Gå til innhold

Når små barn får penger i gave...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å kjøpe klær/leker som barnet trenger eller er det en uskreven regel om at pengene skal spares til barnet kan bruke de selv?

Hilsen usikker mamma

Anonymkode: e3938...a79

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gir penger med tanke på at foreldre kan kjøpe noe barnet trenger/ønsker seg.

• Liker 1
Skrevet

Vi gjør begge deler - hvis barnet trenger noe så kjøper vi det. Hvis barnet har alt det trenger når vi får gaven så settes de inn på fondet deres.

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Om jeg gir penger i gave, så tenker jeg  ikke på hva de brukes til. Det er opptil foreldrene å bestemme om de brukes til klær, leker eller settes inn på sparekonto. Det finnes ingen regel på det.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

Det kommer an på hvor liten barnet er. Er det en ettåring som ikke skjønner konseptet penger og ikke kan ønske seg noe? Da er det helt innafor å kjøpe klær/leker du mener barnet trenger/har glede av.

Er barnet så stort at det skjønner hva penger er og synes det er gøy å putte penger på en sparebøsse og vet hva det vil si å spare til noe man ønsker seg? Da kan de godt spares til det barnet ønsker seg.

Skrevet

Når han var 0-3 år satt jeg det inn på konto, eller kjøpte noe han trengte. De fleste i min familie/omgangskrets gir ihvertfall penger for at vi skal kjøpe noe som vi vet han liker/trenger/ønsker seg. Nå er han 5 og da får han lov til å velge selv hva han vil kjøpe eller om han vil spare.

Anonymkode: 8fee1...ccc

Gjest Rosetelys
Skrevet

Om barna har trengt noe har jeg kjøpt til de. Har de alt de trenger og er for små til å ønske seg ræl å bruke pengene på har de blitt satt på konto. Når de får penger nå går de i sparebøssene og tas ut når de ønsker seg ting. Det meste går til sparing for ungene er ganske bortskjemt. De ønsker seg sjelden noe, og når de får penger til å kjøpe det de "ønsker" seg ønsker de seg det ikke så mye at de vil bruke egne penger på det.

Skrevet

Vi setter det foreløpig inn på kontoen hans. Han har bpde klær og leker så han klarer seg. Så inntill han er ganmel nok til å bestemme selv gjør vi det slik. Han er bare 2 år nå

Skrevet

Synes at småbeløp godt kan brukes på leker, mens større beløp bør man spare iallefall deler av, med mindre familien har veldig dårlig råd.

Skrevet

Hender barnet får penger som er øremerket feks. ny jakke eller annet hun trenger.

Andre pengegaver settes inn på barnets konto. 

Anonymkode: 9eb50...e98

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...