Gå til innhold

Bloggere og tilbakemeldinger

Djevelensadvokat

Anbefalte innlegg

Inspirert av andre innlegg, ønsker jeg å diskutere dette emnet litt mer generelt. Bloggere mottar mange tilbakemeldinger hver eneste dag. I kommentarfeltet sitt, på andre sosiale medier, og her på KG, for å nevne noe. Det har vanligvis blitt fokusert på de negative tilbakemeldingene. Kommer man med et kritisk eller negativt svar, kan man bli puttet inn i gruppen "haters" uansett om det er ren nedrakking eller å sette fingeren på noe som er etisk tvilsomt.

Men hva med de positive kommentarene? Dersom bloggingen kan ha negative følger på kort eller lang sikt, men man blir drevet frem av et heiakor? I kommentarfeltet eller her på KG(!)

Og hva gjør det med et menneske å være hyppig omtalt, på lang sikt? Spesielt selvvalgt kjendisskap, som hos bloggere. Blir man mer egosentrisk eller mer usikker? Og hva skjer når oppmerksomheten tar slutt og det blir stille rundt en? 

Noen som har noen linker eller interessante teorier? :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, Djevelensadvokat skrev:

Inspirert av andre innlegg, ønsker jeg å diskutere dette emnet litt mer generelt. Bloggere mottar mange tilbakemeldinger hver eneste dag. I kommentarfeltet sitt, på andre sosiale medier, og her på KG, for å nevne noe. Det har vanligvis blitt fokusert på de negative tilbakemeldingene. Kommer man med et kritisk eller negativt svar, kan man bli puttet inn i gruppen "haters" uansett om det er ren nedrakking eller å sette fingeren på noe som er etisk tvilsomt.

Men hva med de positive kommentarene? Dersom bloggingen kan ha negative følger på kort eller lang sikt, men man blir drevet frem av et heiakor? I kommentarfeltet eller her på KG(!)

Og hva gjør det med et menneske å være hyppig omtalt, på lang sikt? Spesielt selvvalgt kjendisskap, som hos bloggere. Blir man mer egosentrisk eller mer usikker? Og hva skjer når oppmerksomheten tar slutt og det blir stille rundt en? 

Noen som har noen linker eller interessante teorier? :)

Man gjør seg selv avhengig av andres bekreftelser...kall det at man blir en klikkoman..Spesielt ser man det hos bloggere som sliter mentalt iflg dem selv..for det man ikke har i seg..det må man hente utenifra. Og bekreftelser via klikk/likes og kommentarer er måten å gjøre det på. Jeg tror en del bloggere blir mer og mer usikre på seg selv, for grensene for klickbait/blogghoreri er skremmende lav hos enkelte. Alt for penger og alt for klikk. Om det er å *selge barna* eller seg selv..who cares virker det som. Nitrist utvikling og kanskje ikke så rart at køene med unge som trenger terapi blir lengre og lengre. Vet disse bloggerne hvem , hva de er uten blogg/pc/insta/snap?

Endret av Beatbox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg er overbevist om at @Beatbox er inne på noe vesentlig her: Bloggerne gjør seg avhengig av ekstern bekreftelse.

Vi vet at mobbing fører til psykiske problemer hos ofrene. I så henseende vil også denne overveldende rosen og smigeren også påvirke en person, men ikke nødvendigvis kun positivt. De færreste av oss mottar daglig den samme mengde komplimenter som en blogger gjør. Likeledes opplever de aller færreste av oss at vilt fremmede mennesker kommer opp til oss og sier "Du er så vakker", "Jeg skulle ønske jeg så ut som deg", "Du er helt fantastisk", osv. 

Det finnes undersøkelser som ser på hvilken effekt overdreven ros har på barn - og resultatet er at man skaper en bortskjemt og forvent drittunge, for å si det slik. 

Jeg betviler at effekten vil være noe annerledes hos rosabloggere. 

Hva som blir konsekvensene av dette hypermaniske ego-fokuset når den eksterne oppmerksomheten forsvinner, vil - om ikke annet enn psykologisk betraktet - bli interessant å bivåne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på er hva mener disse bloggerene er sjikane og hets?

Er det hets og sjikane om du kommer med kritiske spørsmål? Skal vi som lesere kun skrive ros uansett? Ja det er hets om du kritiserer barn og kropp men hva med vanlig ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er påfallende er at de fleste starter ut som veldig sympatiske, og ender opp totalt uten evne til selvkritikk.  

Helt enig i at den positive oppmerksomheten gjør noe med dem. Det er jo ikke normale tilbakemeldinger men mer i segmentet dyrking. 

I takt med å få flere lesere så får man jo da sikkert sin del av hets, men derfra til å avvise all kritikk er det et stykke. Kanskje er det en beskyttelsesstrategi, i og med at de må blokkere ut det som er av stygge tilbakemeldinger og så skjæres alt over samme kam.

Jeg heller nok mer til at de blendes av all positiv omtale og dermed blir høye på seg selv. Kombinert med den utpregede blogglandia-tanken om at alt er hat så er det jo veldig lett å diskvalifisere all kritikk. Den mest brukte hersketeknikken er jo at det er kvinner som utseendemessig, inntektsmessig og i det store og det hele alle andre dårlige kvaliteter, som står for kritikken med bakgrunn i misunnelse. Det sier ganske mye om et stort ego når de føler seg hevet over andre på denne måten. Akkurat som om løshår, akrylnegler, løsvipper og penger er det som gjør at du er mer verdt enn andre. 

Mange av dem har i alle fall mistet fotfestet fullstendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man forventer å bli hyllet opp og ned i mente uanfaensett hva man finner på å gjøre så forstår jeg fra de ødelagte bloggernes standpunkt at alle som ikke glorifiserer dem er kritiske, ofte feite og trygda sjalu kvinnfolk. Helt naturlig det i narsissismens verden 🙃

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

• Opprett ny...