AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #1 Del Skrevet 15. september 2017 hei min bror har cøliaki og jeg som søster har veldig lyst til å lage middag til han har dere noen gode middags tips? som ikke bare er kylling og ris o.l? Anonymkode: a25fc...c7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #2 Del Skrevet 15. september 2017 De fleste middager er jo glutenfrie, med mindre man lager pasta, burger, pizza eller jevner sauser med hvetemel. Ovnsbakte rotgrønnsaker til kjøtt eller fisk, feks - man kan feks ha kyllinglår eller kyllingfileter med feta under skinnet i form sammen med grønnsaker, urter og olivenolje, evt også litt balsamico og sitron, og steke i ovn til alt er ferdig. Jeg har også fått sansen for polenta i det siste, det går fort å lage og kan brukes der man ville brukt potetmos (men det er jo også glutenfritt, da), eller i stedet for pasta, feks serveres med en god bolognese til, eller med kjøttboller i tomatsaus. Grønnsakspuréer er også smart om det er saus som er problemet - feks av blomkål, sellerirot, gulrøtter (med ingefær), søtpotet eller gresskar... Litt pannestekt eller ovnsstekt kjøtt eller fisk til,gjerne marinert litt på forhånd, og man trenger ikke mer. Det er jo også mulig å servere mye godt til ris, feks alle typer hjemmelaget curry, eller ting med båtpoteter til, feks en god biff, båtpoteter, grønne bønner, ovnsbakte tomater og kryddersmør på kjøttet. Anonymkode: b3c59...f2e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #3 Del Skrevet 15. september 2017 Jeg har cøliaki og middag er i grunn null problem. Du kan kjøpe torosauser som er glutenfrie, for eksempel er Bretange kyllingsaus glutenfri. Det er også bernease, men les ALLTID bakpå uansett. Taco er jo godt, og hvis dere vil ha pizza er det bare å enten lage deigen selv med å kjøpe glutenfri mix for pizzadeig og så gjøre som anvist og så kjevle den ut ved at man bruker bakepapir på begge sider av deigen med litt olje på hvert bakepapir og så kjevle oppå bakepapiret (fordi glutenfri deig blir klissete) eller kjøpe ferdig glutenfri deig (er vel Peppes som selger ferdige deiger i butikk?) I gul pakke. Anonymkode: 3c06a...0c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå