Gå til innhold

Svømming

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn i andre klasse. Gjennom SFO så er han påmeldt svømming. Han har ikke vært vannredd før, men får jeg inntrykk av at han begynner å bli det. Første gangen så hadde han gått under da de skulle prøve å svømme på litt dypere vann enn det grunne. Andre gangen så hadde han sklidd på kanten og havnet ut på dypet i bassenget, han hadde havnet langt under før han ble fisket opp igjen av svømmeinstruktørene. Jeg kan forstå at det er ekstremt ubehagelig og skremmende, så jeg er veldig usikker på om jeg skal melde han av eller ikke. Hvis han kunne fått til å mestret det så hadde han kunne flyte rundt og det ville vært bedre. Så tenker jeg jo litt på sekundær drukning. Jeg har sittet og lest på det uten at jeg blir noe klokere og egentlig så føler jeg meg bare skikkelig dårlig av å lese om det. De artiklene jeg har lest sier at det er veldig sjeldent at det forekommer, men at en ofte må se etter tegn som kvalme, trøtthet, hodepine. Ja, rett og slett, en endring i allmenntilstanden. Det har jeg ikke sett. Jeg må si at jeg er litt skvetten av meg, så jeg vurderer å sitte oppe halve natten bare for å følge med. Det skal sies at jeg har vært syk, veldig syk tidligere og siden jeg har vært lenket til sengen så er det mye som nå føles veldig skremmende. 

Noen som har noe råd, tips eller erfaring å komme med til en litt urolig mamma? :fnise: Ja, det er egentlig to spørsmål inni her. :P

Anonymkode: 3b3a6...7b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Angående svømming på SFO: La ham gå der, det er kjempeviktig at barn blir trygge i vannet. At han har blitt litt skremt gjør det egentlig bare enda viktigere. Det jeg ville gjort som forelder er å ta ham med i svømmehallen utenom SFO et par ganger før han går tilbake til å svømme på SFO, slik at han blir trygg i vannet igjen sammen med deg, far eller noen andre han stoler på først.

• Liker 1
Skrevet

Meld han på skikkelig svømmekurs. De lærer ikke noe særlig med SFO likevel, det er mest lek.

Anonymkode: d1ea6...91f

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke meldt ham av sfo svømmingen, da bygger du opp under skrekken, i stede for å hjelpe ham å bli kvitt den. Det var selvfølgelig skremmende for ham å havne under vann, men hvis du snur på det, så har han jo nå opplevd at det er trygt på SFO svømmingen. De voksne følger med, og hjelper ham om han skulle få problemer. (Tror at både du og gutten kan ha godt av å se det på den måten.) Så kan du jo gjerne melde ham på svømmekurs utenom og/eller ta han med deg i baseng selv. Jo mer han er i vannet, jo fortere lærer han, og jo fortere føler han seg trygg igjen.

Anonymkode: 9ae39...130

Skrevet

Jeg lurer på hvor mye sønnen din følger med og tar imot de beskjedene som blir gitt når slikt kan skje. 

Ta deg en prat med den eller de ansvarlige for bassengtreningen. Dette skal ikke skje, jeg undrer meg derfor på hvordan og hvorfor det har skjedd. 

Anonymkode: 3f1ba...ce2

Skrevet

Skolesvømming er vel bare lek og plasking, og man lærer vel ikke å svømme der. Anbefaler heller et ordentlig svømmekurs. 

Anonymkode: d08a6...1d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...