Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hvilken assosiasjon får du når du hører ordet kirke? 

Og hvilke assosiasjoner får du når du hører ordet pinsekirke? 

Endret av Arielle
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kirke: gammel steinbygning med tårn, pluss prest, salmer og gamle damer.

Pinsekirke: tungetale, sektliknende samfunn, kunstige overdrevne smil og påtatt lykke.

• Liker 1
Skrevet

Kirke: Høytidelighet, tradisjon, tvang, plikt, tungsinn, utdatert og gammeldags.

Pinsekirke: Utbrytersekt fra kirken. Skremmende.

Skrevet (endret)

Kirke Jesus. 

Sitat

Endret av omarel
Skrevet
2 timer siden, Arielle skrev:

Jesu legeme. 

Tungetale, helbredelse og ellers stort fokus på "nådegaver". Konserter er vel også noe som hører med.

Skrevet

Kirke: Ro , fabelaktig kunst, behagelig atmosfære 
Pinsekirke: Sterk tro, jesus, lærdom

Anonymkode: 66f78...fac

Skrevet

Glede, frihet, nestekjærlighet, samfunnsengasjement og positivitet.

• Liker 1
Skrevet

Kirke:
Et samlingssted hvor mennesker i utgangspunktet kan få høre sannheter fra Guds ord.

Pinsekirke:
Karismatisk kirke med overdreven og uriktig vekt og forståelse av tungetale og nådegaver, inkludert spirituelle innskytelser som ikke er grunnfestet i Bibelen.

Skrevet

Takk for svar alle som har svart så langt 🙂. Jeg ønsker gjerne svar fra flere.

Skrevet
On 16/09/2017 at 11:18 AM, LuxLucet said:

Kirke:
Et samlingssted hvor mennesker i utgangspunktet kan få høre sannheter fra Guds ord.

Pinsekirke:
Karismatisk kirke med overdreven og uriktig vekt og forståelse av tungetale og nådegaver, inkludert spirituelle innskytelser som ikke er grunnfestet i Bibelen.

Kan jeg spørre hva du mener med det uthevede? :) Gi gjerne noen helt konkrete eksempler. 

Anonymkode: 3e9fe...74c

Skrevet

Kirke: kjedelig

pinsekirke: tungetale 

Anonymkode: 403b3...201

Skrevet
På 19.9.2017 den 0.47, AnonymBruker skrev:

Kan jeg spørre hva du mener med det uthevede? :) Gi gjerne noen helt konkrete eksempler. 

Selvfølgelig kan du det, jeg kom tross alt med en alvorlig anklage.
Men jeg må samtidig fortelle litt om bakgrunnen for pinsebevegelsen.
Bevegelsen gikk ut fra protestantismen fordi det ble tillagt andre verdier som ikke var (og er) forenelig med bibelsk tro. Pinsebevegelsen i Norge stammer fra the pentecostal movement i Amerika, hvor blant annet Kenneth Hagin, Kenneth Copeland og Benny Hinn er fremtredende personer som har vært med på å danne bevegelsen – som igjen baserer seg på «Word of Faith movement». WoF-læren innebærer bl.a at Jesus tok Satans natur og ble synd. Den forkynner også det samme som mange andre new-age religioner, nemlig at man selv kan bli og er «gudelik». 
Jeg tror ikke det er så mange slike forkynnelser i Norge, men dette er altså hvor pinsebevegelsen har sitt utspring fra. 

Men tilbake til Norge, så har disse menighetene stor vekt på tungetale – akkurat slik som den amerikanske versjonen. Og her er en av åpningene til spiritismen innbydelse i kristne kretser.
Jeg skal prøve å unngå å gå i dybden, og hoppe rett til svaret: pinsebevegelsen vektlegger tungetale mer enn hva tungetale egentlig er. De er av den oppfatning av at å «tale i tunge» er et tegn på Den Hellige Ånds berøring – som selvfølgelig kan være sant, men ikke når det foregår utenfor de bibelske rammer.

Tungetale er ikke annet enn et allerede eksisterende språk i denne verden (Apg. 2:5-8).
Men pinsemenigheter er av den oppfating av at tungetale er et himmelsk (eller utenomjordisk) språk, og de henviser seg til Rom. 8:26 og 1. Kor. 14:14 som støtte for deres påstand, hvor også «englers tunger» blir nevnt. Men det er et problem – i grunnteksten blir ordet «tunger» oversatt fra det greske ordet «glossa» som betyr språk eller dialekt som allerede eksisterer på jorden – ikke et himmelsk eller ukjent språk. De tolker det ikke i rette sammenheng.

Grunnen til at de mener man kan be på et ukjent språk (altså tungetale, jf. deres egen tolkning) er fordi at Satan således ikke kan forstå hva de ber om – og da kan han heller ikke hindre eller ødelegge for dem -, og det er kun Gud som vet hva det blir bedt om fordi dem «ber i ånden». Selv ikke den som ber selv vet hva han ber om fordi han ber på et ukjent språk … Men Gud har aldri sagt at vi skal be slik.
Jeg vil redegjøre kort hvorfor disiplene fikk evnen til å tale i tunger:
- det var mennesker «fra hvert folkeslag» (Apg.2:5-8) med forskjellige språk og dialekter som var samlet på stedet.
- og disiplene skulle forkynne Jesus.
Disiplene gjorde ikke annet enn å snakke på folkeslagenes dialekter og språk. 

Pinsemenigheten vektlegger tegn og nådegaver som et bevis på DHÅ, fremfor å se hva hensikten faktisk er med nådegavene. Når de ber i tunger kommer de bare med babbel som får dem til å høres ruset ut.
Det skal også sies at mange mistolker tungetale med «god grunn», for de moderne oversettelsene i dag (bortsett fra den engelske King James-utgaven) har utelatt viktige ord som endrer hele konteksten – til tross for at grunnteksten har med de viktige ordene. Men når aldri disiplene ble funnet i å be i tungetale, så er det heller ingen grunn til å begynne med en slik praksis.

• Liker 1
Skrevet

Pene bygninger og kjedelige stunder :laugh:

Pinsekirke vet jeg ikke noe om. 

Anonymkode: af34e...608

Skrevet

Kirke: Et hus som ble bygd for å samle inn penger under påskudd av at det var guds hus. 

Som om gud er mer tilstedeværende der enn andre steder..

Pinsekirke: Pinsemenigheten og rusmisbrukere.

Anonymkode: 4f6db...6fd

Skrevet

Kirke: kjedelig, død, trøst, pene bygninger, tradisjon, religion osv 

pinsekirken: pinsebevegelsen, protest, tungetale, komisk (beklager alle jeg måtte fornærme nå, men det ser unektelig og høres utrolig komisk ut), gammeldags, støy, osv

Gjest making.a.mess
Skrevet
På 15.9.2017 den 13.57, Arielle skrev:

En følelse av å bli tvingt til noe dørgende kjedelig jeg ikke har lyst til. 

Det er barndommens skolegudstjenester som har gitt den følelsen. Men alt i kirken er fortsatt dørgende kjedelig. Den dystre stemningen gjør seg kun i begravelse. Kirken vet å ta gleden vekk fra dåp og bryllup hvertfall. 

Pinsekirke har jeg aldri vært i, assosiasjonen blir til mennesker med skylapper for alt annet enn religion og regler

Skrevet
1 hour ago, LuxLucet said:

Selvfølgelig kan du det, jeg kom tross alt med en alvorlig anklage.
Men jeg må samtidig fortelle litt om bakgrunnen for pinsebevegelsen.
Bevegelsen gikk ut fra protestantismen fordi det ble tillagt andre verdier som ikke var (og er) forenelig med bibelsk tro. Pinsebevegelsen i Norge stammer fra the pentecostal movement i Amerika, hvor blant annet Kenneth Hagin, Kenneth Copeland og Benny Hinn er fremtredende personer som har vært med på å danne bevegelsen – som igjen baserer seg på «Word of Faith movement». WoF-læren innebærer bl.a at Jesus tok Satans natur og ble synd. Den forkynner også det samme som mange andre new-age religioner, nemlig at man selv kan bli og er «gudelik». 
Jeg tror ikke det er så mange slike forkynnelser i Norge, men dette er altså hvor pinsebevegelsen har sitt utspring fra. 

Men tilbake til Norge, så har disse menighetene stor vekt på tungetale – akkurat slik som den amerikanske versjonen. Og her er en av åpningene til spiritismen innbydelse i kristne kretser.
Jeg skal prøve å unngå å gå i dybden, og hoppe rett til svaret: pinsebevegelsen vektlegger tungetale mer enn hva tungetale egentlig er. De er av den oppfatning av at å «tale i tunge» er et tegn på Den Hellige Ånds berøring – som selvfølgelig kan være sant, men ikke når det foregår utenfor de bibelske rammer.

Tungetale er ikke annet enn et allerede eksisterende språk i denne verden (Apg. 2:5-8).
Men pinsemenigheter er av den oppfating av at tungetale er et himmelsk (eller utenomjordisk) språk, og de henviser seg til Rom. 8:26 og 1. Kor. 14:14 som støtte for deres påstand, hvor også «englers tunger» blir nevnt. Men det er et problem – i grunnteksten blir ordet «tunger» oversatt fra det greske ordet «glossa» som betyr språk eller dialekt som allerede eksisterer på jorden – ikke et himmelsk eller ukjent språk. De tolker det ikke i rette sammenheng.

Grunnen til at de mener man kan be på et ukjent språk (altså tungetale, jf. deres egen tolkning) er fordi at Satan således ikke kan forstå hva de ber om – og da kan han heller ikke hindre eller ødelegge for dem -, og det er kun Gud som vet hva det blir bedt om fordi dem «ber i ånden». Selv ikke den som ber selv vet hva han ber om fordi han ber på et ukjent språk … Men Gud har aldri sagt at vi skal be slik.
Jeg vil redegjøre kort hvorfor disiplene fikk evnen til å tale i tunger:
- det var mennesker «fra hvert folkeslag» (Apg.2:5-8) med forskjellige språk og dialekter som var samlet på stedet.
- og disiplene skulle forkynne Jesus.
Disiplene gjorde ikke annet enn å snakke på folkeslagenes dialekter og språk. 

Pinsemenigheten vektlegger tegn og nådegaver som et bevis på DHÅ, fremfor å se hva hensikten faktisk er med nådegavene. Når de ber i tunger kommer de bare med babbel som får dem til å høres ruset ut.
Det skal også sies at mange mistolker tungetale med «god grunn», for de moderne oversettelsene i dag (bortsett fra den engelske King James-utgaven) har utelatt viktige ord som endrer hele konteksten – til tross for at grunnteksten har med de viktige ordene. Men når aldri disiplene ble funnet i å be i tungetale, så er det heller ingen grunn til å begynne med en slik praksis.

Takk for utdypende svar :) Kan jeg da spørre deg om omtalen av tungetale i 1. Kor 14? Eksempelvis står det i vers 2: "For den som taler i tunger, taler ikke for mennesker, men for Gud. Ingen kan forstå ham, for han taler hemmeligheter ved Ånden." (Jada, jeg vet jeg bruker 2011-utgaven, som du har problemer med, men det er den jeg har tilgjengelig akkurat nå.) Kapitlet inneholder mye om tungetale, og da også om tolkning av tungetale. Slik jeg forstår det, er det altså ikke slik at tungetalen er utelukkende for å forkynne på andre språk (kanskje ikke engang i hovedsak dette). 

Skrevet
På 21.9.2017 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Takk for utdypende svar :) Kan jeg da spørre deg om omtalen av tungetale i 1. Kor 14? Eksempelvis står det i vers 2: "For den som taler i tunger, taler ikke for mennesker, men for Gud. Ingen kan forstå ham, for han taler hemmeligheter ved Ånden." (Jada, jeg vet jeg bruker 2011-utgaven, som du har problemer med, men det er den jeg har tilgjengelig akkurat nå.) Kapitlet inneholder mye om tungetale, og da også om tolkning av tungetale. Slik jeg forstår det, er det altså ikke slik at tungetalen er utelukkende for å forkynne på andre språk (kanskje ikke engang i hovedsak dette). 

Kapittel 14 kan være litt vanskelig, men det hele handler om å snakke språk som tilhørerne kan forstå, og at dersom man taler et ukjent språk uten å ha en til å oversette, så bør man heller la vær å snakke. Dette var et ganske kort svar uten særlige begrunnelser, men jeg kom over denne artikkelen for en stund siden som går litt i dybden om akkurat 1. Kor. kapittel 14 og dens omhandling av tungetale. Kanskje den vil oppklare litt mer :)

Skrevet
På 15.9.2017 den 13.57, Arielle skrev:

Tvang, indoktrinering, intoleranse, overgrep. Det er i grunn det samme med pinsekirke, men jeg tenker at det nok er hakket mer sekt-lignende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...