Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Okei, jeg skal ta privatisteksamen nå i høst fordi jeg mangler ett fag for å få generell studiekompetanse. Jeg tilhører reform 94. Har fått høre at den mattekarakteren som er på kompetansebeviset ikke gjelder lenger? At alle fra reform 94 må ta ny matte om de finner ut at de vil studere videre. Stemmer dette? Jeg har tenkt å søke på høyskole gjennom 23/5 regelen på studieretning hvor alle kommer inn, uavhengig av karakterer (siden jeg har ræva karakterer og ikke har ønske om å ta opp flere enn det faget jeg mangler) jeg vil jo tro at har man matte, så har man matte. De kan vel ikke si at alle som er 30 år nå, må ta opp matte for den gjelder ikke lenger?

Anonymkode: 5608a...cdf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 minutter siden, Ullvott skrev:

Det sikreste svaret får du om du kontakter Samordna opptak, men utfra det jeg leser på Samordna opptaks nettsider så høres det feil ut. Slår man opp på studiekompetansefagene og velger Reform 94, så står det at 5 uketimer matematikk dekker kravet til studiekompetanse. 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/studiekompetansefagene/

Okei, takk. Har sendt mail til studieveiledningssenteret i kommunen for å høre. Var på møte hos de i januar og da nevnte de ingenting om ny matte. Men fikk høre av noen andre som driver å tar opp fag at de må ha ny matte. Blir jo livredd :link:

Skrevet
5 minutter siden, Ullvott skrev:

Har du og dine venner gått allmennfag/studiespesialisering eller har dere gått yrkesfag m/påbygg? Den som har bakgrunn fra yrkesfag må nok ta mer matte for å bli godkjent. 

https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/generell-studiekompetanse/yrkesfag-paabygg/

Gikk tegning, form og farge. Det het ikke studiespesialiserende når jeg gikk, men kullet under meg kalte det det.

Skrevet

OK, da gikk du jo yrkesfag, og må nok ha mer matte. 

Skrevet
7 minutter siden, Ullvott skrev:

I alle dager.. det suger jo. 

Skrevet

Den matten du eventuelt trenger for å komme inn på et studie som ikke har noe karakterkrav kan da ikke være så veldig vanskelig. Mestrer du greit engelsk? I så fall vil jeg anbefale khanacademy som har videoleksjoner for matte. NDLA (ndla.no) har også veldig gode ressurser (videoer, prøveoppgaver osv) for alle mattefagene i VGS i dag.

P (Praktisk, for dem som vil ha P2)
P2
T (Teoretisk, for dem som skal gå S eller R)
S1 - S2 (Samfunnsfaglig, for dem som vil fortsette på studier innenfor økonomi og samfunnsfag)
R1 - R2 (Realfaglig, påkrevd for å veldig mange naturvitenskaplige studier m.m.)

Anonymkode: a9f16...ae5

Skrevet

Selv om du skal søke inn på 23/5 regelen må du ha bestått blant annet matte tilsvarende studiekompetanse.
Det står helt spesifikt på samordna opptak sine sider at matte fra yrkesfag reform 94 ikke er nok for å søke opptak via 23/5. 
Du må ikke ha ny matte, du må bygge på det mattefaget du har fra før. 

Skrevet

Men jeg gikk jo ikke yrkesfag. Jeg gikk på det som het tegning, form og farge alle tre årene. Grunnkurs, vk1 og vk2. Når man går yrkesfag har man vel bare to år på vgs og så ut i praksis?

Skrevet
35 minutter siden, Ullvott skrev:

Det er jo ikke yrkesfag? 

Anonymkode: f974c...c27

Skrevet

Dette fant jeg på samordna opptak sine sider. I og med at jeg mangler 1 fag for å få generell studiekompetanse, vil jeg jo tro at ved å ta det faget at jeg oppnår generell studiekompetanse? Og at den matematikken jeg har fra vgs gjelder?

"Har du fullført vidaregåande skule etter 1996?

Viss du har fullført vidaregåande skule mellom 1996 og 2009, har du fått opplæring under Reform 94. Da har du generell studiekompetanse viss du har fullført og bestått ei av følgjande studieretningar:

allmenne, økonomiske og administrative fag

idrettsfag

musikk, dans og drama

naturbruk avslutta med VKII naturforvaltning

formgjevingsfag med VKI og VKII tegning, form og farge

medier og kommunikasjon

grunnkurs og VKI yrkesfag og VKII allmennfagleg påbygging

Når du har fullført og bestått alle fag og eksamenar, får du eit vitnemål der det står at du «har oppnådd generell studiekompetanse».

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...