Gå til innhold

Dokumentasjon for nav støtte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har melkeallergi. Det betyr at alt jeg kjøper må være melkefri, som de fleste vet er melkefri produkter en god del dyrere enn produkter som inneholder melk, jeg har fått beskjed av legen min at dette er noe jeg kan få støtte av nav til. 

I tillegg så har jeg eksem som legene ikke klarer å behandle, enkelt sagt så blør jeg i stykker mye tøy og sengetøy pga dette, dette er også noe jeg vet at jeg har krav på støtte til. 

Problemet mitt er at selvom jeg har fått dokumentasjon av legen min på dette så får jeg avslag av nav på økonomiskhjelp pga jeg må selv dokumentere det. Jeg skjønner rett og slett ikke hvordan jeg skal gjøre dette? 

Hvordan dokumenterer jeg at jeg må handle inn tøy oftere for å ikke gå i ihjelblødde gensere, er det slik at jeg må ta bilde av alt tøyet mitt for å bevise at jeg ikke har tøy uten blod på? Og hvordan gjør jeg det med allergien? 

Legen min mente at dokumentasjon fra han skulle være mer enn nok, noe det ikke var.

Anonymkode: 1f471...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det du søker om? Om det er grunnstønad må du dokumentere utgiftene dine - helst med kvitteringer.  Om du ikke har kvitteringer må du sannsynliggjøre hvor mye ekstra utgifter du har til kosthold og klær. 

Du kan sette opp et regnestykke som viser hvor mye ekstra du bruker per måned.. 

Anonymkode: 3ffbe...ace

• Liker 1
Skrevet

Ikke frekt ment men du bør kanskje lære deg å vaske klær/sengetøy det kommer blod på? 

Anonymkode: 1f82e...6a3

• Liker 2
Skrevet

Blør i stykker klærne? Klær ødelegges ikke av blod. Er det vaskemaskinen din det er noe feil på slik at klærne ødelegges i vask?

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ikke frekt ment men du bør kanskje lære deg å vaske klær/sengetøy det kommer blod på? 

Anonymkode: 1f82e...6a3

31 minutter siden, asterix skrev:

Blør i stykker klærne? Klær ødelegges ikke av blod. Er det vaskemaskinen din det er noe feil på slik at klærne ødelegges i vask?

Ts her

Jeg vet veldig godt at det er mulig å vaske vekk blod fra klær, men i den mengden her så uansett hva jeg gjør så kommer det stygge flekker på klærne, og i og med at de må vaskes så ofte og hardt så blir klærne fortere slitte og ødelagte. Jeg skal heller ikke skryte at jeg har den beste vaskemaskinen i verden, så selvfølgelig er det mulig at de ikke hadde blitt like ødelagte om jeg hadde hatt en ny vaskemaskin, men slikt har jeg dessverre ikke råd til. 

Hva er det du søker om? Om det er grunnstønad må du dokumentere utgiftene dine - helst med kvitteringer.  Om du ikke har kvitteringer må du sannsynliggjøre hvor mye ekstra utgifter du har til kosthold og klær. 

Du kan sette opp et regnestykke som viser hvor mye ekstra du bruker per måned.. 

Det er grunnstønad ja. Greia er at de mener jeg må sammenligne kvitteringer fra før jeg ble allergisk (noe som er flere år siden) og kvitteringer fra nå. Jeg skjønner bare ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette, jeg har jo ikke spart på kvitteringer fra før. Jeg har prøvde å søke om dette før, fikk avslag. Da hadde jeg satt opp et regnestykke pluss at jeg sammenlignet prisene på produker med og uten melk. 

Skrevet
4 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg vet veldig godt at det er mulig å vaske vekk blod fra klær, men i den mengden her så uansett hva jeg gjør så kommer det stygge flekker på klærne, og i og med at de må vaskes så ofte og hardt så blir klærne fortere slitte og ødelagte. Jeg skal heller ikke skryte at jeg har den beste vaskemaskinen i verden, så selvfølgelig er det mulig at de ikke hadde blitt like ødelagte om jeg hadde hatt en ny vaskemaskin, men slikt har jeg dessverre ikke råd til.

Legg klærne i bløt i salmiakkvann, før du vasker dem på vanlig måte.

Skrevet

Blod løsner dersom du legger tøyet i kaldt vann. 

Skrevet

Ts her

Det er grunnstønad ja. Greia er at de mener jeg må sammenligne kvitteringer fra før jeg ble allergisk (noe som er flere år siden) og kvitteringer fra nå. Jeg skjønner bare ikke helt hvordan jeg skal gjøre dette, jeg har jo ikke spart på kvitteringer fra før. Jeg har prøvde å søke om dette før, fikk avslag. Da hadde jeg satt opp et regnestykke pluss at jeg sammenlignet prisene på produker med og uten melk. 

Det er jo EKSTRA kostnadene de vil du skal dokumentere.. De vil jo da at du forsøker å dokumentere hvordan utgiftene har økt som følge av sykdommen. Alle har utgifter til klær og sengetøy, men hvor mye MER har du enn du ville hatt som frisk? Merk at ekstra utgiftene må tilsvare minst 670 kr per måned..

Når det gjelder matallergier er det nokså vanskelig å få dekket noe da melk ikke ansees som en nødvendig del av kostholdet. Utgiftene er ofte også ikke særlig store.. Du kan lese mer om det her i lovverket : 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/6-3-grunnstønad

Du bør lese vedtaket du har fått tidligere, og se på hvilket grunnlag de har gitt avslag. Det kan jo ganske enkelt være at du ikke fyller vilkårene for å få stønad...?

• Liker 1
Skrevet

Grunnstønad på grunn av ekstrautgifter til mat er uhyre vanskelig eller nesten umulig å få til. Utgiftene er nemlig ikke store nok. 

Hvis du blør så mye at sengetøy og klær blør i stykker så må du ha både blodmangel og en så pass alvorlig hudsykdom at du behandles på hudavdeling på universitetsnivå. Har du vært innlagt for hudsykdommen din? Da er det hudavdelingens lege som skriver søknadens legeerklæring. Er det så ille som du beskriver så undrer jeg meg på hvorfor du ikke er bandasjert med salvekompresser under klærne og hvorfor hudlegen ikke skriver søknaden? 

Anonymkode: 1a983...545

• Liker 1
Skrevet

Det billigste er å bytte ut melk med kalsiumrik mat, som for eks brokkoli, ikke bruke erstatninger. Samboer tåler ikke melkeprodukter, men han drikker/ spiser ikke erstatninger heller. Det kan ta tid å legge om en vane, men det finnes så mye god mat og drikke at å leve uten melkeprodukter går helt fint, og nå savner han det ikke lenger heller. Kanskje bortsett fra pizza. Men det er ikke verdens undergang å leve uten

Du kan alltids lage mat som bruker melkeerstatninger innimellom, men jeg ville heller gjort det til en helgekosgreie, enn noe du gjør hver dag

Anonymkode: 4c4b9...4ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...