn nyere bad med fliser etc. Ble de riktig lagt har de faktisk bedre motstandsdyktighet mot fuktskader enn fliser. Badet her i huset er faktisk nesten 25 år gammelt med fliser, plater etc. intakt og rørleggeren som bor her kvier seg faktisk for å renovere det nettopp fordi kvaliteten på arbeidet og materialene er så mye bedre enn den man finner når bad pusses opp med fancy løsninger til mange hundre tusen Dette er jo betryggende å vite
yabbadoo Skrevet 17. september 2017 Forfatter #12 Skrevet 17. september 2017 13 timer siden, Leo skrev: Gammeldagse våtromsplater kan males med utmerket resultat! Jeg malte våre for 12 år siden og det ble så bra at de er der enda siden de, og røropplegg, varmekabler osv. teknisk sett, er i god stand stand. Dusjkabinett har vi imidlertid investert i og det er nok det som redder malingen. (Og skal du/dere kjøpe dusjkabinett så anbefaler jeg Novellini. Det koster litt ekstra, men etter å ha kjøpt 4 - 5 forskjellige dusjkabinetter i løpet av noen få år og ikke vært fornøyd med noe annet så anbefaler jeg disse. Vvskupp.no har gode priser). Vil du male platene så er det følgende fremgangsmåte som gjelder: Vask grundig med for eksempel salmiakk. La tørke godt og puss lett over med fint sandpapir. Støvsug og vask igjen. Mal to - tre strøk med heft- eller sperregrunn. (Platene trekker ikke maling i det hele tatt, så viktig med mange, tynne strøk for å unngå at malingen renner. Bruk skumgummirull!) Mal minst to strøk med Jotuns våtromsmaling (Eller tilsvarende) til at du ser at det dekker skikkelig. Velg en farge på malingen som harmonerer med gulvbelegget og spe på med tilbehør som matcher. Tusen takk for tips!! Kjekt å høre at det kan bli så bra.
AnonymBruker Skrevet 17. september 2017 #13 Skrevet 17. september 2017 Er ikke dette eieren av bygget skal sørge for? Anonymkode: d8183...032
yabbadoo Skrevet 17. september 2017 Forfatter #14 Skrevet 17. september 2017 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ikke dette eieren av bygget skal sørge for? Anonymkode: d8183...032 Borettslaget har bare ansvar for utvendig vedlikehold hadde vært veldig greit om de hadde ansvar for å pusse opp badet, men den gang ei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå