Gå til innhold

Slutte på utdanning og jobb i helsevesenet? Satset feil, men..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Studerer vernepleie, og har bare 1 år igjen, men jeg ønsker å slutte da jeg ikke ønsker dette allikevel. Har en eksamen som jeg har strøket på flere ganger, og jeg er utslitt av å tenke på å ta den flere ganger, da jeg rett og slett ikke har nok motivasjon for å fullføre studiet. Føler meg slem, men jeg blitt utslitt av å jobbe med mennesker over lang tid, og jeg ville slutte allerede på første året, men jeg tvingte meg selv til å tenke at jeg måtte jo fullføre.. Jeg er også veldig sliten av å jobbe jul, påske, nyttårsaften, og sommerferier mens alle andre har fri, og jeg synes ikke lønnen er så veldig mye å skryte av heller, da jeg vet at lønn ikke er alt, men jeg føler jeg jobber å jobber, men når lønna kommer så er det ganske lite.. Skal også sies at jeg har prøvd hardt å få fast jobb, men en mer kynisk sektor enn helse finner man ikke, da det er vanskelig å få noe fast, da mange går ufrivillig deltid. Planlegger barn med samboer innen ett år, og jeg kjenner at jeg gruer meg til å jobbe i turnus i det lange løp, spesielt etter vi har fått barn.

Alle mine praksisperioder har vært et rent helvete, og jobben jeg har hatt utenom har heller ikke vært den mest givende. Jeg har blitt utsatt for mye vold, trusler, psykisk mishandling på jobb, og selv om jeg har meldt avvik, så har jeg ikke følt at det har ført til noe bedre.I pleien har jeg fra før av en vond rygg, noe som har gjort det vanskelig å mestre oppgaver på jobb, noe som har ført til sykmelding opptil 3 ganger.

Nå må jeg vente til neste år med å ta eksamen på nytt om jeg ønsker, og jeg kjenner at motivasjon for å gjøre ferdig utdanningen er null.

Har jobbet med demente, eldre i pleie, og i bolig for psykisk utviklingshemmede. Har aldri fått fast jobb heller, så er sikkert ikke så flink i jobben heller, men jeg har jobbet utrolig mye på en bolig i Oslo i 2 år, og jeg føler jeg har gjort så godt jeg kan, da jeg ønsker alle mennesker rundt meg godt.

Har allerede jobbet som vikar i helsevesenet i snart 10 år, og jeg må si at jeg har funnet ut at dette er feil fordi jeg er kreativ, og derfor får jeg ikke brukt mine kreative sider i denne sektoren. Jobben krever å være nøye, noe jeg ikke er fra før, da jeg aldri har vært en detalj-person, noe som kan være skummelt om jeg ikke er nok konsentrert på jobb, og derfor kan jeg gi feil medisin, noe jeg aldri har gjort, men jeg er redd for å gjøre det. Har fra før ADD, noe som gjør det vanskelig å konsentrere seg i lengden om visse oppgaver, spesielt innenfor medisiner.

Er fra før av fagarbeider, og jeg angrer på at jeg valgte vernepleie som høyere utdanning, da grunnen til at jeg tok dette er fordi jeg tenkte at dette var noe jeg ville trives med, og det var trygt fordi jeg hadde jo fagbrev fra før av. Har mest lyst til å studerer noe kreativt, da jeg fra før kommer fra en familie som driver med dette, men det å starte på noe helt nytt er både skummelt og rart. Har allerede funnet en utdanning som begynner neste år som fører til jobb innenfor noe jeg brenner for, men jeg er redd for å satse, selv om dette er drømmen da jeg elsker å drive med foto og styling. Føler at jeg må fortsette i helsevesenet, fordi det er jo det jeg driver med.. 

Aner ikke hva jeg vil med dette? Men er det flere som har sluttet å jobbe i helsevesenet?

Anonymkode: a3ea2...69c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Har ikke noe jobberfaring og komme med, dessverre. Men; jeg gikk vernepleie i fjor, og begynte å tvile på om det var rett for meg utover. Sluttet etter første året, og begynte på et studie relatert til musikk i stedet. Har ikke angret et sekund :)

Skrevet
3 minutter siden, Mellifluous skrev:

Har ikke noe jobberfaring og komme med, dessverre. Men; jeg gikk vernepleie i fjor, og begynte å tvile på om det var rett for meg utover. Sluttet etter første året, og begynte på et studie relatert til musikk i stedet. Har ikke angret et sekund :)

Så godt det ikke bare er meg. 

Hva var det som fikk deg til å slutte? 

Var det interessen for jobben, det faglige, eller det sosiale? Og hva mener du om praksis, trivdes du, eller var det der du fant ut at det ikke var noe for deg?

Jeg tenker selv å satse på det jeg har brent får hele livet, men jeg er redd for å feile igjen.

Ts

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så godt det ikke bare er meg. 

Hva var det som fikk deg til å slutte? 

Var det interessen for jobben, det faglige, eller det sosiale? Og hva mener du om praksis, trivdes du, eller var det der du fant ut at det ikke var noe for deg?

Jeg tenker selv å satse på det jeg har brent får hele livet, men jeg er redd for å feile igjen.

Ts

Det handlet generelt om at jeg ikke vil være ansvarlig for andres liv, da jeg aldri kan være der 100% om det gir mening. Jeg innså det vel gjennom det faglige og at interessen ikke var der (som den burde), men det var da jeg var i praksis jeg ikke klarte bli kvitt følelsen av at jeg var totalt malplassert og at det var feil i forhold til brukerne jeg jobbet med. Reflekterte en del, da jeg skulle ønske jeg passet i helsevesenet, ettersom det er der jobbene er.

Min erfaring er at man burde gå for det man brenner for, så lenge man har troen på at man virkelig kan få det til. Vi har bare et liv, og det er grunn nok i seg selv til å satse på det man ønsker. Om man feiler, prøver man seg igjen. Lykke til! 

Skrevet
9 minutter siden, Mellifluous skrev:

Det handlet generelt om at jeg ikke vil være ansvarlig for andres liv, da jeg aldri kan være der 100% om det gir mening. Jeg innså det vel gjennom det faglige og at interessen ikke var der (som den burde), men det var da jeg var i praksis jeg ikke klarte bli kvitt følelsen av at jeg var totalt malplassert og at det var feil i forhold til brukerne jeg jobbet med. Reflekterte en del, da jeg skulle ønske jeg passet i helsevesenet, ettersom det er der jobbene er.

Min erfaring er at man burde gå for det man brenner for, så lenge man har troen på at man virkelig kan få det til. Vi har bare et liv, og det er grunn nok i seg selv til å satse på det man ønsker. Om man feiler, prøver man seg igjen. Lykke til! 

Ok, skjønner. 

Ja, vi lever bare en gang så jeg må si meg enig. 

Skrevet

Ts her. 

For meg er turnus og dårlig lønn noe som tar knekken på meg. Og i tillegg til å mange interesse for faget så blir jeg derfor usikker, men tenker at jeg kanskje får interesse senere, så føler at jeg bør fortsette. 

Skrevet

Du bør nok undersøke litt. Finn ut hva som interesserer deg og hva slags karriere du kan ha på bakgrunn av dine interesser. Det er ikke slik at alle studier passer for alle, og det er helt greit. 

Skrevet
1 minutt siden, reinsdyret skrev:

Du bør nok undersøke litt. Finn ut hva som interesserer deg og hva slags karriere du kan ha på bakgrunn av dine interesser. Det er ikke slik at alle studier passer for alle, og det er helt greit. 

Jobber med saken, og jeg håper jeg bli 100% sikker snart. 

Jeg har veldig lyst å legge helsevesenet på hylla, og heller jobber med det jeg har lyst til. 

Skrevet

Hvilken utdanning er det du tenker å ta?

Anonymkode: aeabe...eac

Skrevet

Hei! Jeg er vernepleier, har tatt noe videreutdanning og jobber nå som veileder/ kursholder/konsulent i en privat bedrift. Har 480 i årslønn og jobber kun dag. Fri alle helligdager, jul og påske og har full fleksitid/frihet. Jeg kunne heller aldri jobbet turnus i bolig eller sykehjem o.l. Jeg mener det er for "lettvint" å gi opp, og sjansen er der for at du gir opp og stryker om du velger noe helt annet også. Uansett hva du ønsker å jobbe med så står du mye sterkere om du har fullført! Det er også mange muligheten utenfor "helsevesenet" som vernepleier Mtp at du har med den sosialfaglige,pedagogiske og ledelse/organisasjonsteorien. 

Anonymkode: 4ba43...9eb

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er vernepleier, har tatt noe videreutdanning og jobber nå som veileder/ kursholder/konsulent i en privat bedrift. Har 480 i årslønn og jobber kun dag. Fri alle helligdager, jul og påske og har full fleksitid/frihet. Jeg kunne heller aldri jobbet turnus i bolig eller sykehjem o.l. Jeg mener det er for "lettvint" å gi opp, og sjansen er der for at du gir opp og stryker om du velger noe helt annet også. Uansett hva du ønsker å jobbe med så står du mye sterkere om du har fullført! Det er også mange muligheten utenfor "helsevesenet" som vernepleier Mtp at du har med den sosialfaglige,pedagogiske og ledelse/organisasjonsteorien. 

Anonymkode: 4ba43...9eb

Jeg orker ikke å gå mer skole dessverre, og jeg ønsker å starte opp noe for meg selv som min familie har gjort. 

Har studert allerede i 8 år, så har ikke mye studielån å gå på lengre. 

Er heller ikke så interessert i å bli vernepleier, selv om jeg valgte å gå utdanningen, noe som er synd da jeg angret på at jeg ikke sluttet tidligere.

Så bra du fikk en jobb du likte til slutt, det er viktig. 

Nei, turnus er noe dritt spør du meg, spesielt om man har barn osv..

Ts

Skrevet

Jeg studerte et helsefag,og hadde to eksamener igjen før jeg sluttet.Da hadde jeg brukt opp alle mine 3 forsøk + 2 ekstra innvilgede forsøk på den ene av eksamene og motivasjonen var lik null.

Praksisperiodene var kjedelige og jeg følte ikke at studiet og arbeidet samsvarte.I tillegg hadde jeg en svært vanskelig familiesituasjon med alvorlig sykdom.Jeg fikk heller ikke mer studiestøtte.

De som sier man gir for lett opp i en slik situasjon har nok aldri følt noe av dette på kroppen.Jeg studerte 4 år over normert tid,så å gi lett opp har jeg absolutt ikke gjort.Men det blir etterhvert et spørsmål om hvor mange år av livet man skal bruke på noe man ikke brenner skikkelig for,og ikke får til.

Det var vemodig og trist å slutte.Selvtilliten fikk seg en kraftig knekk.men samtidig var det en lettelse.Jeg valgte som deg å studere et helsefag fordi det føltes trygt.Nå ønsker jeg å velge en mer generell utdanning som kan brukes i flere bransjer.

Husk at uansett om dine år på vernepleierutdanningen ikke førte til en grad,eller blir brukt i jobbsammenheng så har den en verdi for deg personlig.Du har sikkert lært mye om deg selv.Hva du liker og ikke liker,og hva du passer til å jobbe med,og gjort deg erfaringer som du har vokst på personlig.Dette vil alltid ha en verdi for deg som menneske.

Anonymkode: 22aee...4c5

Skrevet

Altså, fullfør utdannelsen din. Du er idiot om du slutter så nærme målet. Selv om du ikke vil jobbe innen faget fremover er du svært godt tjent med å ta ferdig graden også ovenfor andre jobber. Det kan skille svært mye på lønn du får fra en annen jobb.

Anonymkode: d54a7...78a

Skrevet

Du behøver jo ikke å jobbe turnus. Du kan for eksempel jobbe i skole- og undervisningssektoren. 

Du vil vel også ha bedre lønn som vernepleier enn det du vil ha med fagbrevet? 

Anonymkode: 08163...0b4

Skrevet
På 15.9.2017 den 19.23, AnonymBruker skrev:

Altså, fullfør utdannelsen din. Du er idiot om du slutter så nærme målet. Selv om du ikke vil jobbe innen faget fremover er du svært godt tjent med å ta ferdig graden også ovenfor andre jobber. Det kan skille svært mye på lønn du får fra en annen jobb.

Anonymkode: d54a7...78a

Du må lese teksten igjen tror jeg. 

Skrevet
På 15.9.2017 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Du behøver jo ikke å jobbe turnus. Du kan for eksempel jobbe i skole- og undervisningssektoren. 

Ønsker ikke å jobbe på skole. Er også veldig vanskelig å få jobb på skole. Jeg vil bort fra hele helsevesenet. 

Ts

Skrevet
På 15.9.2017 den 19.08, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte et helsefag,og hadde to eksamener igjen før jeg sluttet.Da hadde jeg brukt opp alle mine 3 forsøk + 2 ekstra innvilgede forsøk på den ene av eksamene og motivasjonen var lik null.

Praksisperiodene var kjedelige og jeg følte ikke at studiet og arbeidet samsvarte.I tillegg hadde jeg en svært vanskelig familiesituasjon med alvorlig sykdom.Jeg fikk heller ikke mer studiestøtte.

De som sier man gir for lett opp i en slik situasjon har nok aldri følt noe av dette på kroppen.Jeg studerte 4 år over normert tid,så å gi lett opp har jeg absolutt ikke gjort.Men det blir etterhvert et spørsmål om hvor mange år av livet man skal bruke på noe man ikke brenner skikkelig for,og ikke får til.

Det var vemodig og trist å slutte.Selvtilliten fikk seg en kraftig knekk.men samtidig var det en lettelse.Jeg valgte som deg å studere et helsefag fordi det føltes trygt.Nå ønsker jeg å velge en mer generell utdanning som kan brukes i flere bransjer.

Husk at uansett om dine år på vernepleierutdanningen ikke førte til en grad,eller blir brukt i jobbsammenheng så har den en verdi for deg personlig.Du har sikkert lært mye om deg selv.Hva du liker og ikke liker,og hva du passer til å jobbe med,og gjort deg erfaringer som du har vokst på personlig.Dette vil alltid ha en verdi for deg som menneske.

Anonymkode: 22aee...4c5

Tusen takk for svar.

Ja, ikke alle forstår. Og hvorfor skal man på død å liv fullføre noe man ikke brenner for... jeg valgte utdanningen kun fordi det var enkelt å få jobb og fordi jeg ønsker å gjøre en forskjell, men det ble helt feil i lengden.. Er dritt lei av å jobbe turnus også så det er egentlig like greit. 

Ts

Skrevet
På 15.9.2017 den 19.32, AnonymBruker skrev:

Behøver ikke å jobbe turnus.....

Trur du det kryr av jobber for sykepleier og vernepleiere uten turnus? Det er mange om plassen å ofte vil de ha de mer erfaring så NEI! 

Er man sykepleier eller vernepleier så er det 90% sjanse for å jobbe i turnus, spesielt om man er under 40 år.

Foresten så er ikke lønne fra fag til Vernepleier stor. Jeg tjener 190 kr i timen nå, og som utdannet har jeg 200 timen...

Skrevet

Du virker som du allerede har bestemt deg, og du bør absolutt komme deg vekk fra helsevesenet (jeg på min side fatter ikke hvorfor noen vil jobbe der i det hele tatt, men dette handler ikke om meg:fnise:). Ang det andre spørsmålet ditt, så tror jeg foto og styling er en enda vanskeligere bransje å komme inn i. Jeg har drevet med foto selv, og funnet ut at jeg ikke er flink nok på å selge meg selv for å få oppdrag. Å kun være flink til å ta bilder holder ikke dessverre. En annen ting er at man lett mister interessen for hobbyen sin dersom man gjør det til et yrke. 

Finnes det ingen andre jobber du kunne tenkt deg? Man må jo ikke brenne 100% for yrket sitt, det tror jeg det er få som gjør. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...