Gå til innhold

uten melk

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei, har dere tips til oppskrifter uten melk? jeg har nettopp fått aktoseintoleranse...og må utelukke melk

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en kokebok med oppskrifter på mat uten melk. Husker ikke hva den heter, men kan sjekke det når jeg kommer hjem. Du kan bruke laktoseredusert melk i veldig mye, den er litt søt så det tar tid å venne seg til den. Den nye sans-melken (med kaffe, bringebær eller sjokoladesmak) er laktoseredusert. Hvitost har lite laktose, men brunost bør du ligge unna. Syrnede melkeprodukter går stort sett greit, det kan godt hende du kan spise litt mat med laktose, bare du ikke overdriver. Kutt for eksempel ut melk som drikke, så skal du se at en skvett fløte i sausen ikke skaper noen problemer. Lykke til!

Skrevet

Du kan nesten alltid lage din vanlige mat uten melk eller med erstatningsprodukter.

Melange uten salt og melk kan som regel erstatte smør/margarin.

Soyamelk kan nesten alltid erstatte melk, men den lett syrlige smaken mangler.

I Sverige får du kjøpt helt laktosefri melk og fløte.

Det er mange laktoseintolerante som ikke tåler de laktosereduserte produktene så godt, så der ville jeg prøvd meg forsiktig fram hvis jeg var deg.

Visse retter er vanskelige å lage laktosefrie. Det gjelder typisk melkemat, som fløtepudding, risgrøt og lignende. Der er melkesmaken så fremtredende at erstatninger ikke funker noe særlig. Personlig mener jeg fløtedesserter er meningsløst å lage med erstatninger - det blir ikke det samme. Det samme gjelder småkaker og annet hvor smaken av ekte smør er viktig, som sandkaker, berlinerkranser og sånt. Da er stalltipset å finne nye favoritter som fra begynnelsen av er uten melk.

Skrevet

Hvis du kan bruke smør uten melk, kan du fortsatt lage mange sauser uten melk og kan spise mye. Kjøttkaker, pasta og tomatsaus, kjøtt og annet som bakes i ovnen blir godt, og kraften holder mange ganger til saus. Wok trenger ikke melk. Det er i grunne mye å lage om man bare tenker seg om!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...