AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #1 Skrevet 15. september 2017 Hele familien min har havnet i en vanskelig situasjon. dvs; broren min har iløpet av kort tid gått igjennom et samlivsbrudd,funnet seg ny leilighet, og prøver nå å stable seg på bena igjen. Ettersom han og exen har hatt en del felles regninger har han vært med på å betale disse for å bli ferdig med det. I en periode på snart 3 måneder har vi (jeg,mamma og pappa) vært nødt til å hjelpe han økonomisk,da han ikke får ting til å gå rundt. Med ny leilighet måtte han betale depositum og husleie naturlig nok. I flere uker har det gått på rundgang hvem som vipser penger til han. Nå har det gått så langt at han ikke tørr spørre mamma og pappa lenger,så da ringer han til meg hele tiden. Jeg har ikke råd til å sende penger til han hver uke, da jeg selv sitter med hus og hjem som må betales for. Vi har prøvd å satt ned foten og krevd at han må kontakte NAV. Han påstår at han har forsøkt,men kun fått avslag. Jeg vet ikke om han faktisk har gjort det,for noe sier meg at han ikke snakker helt sant. Han sa i en tidligere samtale at han ikke trodde at han kom til å få hjelp når de fikk kontoutskriftene hans, og fikk sett hva pengene gikk til...som oftes øl og snus. Men han har 2 barn som begynne å være hos han annenhver uke, og da kan jeg ikke forstå at han ikke skal få nødhjelp..? Fra neste måned vil ting bli bedre da han er ferdig med å betale til exen, og kun har sin egen økonomi å tenke på. Nå har jeg iløpet av 3 måneder donert bortimot 5 tusen kr av egen lomme til ham. Så sent som igår ringte han å ba om litt penger,for da var han helt fri for drivstoff, hadde kun kjeks i skapet, og barna skulle komme til han iløpet av helgen. Så da forsvant plutselig 500kr. Det verste er at man ikke får tilbake pengene han låner, for han har ikke penger å gi. Han og exen har slitt økonomisk hele tiden mens de har vært sammen... Nå først av kan han kanskje ha noe igjen på konto hver måned når regningene er betalt. men tilbake til spørsmålet; skal ikke Nav kunne hjelpe han når han ikke har et rødt øre på konto? Han bor ikke i samme kommune som meg,så jeg vet ikke hvordan nav er der han er. Men nødhjelp, er det ikke det de er her for? Anonymkode: 9d537...30e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #2 Skrevet 15. september 2017 Jo om man har mindre enn 5000 kr etter betalt husleie så skal nav gi støtte til resten så man er på minstegrensen på 5000 (5200 tror jeg det egentlig er nå). Det anses som godt levelig for mat og regninger. Om han hevder han ikke har noe penger på konto og ikke får sosialstønad fra nav bruker han pengene sine feil . Han sier selv han tror nav vil bruke kontoutskriften hans imot han og da har han jo ikke turt å søke, men ja nav gir han ikke penger for at han skal ha råd til øl og snus, da må han prioritere som alle andre må! Anonymkode: 0a2fb...c23 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #3 Skrevet 15. september 2017 Takk for svar. Ja det skjønner jeg, og det skjønner i grunnen han også. Vi er jo passelig irriterte på han ettersom han ringer å klager sin nød, også får vi vite senere at pengene man trodde skulle gå til mat,heller gikk til en sekser og snus. Men han unskylder seg med at han er avhengig og deprimert. Jeg personlig får så vondt i meg,så jeg klarer rett og slett ikke å snu ryggen til ham. Men så sitter jeg å klager etterpå. Men jeg tror ikke at han skal ha eg problem med å få nødhjelp,for denne måneden vil de kunne se at han har vært nødt til å betale resterende regninger. Han var blakk samme dag som han fikk lønn. Han har utbetalt 20K hver måned, jeg 23K ca. husleien hans er på 5K. Så da er bare småregninger han har ellers. Han har ikke bil at the moment. Mens jeg har huslån,bil, forsikringer, internett og strøm osv...alle de store utgiftene. Mens han i teorien skal ha 13-14 tusen til overs, så sitter jeg med 8-9 tusen når alt er betalt. Det begynner å bli veldig slitsomt.. Anonymkode: 9d537...30e
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #5 Skrevet 15. september 2017 Han kommer IKKE til å få hjelp fra nav med en inntekt på 23 tusen og husleie på 5 tusen. Det vil si at han skal ha 17 tusen til overs til regninger, mat og levepenger. Dette er LUKSUS. Sosialstønad gis til de som har kanskje 2-3 tusen til overs etter husleie, regelen er at man skal ha 5000 kr og de under det har rett på hjelp. Selv de fattigste må flytte til mindre og billigere bolig, selge bil og eiendeler, ikke ha noe formue osv for å få sosialhjelp. (Forresten skal de ha kontoutskrift fra de 3 siste mnd + selvangivelse for å sjekke inntekt og formue) Det er ikke nav eller skattebetalerne sin feil at han hadde gjeld med eksen og bruker tusenvis av kroner på øl nå. Hadde jeg vært deg hadde jeg blitt dritforbanna på han og sagt at hvis han er deprimert hjelper det hvertfall ikke å drikke øl og ødelegge den naturlige endorfinproduksjonen i hjernen hans og ødelegge forholdet til barna sine ved å være fattig alkoholiker og til familien sin ved å snylte på de. Han er voksen så han burde kunne sette opp og forholde seg til et budsjett selv men hvis du gidder å hjelpe han noe mer kan du be om innsikt i alle hans faste utgifter og sette opp en budsjettplan for han og evn passe på pengene hans for han så de går til det de skal. Vil han ikke ta i mot den hjelpa så kan han takke seg sjøl og ødelegge livet sitt frivillig enda mer. Anonymkode: 0a2fb...c23 2
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #6 Skrevet 15. september 2017 Han får ikke støtte av nav på den inntekten, ikke trenger han å skjerpe seg heller for dere forer han jo med ekstra penger. Her må dere rett og slett sette ned foten og løre dere å si NEI. Hvis han kalger over mangel på mat og ingen penger når barna kommer, så handler du en pose med nødvendig mat og kjører til ham hvis du vil hjelpe til. Ikke gi penger, han er en voksen mann som må forstå at å bruke opp pengene fører til trøbbel, og det er han og ikke familiens ansvar. Anonymkode: 4bb9c...5d9 2
asterix Skrevet 15. september 2017 #7 Skrevet 15. september 2017 Han får jo ikke nødhjelp fordi han har nok penger. Problemet er at han disponerer dem feil. Slutt å gi han penger. Hjelp han heller å sette opp et budsjett. Følger han det ikke er det han eget problem. Han er en voksen mann og det er hans eget ansvar å forsørge seg selv og barna sine. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå