Gå til innhold

En med dysleksi på arbeidsplassen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil først bare starte med og si at jeg VET dette er en dum tanke, men kan ikke noe for det. Beklager om noen føler seg støtt.

Jeg har mistenkt i noen uker nå at en kolega på arbeidsplassen har dysleksi. Er kanskje veldig dømmende å feil av meg å skrive, men jeg takler ikke helt voksne mennesker som ikke klarer og skrive ordentlig. Blir egentlig litt flau, oppfatter de som 'dumme'. Hun prøver og henge seg på meg i lunsjen, og jeg rygger unna fordi jeg tenker at jeg ikke vil omgås 'dumme'. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, hun virker veldig interesert i å være venn med meg. Hva skal jeg si?

Anonymkode: 7ba2c...e85

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du er ikke akkurat dronningen av rettskriving selv, så ser ikke helt hvor fordommene dine kommer fra?

• Liker 29
Skrevet

Du skriver feil du også. 

De med dysleksi er ikke dum eller mindre intelligent. Derimot virker du dum i denne sammenhengen. 

• Liker 11
Gjest morhjertegod
Skrevet

Erna Solberg og Jens Stoltenberg har dysleksi, mener du de er dumme?

Gjest Esperanza98
Skrevet

Herligland.... Hvorfor har det noe å si at personen har dysleksi? Det gjør den ikke til en dårlig person. De fleste mennesker har noe, men de kan likevel ha venner, familie og fungere i jobbsammenheng. Skjønner ikke helt logikken din.

Hva er grunnen til at du ser på henne som dum? Det er ikke hennes feil om hun evt skulle hatt dysleksi. 

Skrevet
Akkurat nå, Esperanza98 skrev:

Herligland.... Hvorfor har det noe å si at personen har dysleksi? Det gjør den ikke til en dårlig person. De fleste mennesker har noe, men de kan likevel ha venner, familie og fungere i jobbsammenheng. Skjønner ikke helt logikken din.

Hva er grunnen til at du ser på henne som dum? Det er ikke hennes feil om hun evt skulle hatt dysleksi. 

Jeg mener ikke sånn dum, men er bare rart at voksne folk ikke kan skrive skikkelig, skjønner at de sliter, men synes det er litt merkelig.

• Liker 1
Gjest Esperanza98
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg mener ikke sånn dum, men er bare rart at voksne folk ikke kan skrive skikkelig, skjønner at de sliter, men synes det er litt merkelig.

Jeg forstår hva du mener. Men det blir som at det er rart at jeg er 19 år og har store problemer med å regulere og kontrollere følelsene mine. Men når man ser på at jeg har 2 diagnoser så gir det mening. Da er det ikke rart eller dumt utfra mine forutsetninger. Jeg er ikke dum fordeom. 

På samme måte er det rart at en voksen person ikke kan skrive ordentlig om den bare ikke kan det.  Men er det en grunn til det, som dysleksi, så gir det plutselig helt mening. Da er det ikke rart i det hele tatt når man ser på personens forutsetninger. 

Skrevet

Du burde vel strengt talt lære deg forskjell på og/å før du setter andre sine skriveferdigheter i bås? ;) Håper kollegaen din finner noen andre å henge med enn deg, så dømmende som du framstår i tankespinnet ditt.

Anonymkode: 29e31...af5

• Liker 7
Gjest morhjertegod
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du burde eller lese deg opp om Dysleksi, så kanskje du vil skjønne hvorfor de sliter med å skrive skikkelig. Kjenner jeg blir en smule provosert her, jeg har en sønn med dysleksi. Om du hadde vist hvor hard de må jobbe, hvor fortvilende og sårt det er, hvor mye de vil og prøver. Man kan med riktige skriveprogrammer, mye trening bli bedre, men dysleksi er ikke noe man velger, eller pga latskap. Les deg opp, så vil du kanskje ikke være så dømmende.

Skrevet

Kongen har dysleksi. Albert Einstein hadde lese og skrivevansker. Og mange andre som sikkert har gjort det bedre i livet enn du har. Dysleksi avgjør ikke om en person er "dum" eller ikke. 

Om man ikke klarer å være venn med en med dysleksi fordi at man ikke vil omgås "dumme", så sier det litt om seg selv....

Anonymkode: ede07...f77

• Liker 5
Skrevet

Jeg vil heller omgås folk som har dysleksi enn folk som er fordomsfulle og ser på andre som dumme fordi de ikke skriver så bra. Voksne mennesker som ikke "takler" andre mennesker på bakgrunn av en liten filleting som at de skriver dårlig synes jeg er umodne og mangler langt mer enn den som mangler skriveferdigheter. Å ha toleranse for andre er en del av det å være et voksent og ålreit menneske. 

Du skriver jo at du vet dette er dumt, hvorfor tar du deg da ikke i det når du vil trekke deg unna? Du vet ikke hva du skal gjøre, skriver du. Hvorfor lar du denne irrasjonelle fordommen bestemme? Det er jo ikke som om du ikke kan velge å akseptere henne som hun er? Du VELGER selv om du vil behandle henne bra eller unngå henne. Ikke lat som noe annet. 

Anonymkode: eb3aa...74a

• Liker 1
Skrevet

Lær deg å skrive riktig selv før du hakker på andre. 

Jeg håper virkelig at du ikke er min kollega.

Anonymkode: 7cb5f...f85

• Liker 4
Skrevet

Si til henne at du er en fordomsfull og lite intelligent person som er veldig opptatt av å fremstå som populær og perfekt, og at du ikke kan noe for at mener du er mye bedre enn de som sliter med skriving. Si at du ikke har nok innsikt til å sette deg ned å faktisk lese om skrivevansker, og at det egentlig ikke har noe med intelligens å gjøre. Forklar at du ikke er en varm person, men at du heller er så selvopptatt, at du bare knytter til deg mennesker som du mener, på din egen snevre måte, at de fungerer som pynt for din ego og selvbilde. Si at hun bør heller forsøke å bli venner med folk som ikke dømmer andre, da de er garantert mere spennende som samtalepartnere. 

Anonymkode: 3ecd7...c7b

• Liker 4
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Les deg opp om diagnosen du som et så smart. Det er ikke merkelig og hellet ikke latskap. Hjernen er bare litt annerledes konstruert, men de kan lære like godt som andre. Lydbøker et helt supert for de med dysleksi.

Jeg har ikke dyskeksi. Jeg er rettskrivingspedant, men rakker ikke ned på dyslektikere av den grunn. Jeg har en elendig autokorrektur og bommer på de bittesmå tastene på tlf, så det kan hende folk på kg tror jeg hat dysleksi.. . men dette er bare hastverk og lastverk fra min side som ikke ser over teksten før jeg trykker send.

Anonymkode: 6a7e8...fea

• Liker 1
Skrevet

Ha ha se bare her hvor jeg har kommet borti t i stedet for r.... 

Skrevet

Jeg har dysleksi,og jeg finer feil i hi, så da kan man jo lure på hvem som er dummest her...

Jeg synes du skal fortsette å holde deg unna jeg, kolegaen din fortjener bedre venner en deg.

Anonymkode: 9d323...a53

• Liker 5
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vil først bare starte med og si at jeg VET dette er en dum tanke, men kan ikke noe for det. Beklager om noen føler seg støtt.

Jeg har mistenkt i noen uker nå at en kolega på arbeidsplassen har dysleksi. Er kanskje veldig dømmende å feil av meg å skrive, men jeg takler ikke helt voksne mennesker som ikke klarer og skrive ordentlig. Blir egentlig litt flau, oppfatter de som 'dumme'. Hun prøver og henge seg på meg i lunsjen, og jeg rygger unna fordi jeg tenker at jeg ikke vil omgås 'dumme'. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, hun virker veldig interesert i å være venn med meg. Hva skal jeg si?

Det er ikke du som har dysleksi da? Når begynte man å skrive kollega med en l? Og/å feil og. Når du ramser opp ting, sp skal de skilles med og, ikke å..

Er det flere ting som ramses opp, skilles de med komma og "og" foran siste ordet. Fulgte du med i norsktimene?

• Liker 3
Skrevet

Ryddet for spekulasjoner, brukerdebatt og personangrep.

Edie, mod.

Skrevet

Jeg har dysleksi, har 4 år høyere utdannelse, kan 4 språk og er aktiv innen politikk. Er jeg dum?

Anonymkode: 94031...985

Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor TS skal være så stas å henge med for denne kollegaen.

Og når det gjelder dysleksi, var jo ts den rette ræva som feis, som flere har påpekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...