AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #1 Skrevet 14. september 2017 Jeg går nå 3VGS og vurderer å prøve å forbedre karakterene mine i noen fag. De mest aktuelle å ta opp er geografi, sosiologi og sosialantropologi eller naturfag da dette er fag jeg fikk 4 i og vil prøve å få 6 i. Men jeg vurderer også å ta opp psykologi 1 eller samfunnsøkonomi 1 og heve karakteren fra 5 til 6. Så har dere noen innspill om hva jeg burde velge? Hva er lettest? Har dere noen erfaringer? Jeg vil selvsagt helst ta opp de jeg fikk 4 i for å heve karakteren "mest mulig for pengene" (det er vilt dyrt å ta opp fag, 2000 kr for et liksom ), men det hjelper jo ikke hvis jeg ikke får hevet karakteren i det hele tatt I tillegg lurer jeg på hvordan det vil bli om jeg tar opp mer enn et fag på et semester, vil dette gå greit eller bli utrolig mye stress og arbeid tror dere? Anonymkode: 275a8...0ec
Fashionistaen Skrevet 14. september 2017 #2 Skrevet 14. september 2017 (endret) . Endret 2. september 2023 av Fashionistaen 1
Tørrfisk Skrevet 14. september 2017 #3 Skrevet 14. september 2017 Jeg synes naturfag var utrolig lett å ta opp igjen. Det meste kan man jo fra før, trengte bare skumme gjennom boka dagen før. Fikk 5 😄 Vil tro det er relativt uproblematisk å få 6 om du leser ei ukes tid i forveien.
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #4 Skrevet 14. september 2017 Jeg ville ikke tatt opp fag samtidig som du går på vgs. Det er veldig stress! Anonymkode: e65bb...ea0
AnonymBruker Skrevet 14. september 2017 #5 Skrevet 14. september 2017 Egentlig alle. Her er det egentlig bare å velge og vrake. Jeg ville nok ha avgjort det basert på hva slags fag du har nå i VG3. Dersom du har psykologi 2 ville jeg absolutt ha valgt psykologi 1. Dersom du har realfag ville jeg uten tvil ha valgt naturfag. Det er nok ikke så lurt å ta opp mer enn to fag. Selv om alle fagene er relativt greie å heve karakteren sin i kan det fort bli for mange fag, og det er jo viktig at det ikke går utover fagene dine i VG3. Jeg ville nok ha valgt naturfag og geografi. Her kan du gå opp to karakterer, noe som gir mest uttelling. I tillegg er det førsteklassefag. Hvis jeg hadde hatt psykologi 2 ville jeg nok også ha tatt psykologi 1 som et tredje fag, men her ville jeg ikke ha lest før noen dager før eksamen. Psykologi er generelt ganske svevende på VGS-nivå, og det er ikke spesielt vanskelig å få god karakter så lenge du er kjent med hvordan du skal arbeide med faget. Ettersom du allerede har en 5'er tror jeg ikke det blir vanskelig for deg. Vurder din egen kapasitet og ikke glem hvordan du ligger an i VG3-fagene. Dersom det er slik at du må jobbe en del med VG3-fagene for å oppnå ønsket karakter ville jeg nok ha hellet mer mot å ta opp bare ett fag. Anonymkode: c2ea3...b6f
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #6 Skrevet 15. september 2017 Å ta opp fag samtidig som du går på vgs er rimelig krevende, men jeg ville valgt naturfag eller geografi. Det er bare pugging Anonymkode: 8105a...72a
AnonymBruker Skrevet 15. september 2017 #7 Skrevet 15. september 2017 Takk for alle innspill dere! Tenker det blir Geografi eller Sosiologi (kanskje begge) og T-matte... fristen er i dag så må få bestemt meg snatt.. Og jeg må ta opp fag mens jeg gåe på VGS for at det skal komme på førstegangavitnemålet, ellers hadde jeg selvfølgelig ventet Anonymkode: 275a8...0ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå