Gå til innhold

Dere som har fått stønad fordi barnet ødelegger klær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når dere skulle sende inn kvitteringer osv. Hvor høyt ble beløpet på de 3 mnd. 

Er redd å levere inn en overdrivelse. Det blir liksom så mye må som han går opp en str. Og det er sesongskifte osv. I tillegg krever han mye tøy uten å ødelegge også fordi han er vanskelig å sta. Har litt dobbelt opp for å gjøre det litt enklere for oss i å ikke ødelegge dagen hans fordi vi har glemt støvler eller ikke hatt tørket ferdig. Og henger seg opp i hva som skal brukes til hva og når, så det blir litt ekstra der og

Anonymkode: fcd17...0dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når dere skulle sende inn kvitteringer osv. Hvor høyt ble beløpet på de 3 mnd. 

Er redd å levere inn en overdrivelse. Det blir liksom så mye må som han går opp en str. Og det er sesongskifte osv. I tillegg krever han mye tøy uten å ødelegge også fordi han er vanskelig å sta. Har litt dobbelt opp for å gjøre det litt enklere for oss i å ikke ødelegge dagen hans fordi vi har glemt støvler eller ikke hatt tørket ferdig. Og henger seg opp i hva som skal brukes til hva og når, så det blir litt ekstra der og

Dere vil ha stønad fordi dere glemmer støvler, og ikke klarer å planlegge nok til at nok klær er tørket? Altså, hæ?

Stønad fordi barnet har diagnose, er greit. Men å misbrule fordi ungen vokser/er sta.. Er det lov? Eller er det noe her jeg misforstår noe voldsomt? 

Anonymkode: 73b3d...d21

• Liker 8
Skrevet

Dere vil ha stønad fordi dere glemmer støvler, og ikke klarer å planlegge nok til at nok klær er tørket? Altså, hæ?

Stønad fordi barnet har diagnose, er greit. Men å misbrule fordi ungen vokser/er sta.. Er det lov? Eller er det noe her jeg misforstår noe voldsomt? 

Sikkert snakk om en unge med utfordringer og at dette går ut over klærne. 

Anonymkode: 75251...1bb

• Liker 1
Skrevet

Barnet har 3 diagnoser som gjør at han ødelegger klær ved å pille, rive, stikke, falle og bitte. Finner han noe skarp så blir det garantert hull i tøyet. Luer og genser halser blir utvidet. Armer og hals på gensere og jakker blir spist 

Men igjen så er han uorganisert, en del låst på hvordan ting skal være, vokser og sesongskifte. Som da påvirker beløpene. 

• Liker 2
Skrevet

Så nei jeg utnytter ikke systemet. Bare at jeg ønsker ikke feil sats om jeg skulle måtte betale tilbake fordi vi skulle vært på sats 2 og ikke 3 f. Eks. Og så vil jeg ikke ha sats 2 heller hvis 3 er riktig 

Så lurer derfor på hvordan det var for andre

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har 3 diagnoser som gjør at han ødelegger klær ved å pille, rive, stikke, falle og bitte. Finner han noe skarp så blir det garantert hull i tøyet. Luer og genser halser blir utvidet. Armer og hals på gensere og jakker blir spist 

Men igjen så er han uorganisert, en del låst på hvordan ting skal være, vokser og sesongskifte. Som da påvirker beløpene. 

Sånn å forstå. Leste innlegget helt feil :P

Helt ærlug tenker jeg at du heller kan "overdrive" enn "underdrive", og heller få et negativt svar en gang. Så får du sett hvor grensa går f.eks. eller ring inn og hør.  :)

Tenk på hva utgiftene blir og ta utgangspunkt i hva du tenker er realistisk/hvor mange plass som ila en mnd blir ødelagt. Husker mamma førte logg når hun fikk stønad pga min søster, hvor alt ble skrevet ned inkl. plagg hun måtte ha i bakhånd i tilfelle min søster plutselig nektet å bruke noe.. 

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så nei jeg utnytter ikke systemet. Bare at jeg ønsker ikke feil sats om jeg skulle måtte betale tilbake fordi vi skulle vært på sats 2 og ikke 3 f. Eks. Og så vil jeg ikke ha sats 2 heller hvis 3 er riktig 

Så lurer derfor på hvordan det var for andre

Tror heller du får sats 1? Var ihvertfall det mamma fikk for meg når jeg ødela/spiste på klærne mine 

Anonymkode: 8da9f...e76

Skrevet

Hvis det er sånn at hele dagen hans blir ødelagt om han må bruke joggesko til skole/bhg fordi man skal bruke støvler når det regner - så hadde jeg med verdens beste samvittighet skrevet opp et ekstra støvlepar altså.

Sesongskiftet er i alle fall en ypperlig anledning til å se hvor mye yttertøy dere kjøper inn til sesongen. 

Og begynn å skrive logg, som en over her sa. Da får du en reell og konkret oversikt over hvilke plagg som er blitt ødelagt. 

Hilsen mamma som flere størrelser i strekk kjøpte inn flere av favoritt-tightsen for å være sikker på å ha den tilgjengelig om frøkna en morgen ikke kunne bruke noe annet 😉

Anonymkode: c65ac...9bb

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Grunnstønad på grunn av ekstra slitasje på tøy, utstyr, vask av tøy (strøm og vaskemidler) er noe du får på grunn av ekstrautgifter altså utgifter du ellers ikke ville hatt. Når sesongen endrer seg og barnet har vokst fra klær det har (og som er brukbart/ikke utsatt for ekstraslitasje) så er ikke opp i størrelse eller normal mengde tøy for andre barn på samme alder å definere som ekstrautgifter.  Så her må du sortere, ellers gjør Nav dette for deg med hardere hånd enn du selv kan gjøre. 

Å sende inn kvitteringer har ikke vi gjort. Vi har gjort det som står i kriteriene, sannsynliggjort vårt ekstra behov. Dette har Nav godtatt. Ved siste gjenomgang av saken fikk vi til svar at saken var så grundig dokumentert at Nav så at ekstrautgiftene lang oversteg høyeste sats grunnstønad, så å ta en gjennomgangmpå saken så de verken hensynsmessig eller nødvendig. 

Så hvordan du bygger opp, underbygger og dokumenterer søknaden din, er her som ellers, avgjørende for hvordan Nav møter deg. 

Anonymkode: e575b...993

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også at du kun kan føre opp utgifter for de klærne som faktisk er ekstrautgifter. Dvs klær som må kjøpes inn fordi barnet har ødelagt noen av de klesplaggene som barnet trenger. Og normalt innkjøp av klær grunnet opp i størrelse, og normalt antall klesplagg som behøves for å bytte tøy (som friske barn også må ha), ikke skal dekkes av denne ordningen.

Anonymkode: fe265...c9d

• Liker 4
Skrevet

Snakker nav med skolen om stønaden? Om hans utfordringer rundt tøyet? Fordi det er ofte der ting skjer når tøy blir ødelagt. Vasker veldig mye tøy hjemme også fordi han tisser ofte på seg. Og han har utfordringer med å tenke logisk ved spising og drikking så om vi ikke bytter så går han skitten hele dagen. Og faller mye på grunn av CP, derfor ofte hull. Han sitter også å lager hull til tider med blyanter fordi han MÅ fikle på ting. River på knapper osv. Holder kvitteringene eller skal de også sjekke historikken hans?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Snakker nav med skolen om stønaden? Om hans utfordringer rundt tøyet? Fordi det er ofte der ting skjer når tøy blir ødelagt. Vasker veldig mye tøy hjemme også fordi han tisser ofte på seg. Og han har utfordringer med å tenke logisk ved spising og drikking så om vi ikke bytter så går han skitten hele dagen. Og faller mye på grunn av CP, derfor ofte hull. Han sitter også å lager hull til tider med blyanter fordi han MÅ fikle på ting. River på knapper osv. Holder kvitteringene eller skal de også sjekke historikken hans?

Faller han slik at skoene slites oftere enn hos andre barn på tilsvarende alder? Da fører du også opp ekstra skoslitasje. 

I tillegg så får du en uttalelse, skriftlig, fra dem som har tilsyn med han utover læreren? om hva som skjer på skolen. (Jeg tenker da om han ahr assistent el.)

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Faller han slik at skoene slites oftere enn hos andre barn på tilsvarende alder? Da fører du også opp ekstra skoslitasje. 

I tillegg så får du en uttalelse, skriftlig, fra dem som har tilsyn med han utover læreren? om hva som skjer på skolen. (Jeg tenker da om han ahr assistent el.)

Han faller slik at han ofte får hull på buksene. Skoene trør han også i stykker bak slik at de blir ubehagelige på fordi han ikke tar opp borrelåsen.. evig diskusjon fordi jeg prøver å få han til å forstå at han bruker like lang tid på å trø oppi som å åpne dem, men han gidder ikke å bøye seg ned. Han har miljøarbeider. Det med skoene er veldig frustrerende fordi vi må levere alle sko inn til ortoped for å skjære i og bygge opp, og man får kun 4 par dekket av nav i året.

Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han faller slik at han ofte får hull på buksene. Skoene trør han også i stykker bak slik at de blir ubehagelige på fordi han ikke tar opp borrelåsen.. evig diskusjon fordi jeg prøver å få han til å forstå at han bruker like lang tid på å trø oppi som å åpne dem, men han gidder ikke å bøye seg ned. Han har miljøarbeider. Det med skoene er veldig frustrerende fordi vi må levere alle sko inn til ortoped for å skjære i og bygge opp, og man får kun 4 par dekket av nav i året.

Da blir de ekstra skoene en del av ekstrautgiftene. Og miljøarbeideren eller andre kan underbygge dine "påstander" om ekstrautgifter overfor Nav. 

(Dette er et "drittarbeid" å finne ut av og å måtte argumentere og sloss for å få til.)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...