Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er så sykt lei nå, lei av å gi opp dietten eller livsstilen som jeg gang på gang har begitt meg ut på. Lykkes en periode, så er det tilbake i gamle uvaner. Ser gravid ut, føler meg stygg og mislykket. Klarer ikke tenke på sex med typen, føler meg som en hvalross i senga... er 168 cm og ca 75 kg, magen er stor og fleskete. Hater kroppen min og vet ikke hva som skal klare å få meg på rett spor mtp diett. 

Hva lyktes du med? Hva var ditt vendepunkt? Please kom med råd! Blir gal snart!!

Anonymkode: d429e...a30

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kalorikontroll. Logger alt, og legger inn plass til noe å kose meg med.

Anonymkode: f10f1...e78

• Liker 2
Skrevet

Begynte rett og slett å spise mindre og gå turer hver dag. Det finnes ingen magiske triks utover det.

Jeg er 1.68 selv og veide 80 forrige sommer. Nå veier jeg 65, skal ned ytterligere noen kg.

Anonymkode: aadca...d7c

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor faller du tilbake til gamle vaner?
Gjør du for mye ut av det? Trener for hardt, spiser for lite?
Eller er det hverdagsstresset?
Noe annet?
Finn ut hva det er som gjør at du mislykkes og gjør noe med det. :)

Det er vanskelig å si hva som skal til. Jeg tror det handler om innstilling. Man må finne balansen mellom å være streng og dispilinert, men samtidig unne seg å kose seg.

Det viktigste jeg gjorde var å lære meg å si "åh shit i dag skeia jeg ut. Jaja, pyttsann. I morgen fortsetter jeg som før". Uten å "straffe" meg selv med å ikke spise noen ting dagen etterpå. Eller bli så skuffa over meg selv at jeg bare gir opp og liksågreit sluker en hel melkesjokolade. :P

• Liker 1
Skrevet

Konsekvent kaloritelling er det eneste som har funket for meg. Det nytter ikke å være vag om å "spise sunt" når man spiser mer enn man forbrenner. Utrolig kjedelig å måtte logge alt, men motiverende når man faktisk går ned i vekt.

Anonymkode: 322f8...5b2

• Liker 2
Skrevet

Det høres ikke ut som du har prøvd alt, du klarer bare ikke å gjennomføre over lengre tid. Nøkkelen er nok å gjøre små endringer som du kan leve med for resten av livet, ikke diett. Og kanskje jobbe med selvtilliten, tross alt kan du ikke være så svær med den vekta.

For øvrig er innlegget alt for generelt til at man kan gi mer konkrete råd. 

Anonymkode: 4054e...05e

• Liker 1
Skrevet

Spiser meg mett, men bare to store måltider om dagen (lunsj og middag). Frukt og nøtter ellers. Stopper å spise når jeg er mett, selv om det er litt på tallerkenen. 

Gjest Ingenting2
Skrevet

Du føler du har prøvd alt, men har du prøvd å fullføre noe? Få deg litt viljestyrke!

Skrevet

Du kan ikke bare prøve, du må gjøre. Dietter er bortkastet, og de er fremdeles dietter selv om du kaller det en livsstilsendring. Du må endre vaner til noe som får deg ned i vekt (og holder deg der) - det er i prinsippet kjempeenkelt: spis mindre, beveg deg mer, det gjelder for alle og dermed for deg også, det er tilogmed mulig å si ganske nøyaktig hvor mye en person bør spise ut fra høyde, vekt og kjønn. Men vanene må også være gjennomførbare, på ordentlig, ikke bare i teorien, og hva som er gjennomførbart, vil variere ganske mye fra person til person, så det må du selv ta en gjennomgang for å finne ut av. Noe vil kanskje virke gjennomførbart på krot sikt, uker, måneder (dietter), men det du trenger er noe som er gjennomførbart på lang sikt, år etter år (livsstilsendring).

Mitt vendepunkt var å slutte å høre på "gode råd", tips og anbefalinger, og isteden, nærmest det motsatte, begynne å utfordre alle oppleste og vedtatte sannheter om mat, vekt, slanking og mosjon. Jeg klarte å finne ut av forskjellen på teori og praksis, på det universelle og det individelle, på prosess og metode, på overordnede prinsipper og tips, på fysiologi og psykologi. Jeg fant ut av hvordan "følg pengene" fungerer når det kommer til vektmestring. Jeg måtte til slutt innrømme at mamma hadde rett i mye:
Det er det du spiser mellom nyttår og jul som teller, ikke det du spiser mellom jul og nyttår.
Spis opp det du har tatt til deg, og kjenn etter om du er mett før du forsyner deg en gang til.
Vann til maten, brus som kosedrikk.
Lørdagsgodt på lørdager, ikke hele uka.
Det er det du spiser etter at du er mett, som du legger på deg av.
Ikke ødelegg appetitten til middag.
Spis opp grønnsakene dine.
Del med broren din.
Det er ingen som tar fra deg det godteriet, du må ikke spise opp alt på en gang.
Hverdagsaktivitet har mye mer å si for vekta enn trening.

• Liker 2
Skrevet

For meg hjelper det veldig å loggføre hva jeg spiser i appen Lifesum (det finnes flere sånne apper så er bare å finne den man liker best)

Problemet mitt har alltid vært at jeg ikke aner hvor mye ting veier og hvor mange kalorier diverse ting inneholder. Så jeg kunne føle at jeg spiste kjempe sunt, problemet var bare at jeg spiste alt for mye av alt!

Når man lærer seg hvor mange kalorier man skal ha i løpet av en dag og hvor fort man faktisk kan gå over, lærer man fort å velge bedre :)

Gjest supernova_87
Skrevet

Ikke forvent raske resultater. Det fører bare til at man gir opp. 

Hva med å lese boken til Hege Gade. Lettlest og ganske kort. Peker på noen viktige aspekt ved tankene rundt vektnedgang.

Vektnedgang krever innsats. Men ofte ikke på de områdene man tror. Det er ikke nødvendig å kutte ut alt av ditt og alt av datt, og å trene 1 time hver dag. Trening er faktisk helt unødvendig (for vektnedgang men veldig bra for helsa). Jeg synes at det var enklere å trene den timen om dagen enn å spise skikkelig de andre 23, men for veldig mange er det maset på seg selv om å trene som gjør at de feiler. De klarer ikke det, får en følelse av å feile, og det gir større sjanse for å drite i hva man spiser også. Min erfaring er at mestringsfølelse er den beste motivator. Å legge opp til mestringsfølelse er å legge opp til at man fullfører og får til. Så gjør noen grep for at du skal kjenne mestringsfølelsen ofte. Da hjelper det ikke å sette seg mål som å gå ned en kilo i uka eller trene hver dag, da er det større sjanser for å føle at man feiler. 

Og gjør noe med selvbildet ditt. Jeg er adskillig tyngre enn deg men jobber med å ikke hate kroppen min og snakke stygt om den. For det går ikke å hate seg selv slank. Jeg har hatt sex som overvektig og kanskje partneren min da tenkte på det, men hva så? Vi hadde god sex sammen, han ga meg komplimenter og viste tydelig at han nøt det. Selvtilliten og positiv innstilling til seg selv og egen kropp er viktigere å ikke ha fett på magen. Så ja, gjør noe med selvbildet ditt, jobb aktivt med selvfølelsen din. 

Vendepunktet mitt var da jeg virkelig skjønte at det ikke var vits å gjøre det for noen andre, gjøre det fordi jeg må, gjøre det fordi jeg er misfornøyd med meg selv, for å få kjæreste, for å ikke være så tjukk og ekkel, gjøre det fordi "herregud veier jeg xx kg, jeg MÅ ta meg sammen nå, herregud ha litt viljestyrke da", men at jeg ville gjøre det fordi jeg fortjente en frisk, sunn og sterk kropp, og jeg fortjente at jeg tok vare på meg selv med å ikke ødelegge meg selv med mat og problematisk forhold til mat. Og kanskje du leser nå og tenker "det vet jeg jo", men gjør du det? Hvorfor prøber du å gå ned i vekt? Jeg visste disse tingene lenge, men jeg skjønte det ikke sånn skikkelig. Jeg var for fylt med selvforakt til å klare å se at jeg fortjente noe. Du må være ærlig med deg selv. 

Ta deg selv seriøst og slutt med diettene. Slutt å prøve ting du vet du har feilet med før. Ikke les svarene her og forkastelig dem for å prøve enda en diett som bare får deg til å føle deg som en taper. Du vet selv hvordan du reagerer på disse svarene, hvis du forkaster dem og tenker "dere forstår ikke hvor vanskelig det er" så tre jeg ikke du vil lykkes. Vær ærlig med deg selv og ta deg selv på alvor, for det fortjener du. 

Skrevet

Du har fått veldig mange bra svar her, TS, spesielt fra @Pringle og @Rainstorm. For min del "løsnet" det endelig etter at jeg sluttet å tenke dietter og slanking og sluttet å ha fokus på alt jeg ikke kunne spise. Spesielt det sistnevnte viste seg overraskende nok å være ganske avgjørende. Jeg har prøvd mange ulike dietter og "kosthold" gjennom årene, og det alle har felles, er at det er ganske mye fokus på hva du ikke kan/skal/bør spise. For min del førte dette etter hvert til at jeg nesten ikke klarte å tenke på annet, og dermed gikk jeg jo så klart på en kjempesmell og overspiste sjokolade, ost, brød og hva det nå var.

Da jeg sluttet å utelukke matvarer fra kostholdet mitt, ble alt mye enklere. Det gjorde det mulig å spise mat som jeg liker og er vant til å lage og samtidig holde meg innenfor "kaloribudsjettet". Når jeg slapp disse begrensningene, ble det faktisk også enklere å gjøre smarte og gode kostholdsvalg slik at jeg kunne spise meg mett og god på mat jeg likte uten å havne i kalorioverskudd. Med mindre fokus på mat fikk jeg også overskudd til å lære meg å kjenne på sult og metthetsfølelse, og å finne ut av hvilken mat som gjør meg mett og gir overskudd og som kroppen trives med. Pr. i dag er det derfor enkelte matvarer og annet jeg velger å for det meste holde meg unna, fordi jeg har lært meg at kroppen min reagerer negativt på det. Det er liksom ikke verd å spise den hvetebollen til fredagskaffen på jobben når jeg vet at det resulterer i 2-3 timer med oppblåst mage og luftsmerter, hvis du skjønner.

Det er viktig å nevne at for min del hadde trening også mye å si. Jeg fant en treningsform som jeg trivdes med og fant skikkelig motiverende, og det gjorde også at jeg fikk lyst til å spise sunnere, samtidig som jeg kunne ha et litt mer fleksibelt kaloriregnskap. Jeg hadde det heller ikke travelt, og brukte nesten et år på å gå ned 10 kg, men nå et halvt år etter holder jeg fortsatt vekta uten nevneverdige anstrengelser, fordi jeg har brukt tid på å skape rutiner for kosthold og fysisk aktivitet som jeg trives med. Eksempelvis var jeg nylig på ferie i Italia og Hellas og koste meg med god mat og vin uten å telle en eneste kalori. Jeg har ikke gått opp i vekt i det hele tatt i løpet av disse ukene, fordi jeg holdt meg til samme mengder mat som hjemme og vært i aktivitet med mye gåing og svømming.

Så TS - ta deg tid og tenk gjennom ting, vær tålmodig og ta deg tid til å lytte til kroppen din, for den er klok og vil at du spiller på lag med den. Lykke til :)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for alle svar :biggrin:

ts

• Liker 1
Skrevet
På 17.9.2017 den 20.06, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for alle svar :biggrin:

ts

Eneste som funker er å holde ut!

Sett deg først et mål på å spise sunt og godt HVER dag og å være i fysisk aktivitet 1 time HVER dag i 3 måneder. Ha EN kosedag i uka, der du kan spise litt mindre sunt. 

Etter 3 måneder så vil du se en enorm forandring og da vil du også få lyst å fortsette :) 

Anonymkode: 29d67...7b2

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eneste som funker er å holde ut!

Sett deg først et mål på å spise sunt og godt HVER dag og å være i fysisk aktivitet 1 time HVER dag i 3 måneder. Ha EN kosedag i uka, der du kan spise litt mindre sunt. 

Etter 3 måneder så vil du se en enorm forandring og da vil du også få lyst å fortsette :) 

Anonymkode: 29d67...7b2

Jeg tar deg på ordet 😉 I morgen er det mandag, og da starter ny uke med sunne måltider, samt trening. Denne uka har vært bra, spist stortsett riktig, men bare trimmet med vanlig gange, nå blir det litt høyere tempo på treningen. Føler at pulsen må være høyere for å få enda større utbytte av aktiviteten! Skal se fettet renner av fram mot jul 😉

Ts

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tar deg på ordet 😉 I morgen er det mandag, og da starter ny uke med sunne måltider, samt trening. Denne uka har vært bra, spist stortsett riktig, men bare trimmet med vanlig gange, nå blir det litt høyere tempo på treningen. Føler at pulsen må være høyere for å få enda større utbytte av aktiviteten! Skal se fettet renner av fram mot jul 😉

Ts

Du har fått veldig gode svar her. Dropp all diett. 

Tror du stresser for mye med det å gå ned i vekt. Da blir det uoppnåelig. Dropp dietter. Bare tell kalorier inn og ut, så merker du fort hvor du går feil. Du trenger bare gjøre dette en måneds tid før du har lært hvilke regnskap som passer deg. Og tenk langsiktig. Se for deg neste år. Ikke neste måned. Stress ned. 

Anonymkode: 7c868...48e

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har fått veldig gode svar her. Dropp all diett. 

Tror du stresser for mye med det å gå ned i vekt. Da blir det uoppnåelig. Dropp dietter. Bare tell kalorier inn og ut, så merker du fort hvor du går feil. Du trenger bare gjøre dette en måneds tid før du har lært hvilke regnskap som passer deg. Og tenk langsiktig. Se for deg neste år. Ikke neste måned. Stress ned. 

Anonymkode: 7c868...48e

Det er kloke ord å ta med seg videre. Takk 😊

Ts

Skrevet
På 15.9.2017 den 10.56, AnonymBruker skrev:

Er så sykt lei nå, lei av å gi opp dietten eller livsstilen som jeg gang på gang har begitt meg ut på. Lykkes en periode, så er det tilbake i gamle uvaner. Ser gravid ut, føler meg stygg og mislykket. Klarer ikke tenke på sex med typen, føler meg som en hvalross i senga... er 168 cm og ca 75 kg, magen er stor og fleskete. Hater kroppen min og vet ikke hva som skal klare å få meg på rett spor mtp diett. 

Hva lyktes du med? Hva var ditt vendepunkt? Please kom med råd! Blir gal snart!!

Som flere råder deg til: dropp dietter. 

Men, det er viktig å lære seg å like sunn mat. Og det gjør en (selvsagt) ikke ved å trøkke i seg kokte gulerøtter om en absolutt hater det, men ved å utforske mat nok til å finne ut hvor god sunn mat kan være. Ved å finne sunn, god mat som gjør at du kan spise deg mett på noe du har ordentlig lyst på og går og gleder deg til å ha til middag/kvelds/lunsj og som du vet du kan spise 5 dager i uka og beholde både vekt og helse, så unngår du å gå og glede deg til fett og kalorier. For det at fett og søtt er likere å lære seg å like betyr ikke at det er mindre sunn mat som er ordentlig god. Det er mye mer av den, faktisk. I endeløse variasjoner. 

Anonymkode: bc7b2...1d1

• Liker 3
Skrevet

Dropp dietter, det er livsstilen du må jobbe med. Finn et kosthold som kan vare livet ut, altså ingenting skal være forbudt å spise, men alt med måte. Tell gjerne kalorier i begynnelsen om du vil ha en ca oversikt, men det viktigste er å fokusere på helse foran vekt.

• Liker 2
Skrevet

Som flere sier, dropp dietter. Du må finne et kosthold som kan fungere over tid og det må være rom for å unne seg litt.

For meg løsnet det da jeg skjønte at det tar tid før metthetsfølelsen kommer. Derfor; ikke spis deg helt mett, og så vil metthetsfølelsen komme etter en stund. 

Ikke sett grytene på bordet, forsyn deg med det du skal ha og ikke gi deg selv anledning til å forsyne deg mer.

Finn erstattere for godteri.

Anonymkode: 8dff8...68e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...